- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سوالی از حسابرسان (۵)

مخاطبان این مقاله حسابرسان ارشد و سرپرستان در موسسات حسابرسی معتبر هستند.
شرکت آلفا برای توسعه کارخانه خود باید سوله ای احداث کند.

شرکت آلفا برای ساخت این سوله با شرکت پیمانکاری بی‌وفا قراردادی به مبلغ ۳،۰۰۰ میلیون تومان منعقد كرده است. شرایط درج شده در قرارداد منعقده به شرح زیر است:

۱- سوله باید ظرف مدت سه ماه از تاریخ امضای انعقاد قرارداد ساخته و به‌طور کامل تحویل شرکت آلفا شود و شرکت آلفا نیز باید تا زمان تحویل قطعی سوله از طرف شرکت پیمانکاری بی‌وفا، کل مبلغ قرارداد را طبق اقساطی که در قرارداد درج شده، پرداخت كرده باشد.

۲- در صورتی که شرکت پیمانکاری بی‌وفا سر موعد مقرر سوله را به شرکت آلفا تحویل نداده باشد، برای هر روز تاخیر در تحویل سوله، باید مبلغ ۱۰ میلیون تومان جریمه به شرکت آلفا بپردازد.

۳- در صورتی که شرکت پیمانکاری بی‌وفا سوله را قبل از تاریخ مقرر در قرارداد تحویل شرکت آلفا كند، برای هر روز تحویل زودتر از موعد مقرر، شرکت آلفا باید مبلغ ۲ میلیون تومان به عنوان جایزه به شرکت پیمانکاری بی وفا پرداخت كند.

۴- در صورتی که شرکت آلفا در پرداخت اقساط خود طبق قرارداد منعقده تاخیری داشته باشد، باید برای هر روز تاخیر در پرداخت اقساط، مبلغ ۵ میلیون تومان جریمه به شرکت پیمانکاری بی‌وفا بپردازد.

يادآور مي‌شود شرکت پیمانکاری بی وفا برآورد کرده است که قیمت تمام شده این سوله، با دقت ۹۵درصد، حدود ۲،۳۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

حال قیمت تمام شده سوله و ثبت‌های حسابداری لازم را در هر یک از حالت‌های زیر در دفاتر حسابداری شرکت آلفا مشخص كنيد:

الف- شرکت پیمانکاری بی وفا، سوله را ده روز بعد از تاریخ مقرر طبق قرارداد، تحویل شرکت آلفا كرده است.

ب- شرکت پیمانکاری بی وفا، سوله را در زمانی تحویل شرکت آلفا كرده است که جریمه تاخیر در تحویل آن طبق قرارداد منعقد شده مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان شده است.

پ- شرکت پیمانکاری بی وفا، سوله را در زمانی تحویل شرکت آلفا كرده است که جریمه تاخیر در تحویل آن طبق قرارداد منعقده مبلغ ۲،۳۰۰ میلیون تومان شده است.

ت- شرکت پیمانکاری بی وفا، سوله را در زمانی تحویل شرکت آلفا كرده است که جریمه تاخیر در تحویل آن طبق قرارداد مبلغ ۳،۰۰۰ میلیون تومان شده است.

ث- شرکت پیمانکاری بی‌وفا، سوله را در زمانی تحویل شرکت آلفا كرده است که جریمه تاخیر در تحویل آن طبق قرارداد مبلغ ۳،۵۰۰ میلیون تومان شده است.

ج- شرکت پیمانکاری بی‌وفا سوله را ۲۰ روز قبل از موعد مقرر در قرارداد تحویل شرکت آلفا كرده و مبلغ ۴۰ میلیون تومان جایزه دریافت کرده است.

چ- شرکت آلفا در پرداخت اقساط طبق قرارداد تاخیر داشته و کل جریمه پرداختی از این بابت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان است.

ح- شرکت آلفا در پرداخت اقساط طبق قرارداد تاخیر داشته و کل جریمه پرداختی از این بابت مبلغ ۳،۰۰۰ میلیون تومان شده است.

خ- شرکت آلفا در پرداخت اقساط طبق قرارداد تاخیر داشته و کل جریمه پرداختی از این بابت مبلغ ۴،۰۰۰ میلیون تومان شده است.

گارو هوانسيان‌فر

عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان