نرم افزارحسابداری صدگان

رونق بورس پس از يك‌ماه ركود : با عبور شاخص از مرز ۲۵ هزار واحد قوت گرفت

0 496

حسابداراپ

گروه بورس- مجيد اسكندري: دومين روز از دومين ماه از دومين فصل سال، فصل جديدي را پيش‌روي فعالان بازار سرمايه گشود.

مهمانان تالار شيشه‌اي با پايان يافتن فصل مجامع و دريافت سودهاي نقدي شركت‌ها، بار ديگر نظاره‌گر نوسان قيمت‌ها شدند تا از اين منظر نيز بتوانند بر سود حاصل از سرمايه‌گذاري خود در اين بازار بيفزايند.

شاخص بورس، روزگذشته پس از گذشت حدود يك ماه از نزول به زير مرز ۲۵ هزار، بار ديگر مرز ۲۵ هزار واحد را پشت‌سر گذاشت.

به اين ترتيب شاخص بورس كه از پنجم تيرماه سال جاري به كمتر از ۲۵ هزار واحد رسيده بود، بار ديگر در دومين روز كاري بورس در مردادماه به رقم ۲۵ هزار و ۱۸۱ واحد ارتقا يافت و بازدهي بورس در اين ماه را به ۴/۲ درصد رساند.

اين در حالي است كه رشد ۳۷۲ واحدي شاخص در روزگذشته بازدهي ۵/۱ درصدي بورس را به همراه آورد و موجب شد ارزش بورس با رشد ۱۷۰۰ ميليارد توماني به رقم ۱۱۱هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان برسد.

اگرچه رشد معاملات بازار نسبت به روزهاي قبل قابل توجه بوده است، اما اين رقم نمي‌تواند ارزش مناسب و در خوري براي «ويترين اقتصاد» ايران باشد. از سوي ديگر بايد دانست اگر از چند معامله عمده و بلوكي بازار در روزگذشته صرف‌نظر كنيم، ارزش معاملات ديروز كمتر از ۴۰ ميليارد‌تومان بوده است.

مقايسه آمارها نشان مي‌دهد شاخص در ۲۷ فروردين‌ماه با ثبت رقم ۲۶ هزار و ۶۷۶ واحد، بيشترين ميزان را در سال جاري تجربه كرده است، اما اكنون پس از گذشت بيش از سه ماه از اين تاريخ، شاخص همچنان پايين‌تر از سطح يادشده قرار دارد.

پندار سیستم

اما اين نكته را نيز بايد به خاطر داشت كه رشد ديروز شاخص بورس، ششمين رشد بزرگ شاخص در يك روز، در سال جاري محسوب مي‌شود.

جهش بورس در روزگذشته، در شرايطي رخ داد كه قيمت بيشتر سهم‌هاي بازار در خردادماه و تيرماه گذشته به دلايلي از جمله مسائل داخلي در حوزه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي با افتي غيرمنطقي مواجه شده بود، اما در حال حاضر به دليل ارزنده بودن برخي سهم‌ها و برخورداري آنها از ارزش ذاتي مناسب از يك سو و ارائه گزارش‌هاي مناسب سه‌ماهه توسط شركت‌ها از سوي ديگر، سرمايه‌گذاران به ارزيابي دوباره شرايط بازار پرداخته و دريافته‌اند كه هنوز گزينه‌هاي مناسبي براي سرمايه‌گذاري در بازار وجود دارد و بورس همچنان اين توانايي را دارد كه عنوان مناسب‌ترين گزينه سرمايه‌گذاري را براي خود حفظ كند.

براساس اطلاعات موجود، بازدهي بورس از ابتداي سال جاري به ۱/۸درصد رسيده كه بازده قابل توجهي براي فعالان اين بازار نيست. اين در حالي است كه اين بازدهي در مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۲۲ درصد بود.

اما در جست‌وجوي دلايل بالا بودن بازدهي سال قبل مي‌توان به دلايلي چون رشد بازار در پي پايين بودن قيمت سهم‌ها و P/E آنها در سال ۸۹ اشاره كرد كه در سال جاري، چنين اتفاقي رخ نداده است، بنابراين براي رشد بازار در سال جاري بايد به دنبال عوامل ديگري بود.

حمايت دولت از بازار سرمايه مي‌تواند عامل موثري در رشد اين بازار محسوب شود.

رييس «سازمان» در آخرين اظهارات خود از حمايت همه‌جانبه اركان نظام از بازار سرمايه خبر داده و اظهار كرده بود: «بازار سرمايه در كانون توجه نظام قرار دارد.» اين اظهارات مي‌تواند در كنار رشد اخير شاخص بورس و ركود بازارهاي موازي، آينده روشني را پيش‌روي فعالان بازار سرمايه ترسيم مي‌كند.

منبع : دنیای اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.