نرم افزارحسابداری صدگان

تعدیل نرخ‌ وجه المصالحه تسویه تعهدات ارزی معوقه ابلاغ شد.

0 1,056

حسابداراپ

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌های دولتی و خصوصی، تعدیل نرخ‌های وجه المصالحه مربوط به تسویه تعهدات ارزی معوقه صادرکنندگان، متناسب با نرخ تورم سالانه اعلامی را ابلاغ کرد.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌های دولتی و خصوصی ابلاغ کرده است: نظر به اینکه هیأت دولت طی مصوبه شماره ۱۶۸۶۴۸ت۳۸۹۸۶هـ مورخ ۲۰/۹/۱۳۸۷ با تعدیل نرخ‌های وجه المصالحه مربوط به تسویه تعهدات ارزی معوقه صادرکنندگان، متناسب با نرخ تورم سالانه اعلامی توسط بانک مرکزی ج.ا.ا موافقت نموده است، لذا به پیوست یک صفحه اصلاحی از بخشنامه یاد شده به شماره ۹ که جدول مندرج در آن طبق نرخ تورم پایان سال ۱۳۸۹ تعدیل گردیده است، ارسال می‌شود.

در ادامه این بخشنامه تاکید شده مقتضی است ضمن اطلاع رسانی به صادرکنندگان دارای تعهدنامه ارزی معوقه مشمول این مقررات، پس از جایگزین نمودن صفحه یاد شده در بخشنامه مزبور، مراتب را سریعا به شعب ذیربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت فرمایید.

بدیهی است انجام مصالحه ریالی بر اساس نرخ‌های مورد نظر صرفاً تا صدور بخشنامه جدید و تعدیل نرخ‌های وجه المصالحه بر اساس نرخ تورم پایان سال ۱۳۹۰ میسر است.

ضمنا همانطور که در بخشنامه جایگزین ۱۰۱۰/۵۶ مورخ ۲۶/۳/۱۳۸۶ اعلام گردیده است مفاد نامه‌های شماره ۱۲۹۴/۵۶ مورخ ۱۲/۹/۸۵ و ۳/صا/۱۶۰۴ مورخ ۲۱/۱۲/۸۵ و ۱۶۴۴ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۸۵ مبنی بر اعمال محدودیت‌های مورد نظر در مورد صادرکنندگان دارای تعهدنامه ارزی معوقه همچنان کان لم یکن تلقی می گردد.

برهمین اساس متن اصلاحیه به شرح زیر است:

پندار سیستم

پیمان‌ها / تعهدنامه‌های ارزی مشمول اخذ وجه‌المصالحه ریالی

در صورتیکه مجموع بدهی صادرکننده نزد بانک مرکزی، آن بانک و سایر بانک‌ها مربوط به دوره زمانی مذکور در بند ۳-۱-۹ بیش از ۵۰۰ هزار دلار باشد. لازم است درخواست استفاده از تسهیلات مزبور فرم ۱-۳ (تصویر پیوست) را به انضمام لیست تعهدنامه‌های ارزی معوقه فرم ۱-۴ (تصویر پیوست) توسط صادرکننده و یا وکیل قانونی وی تکمیل و به شعبه ذیربط ارایه نماید.

ضروری است آن بانک پس از اطمینان از میزان بدهی صادرکننده، نزد خود و یا سایر بانک‌ها مبلغ وجه‌المصالحه را طبق جدول ذیل از صادرکننده اخذ و به حساب ۲۶/۱۰۶۰۶ نزد اداره معاملات ریالی این بانک واریز نموده و یک نسخه از سند صادره را جهت اخذ تایید به هیات وزیران به انضمام فرم‌های تکمیل شده ۱-۳ و ۱-۴ به این بانک ارسال نماید.

طبق این بخشنامه، مجموع بدهی به دلار از ۱ تا ۵۰۰۰۰۰ بخشوده می‌شود. از ۵۰۰۰۰۱ ال ۱۰۰۰۰۰۰ بدهی به دلار مشمول ۲۰۷ ریال نرخ مصالحه به ازای هر دلار می‌شود.

همچنین از ۱۰۰۰۰۰۱ تا ۳۰۰۰۰۰۰ بدهی به دلار مشمول ۳۱۰ ریال نرخ مصالحه به ازای هر دلار و البته از ۳۰۰۰۰۰۱ به بالا مشمول ۴۱۴ ریال نرخ مصالحه به ازای هر دلار می‌شود.

تبصره ۱ ـ وجه المصالحه پیمان‌های ارزی معوقه نزد بانک مرکزی راسا توسط اداره صادرات با لحاظ نمودن مجموع بدهی صادر کننده محاسبه و اخذ خواهد شد. لذا نیازی به محاسبه میزان بدهی صادرکننده نزد بانک مرکزی جهت اخذ وجه‌المصالحه توسط آن بانک نمی‌باشد. لازم است اینگونه صادرکنندگان برای انجام مصالحه ریالی پیمان‌های ارزی معوقه خود نزد بانک مرکزی به اداره صادرات مراجعه نمایند.

تبصره ۲ – مسئولیت صحت و سقم آمار تهیه شده به عهده آن بانک می‌باشد. لذا لازم است در تهیه آن دقت کافی به عمل آيد.

تبصره ۳- شعب آن بانک می‌بایست برای حصول اطمینان از میزان تعهدنامه ارزی تسویه نشده صادرکننده در سایر بانک‌ها، از آن اداره استعلام نمایند. آن اداره موظف است با مراجعه به لیست‌های دریافتی از سایر بانک‌ها حداکثر ظرف مدت یک هفته پاسخ استعلام شعب را ارسال نماید

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.