نرم افزارحسابداری صدگان

طلسم ۱۰ ساله بورس نفت شکست.

0 967

حسابداراپ

گروه بورس: پس از گذشت ۱۰سال از ارائه پیش‌نویس تاسیس بورس نفت و پس از ۵سال اختلاف نظر برای تشکیل این بورس، دیروز برای نخستین بار نخستین محموله نفت خام در بورس مبادله شد اما در عین حال شرکت ملی نفت ایران نیز به بورس کالا اولتیماتوم داد که درصورت موفق نبودن عرضه‌های بعدی شرکت ملی نفت دیگر در بورس نفت عرضه نخواهد کرد چرا که باید به تعهدات خودش در بودجه متعهد باشد.

به گزارش همشهری، بورس نفت ایران بالاخره پس از یک‌دهه تلاش روز گذشته به ثمر نشست و نخستین محموله ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در بورس فروخته شد. تاسیس این بورس آرزوی دیرینه دولتمردان ایرانی بود تا به وسیله آن ایران بتواند به مرجع قیمت‌گذاری نفت خام در منطقه تبدیل شود و حاکمیت کشور‌های دیگر را برای تعیین قیمت نفت تحت‌تأثیر قرار دهد.

هرچند هنوز تا قدرت‌گیری بورس نفت و تبدیل شدن آن به مرجع قیمت‌گذاری فاصله هست اما عمکلرد بورس کالا نشان داده معاملات این بورس خیلی زود رونق می‌گیرد چرا که کارنامه این بورس نشان می‌دهد ارزش کل معاملاتش ظرف چند سال در سال گذشته از مرز ۲۱ میلیارد دلار عبور کرد.

فاز نخست تشکیل بورس نفت، اواخر بهمن ماه سال ۱۳۸۶ با مبادلات فراورده‌های نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران آغاز شده بود اما از آن زمان تا‌کنون عرضه نفت خام در بورس که بهانه اصلی راه‌اندازی بورس نفت بود به تعویق افتاده بود تا اینکه از روز ۲۲ تیر ماه برای نخستین‌بار نفت خام در بورس عرضه شد اما فروخته نشد. پیش از این محموله نفت خام سنگین ایران در روزهای ۲۲ تیرماه و ۱۲ و ۱۹ مردادماه جاری در تالار بین‌المللی کیش عرضه شده بود که به‌دلیل به توافق نرسیدن عرضه‌کننده و خریداران این معامله انجام نشد.

جزئیات عرضه از زبان مدیرعامل جدید

در همین رابطه حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌وگو با همشهری گفت: پس از ۳ عرضه ناموفق قبلی، همه موارد مبهم بین خریداران و فروشنده نفت خام مشخص شد و با برگزاری یک نشست راهکارهای اجرایی خروج از روش ۱۰۰ساله فروش نفت به روشی جدید و شفاف مورد پذیرش همه دست‌اندرکاران قرار گرفت.

وی افزود: بر همین اساس دیروز در چهارمین عرضه نفت خام در بورس کالای ایران، ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی ایران در تالار بین‌المللی معاملات نفتی بورس کالا در جزیره کیش مورد معامله قرار گرفت. وی افزود: شرکت ملی نفت ایران دیروز یک میلیون بشکه نفت خام صادراتی به قیمت روز معادل ۱۰۵ دلار و ۴۹ سنت در تالار بورس عرضه کرد که در مقابل ۲ میلیون و ۵۰۰‌هزار بشکه تقاضا برای آن در تابلوی تالار به ثبت رسید. نهایتا پس از رقابت میزان ۵۰۰هزار بشکه از این محموله بدون پرمیوم و با همان قیمتی که شرکت ملی نفت عرضه کرده بود، توسط یکی از مشتریان خریداری شد.

پندار سیستم

تشکر مدیرعامل بورس کالا از وزیر نفت

حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه درایت و تدبیر وزیر جدید نفت باعث عرضه نفت خام در بورس کالا شد تاکید کرد: حمایت‌های شخص رئیس‌جمهور و وزیر جدید نفت بسیار راهگشا بود و باعث شد نخستین محموله نفت خام در بورس به فروش برسد.

وی افزود:ما همزمانی عرضه نفت خام و انتصاب وزیر نفت را بر راس این وزارتخانه به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با درایت وی عرضه نفت خام در بورس کالا که باعث افزایش قدرت اقتصادی ایران می‌شود تداوم پیدا کند.

اولتیماتوم شرکت نفت به بورس کالا

دیروز همزمان با عرضه نخستین محموله نفت خام در بورس، شرکت ملی نفت ایران از خبرنگاران برای برگزاری یک نشست خبری دعوت کرد و در این نشست اعلام کرد شرکت ملی نفت در حال آزمایش کردن و امتحان بورس است و اگر عرضه‌های بعدی در بورس موفق نباشد شرکت ملی نفت دیگر نفت خام در بورس عرضه نمی‌کند. به گزارش همشهری، محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت:شرکت ملی نفت ایران براساس تکلیف قانونی خود موظف است رقم تصویب شده در مجلس را در بودجه سال‌جاری تامین کند بر همین اساس اگر عرضه‌های بعدی شرکت نفت برای عرضه نفت خام در بورس موفق نباشد ما به روش خودمان عمل خواهیم کرد.

وی در باره توافق‌های انجام‌شده برای عرضه نفت در بورس گفت: روز گذشته ما براساس مدل بورس نفت خام را در بورس به فروش رساندیم درحالی‌که معتقدیم مدل فروش ما به‌صورت سنتی بسیار بهتر است و روش کارآمدتری است اما اگر در هر صورت روش بورس مؤثر نباشد ما به مدل قبلی فروش نفت خام باز می‌گردیم. وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت روش موفقی را به‌صورت سنتی برای صادرات نفت دارد افزود: روش شرکت ملی نفت در بازاریابی، بسیار کارآمد و عالی است که تا‌کنون در دنیا استفاده می‌شده است. قمصری درباره مشکلاتی که برای عرضه نفت خام به‌وجود آمده بود گفت:

یکی از مشکلات ما موضوع تحریم‌هاست و اینکه سرمایه‌گذاران خارجی به‌دلیل تحریم‌های بانکی ایران نمی‌توانند در معاملات حضور داشته باشند و ما خیلی خوشبین نیستیم که خریداران خارجی بتوانند از طریق بورس کالا وارد معاملات نفت شوند ضمن اینکه محموله دیروز نیز توسط خریداران داخلی خریداری شد. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در مورد قیمت‌گذاری نفت تصریح کرد: ما نمی‌توانیم یک قیمت نهایی تعیین کنیم چرا که تحویل ما در ماه سپتامبر در زمان بارگیری است بنابر این شرکت ملی نفت کف قیمت به‌علاوه یک مبلغ را برای فروش تعیین می‌کند.

منبع : همشهری

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.