نرم افزارحسابداری صدگان

ارزیابی‌ها از تاثیر دور جدید بحران مالی جهانی بر بورس تهران(بازارهای مالی ایران تضعیف نمی‌شود.)

0 646

حسابداراپ

همزمان با ریزش بورس‌های دنیا و قیمت‌های جهانی نفت و فلزات بورس ایران هم بی‌نصیب نماند .اگرچه گفته می شود بحران مالی غرب آثار اقتصادی و مالی منفی بر بورس تهران نداشت اما موجب بروز رفتارهای احساسی گروهی از سرمایه‌گذاران و سهامداران شده که اندکی نگران‌کننده است چراکه این عکس‌العمل‌ها موجب شد قیمت اکثر شرکت‌ها با افت محسوسی مواجه شوند.

در همین رابطه حسین خزلی‌خرازی در رابطه با شرایط روزهای گذشته بازارهای سهام دنیا و اوضاع کنونی بورس اوراق بهادار ایران به فارس گفت: در گذشته قیمت محصولاتی مانند طلا، مس و نقره به هنگام کاهش یا افزایش به طور هماهنگ حرکت می‌کردند اما در دور تازه بحران مالی غرب همراه با ریزش قیمت نفت از بهای طلا و مس نیز کاسته شده که در نوع خود پدیده جدیدی است.

وی ادامه داد: با این وجود اگر اثر روانی بحران مالی غرب و رفتار سنتی بازار در ماه مبارک رمضان به پایان برسد، می‌توان در روزهای آینده شاهد رشد قیمت‌ها و شاخص بود چراکه در سه ماهه اخیر بهای سهام اکثر شرکت‌ها افت کرده و قیمت‌ها برای خرید جذاب شده‌اند.

به گفته خزلی‌خرازی، در این میان مهم‌ترین متغیر و نکته در معاملات روزانه سهام حجم ریالی معاملات است که در سه ماه گذشته به یک چهارم و حتی یک ششم معاملات روزانه در فروردین‌ماه رسیده است.


مصونیت بورس ایران از رکود اقتصاد جهانی

حافظ عزیزی‌نقش دیگر کارشناس بازار سرمایه هم معتقد است به‌دلیل کاهش ریسک سیاسی و سیستماتیک بازار سهام، بورس اوراق بهادار با رونق و رشد قیمت‌ها همراه است و از طرف دیگر رکود اقتصاد جهانی قادر به تضعیف و تنزیل بازارهای مالی ایران نیست.

وی به فارس گفت: بورس اوراق بهادار ایران در حالی هفته گذشته را با رونقی کم‌سو و افت اندک درصدی شاخص کل سپری کرد که وضعیت بازار با شروع ماه مبارک رمضان، بهتر از رکود و فضای سنگین حاکم بر معاملات در روزهای ابتدایی هفته   بود.


پیش‌بینی رشد شاخص با بهبود مسایل داخلی

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دراین بین، افت حجم روزانه داد‌وستدهای خرد تا سطح کمتر از ۵۰ میلیارد تومان نیز از رویدادهای مهم بازار سرمایه است که از عدم خروج کامل از فضای رکود در آن حکایت دارد. این در حالی است که با رای قاطع مجلسیان در تایید چهار وزیر کلیدی کابینه، پیش‌بینی می‌شود بورس ایران در هفته جاری با رونق و افزایش قیمت‌ها و بهبود شاخص همراه باشد.

عزیزی‌نقش در مورد تحولات بین‌المللی اظهار کرد: در حالی کشور آمریکا بیش از ۲۰ درصد اقتصاد جهان را شامل می‌شود که با آنکه بسته مورد توافق جمهوریخواهان و دموکرات‌ها و تصویب آن از خطر سقوط دلار جلوگیری کرد و انتظار بر این است در بلندمدت اوضاع بهبود پیدا کند اما در عین حال کارشناسان بر این باورند به‌زودی رکود اقتصادی ایالات متحده را فراخواهد گرفت؛ امری که پیامد آن تمام جهان را تهدید می‌کند.

به گفته این کارشناس، تحلیلگران بین‌المللی معتقدند هرچند ایالات متحده به طور موقت از وضعیت بحرانی نجات یافته اما اجرای برنامه انقباضی کنار محدود شدن مخارج دولت از محل بدهی‌ها و افزایش مالیات‌ها به طور قطع آثار خود را بر کاهش رشد اقتصادی این کشور در بلندمدت بر جا خواهد گذاشت.


احیای اقتصاد جهانی در تردید

عزیزی‌نقش خاطرنشان کرد: به این ترتیب، بحران اقتصادی آمریکا در تلفیق با مشکلات بدهی در اروپا، نیمی از اقتصاد جهانی را با چالش رشد مواجه ساخته است. ناظران آگاه بر این باورند در فضای کنونی حاکم بر اقتصاد بین‌الملل، هرگونه احیای اقتصادی قدرتمند و یکپارچه با تردیدهای جدی روبه‌رو خواهد بود و این نکته‌ای است که در ارزیابی چشم‌انداز بلندمدت سرمایه‌گذاری باید مدنظر فعالان بازار سهام در کشورهای مختلف دنیا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همزمان با انتشار گزارش‌های ضعیف اقتصادی در آمریکا و برخی از دول اروپایی، شاهد نزول بازارهای مالی و سهام در اقصا نقاط جهان هستیم که تنها دامان بورس ایران را به آن نیالوده، ادامه داد: هرچند که بازارهای جهانی در عصر حاضر تقریبا یکپارچه هستند ولی تبعات و اثرات رکود اقتصاد جهانی قادر به تضعیف و تنزیل بازارهای مالی ایران نبوده است به‌طوری که بنا به آمار و ارقام بین‌المللی، بورس تهران در نیمه نخست سال‌جاری میلادی رتبه نخست بورس‌های جهانی را به خود اختصاص داده است.


افزایش قیمت طلا و سکه و افت نفت

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به دنبال بحران اقتصادی اخیر که منطقه آمریکا و اروپا را فراگرفته، مبادلات طلا در بازارهای جهانی با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای دنبال شد و در روزهای اخیر طلا در بالاترین سطح خود قرار گرفته و در مرز شکستن رکورد یک هزار و ۷۰۰ دلاری است.

اوضاع نابسامان اقتصادی ایالات متحده و کشورهای اروپایی و به تبع آن کاهش ارزش دلار و یورو در بازارهای جهانی نشانه مناسبی برای وخیم بودن اوضاع دارد.

عزیزی‌نقش افزود: به این ترتیب اکثر کشورها، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری جهان در حال تبدیل دارایی‌ها و ارزهای خود به طلا به عنوان جایگزین مناسب‌تر آن هستند. تقاضا برای طلا و تبدیل دارایی‌ها هم به شدت بالاست و همین امر رشد یکصد دلاری هر اونس طلا را در یک هفته اخیر سبب گشته است. در بازار تهران و بورس آتی طلا نیز به‌دنبال افزایش قیمت اونس طلا، شاهد افزایش قیمت انواع سکه و طلا و رونق معاملات هستیم که بخشی از منابع و نقدینگی جامعه را روانه بازار طلایی کرده است.

این کارشناس ضمن بیان اینکه برخی از تحلیلگران بر این باورند با ادامه رکود در فضای بین‌الملل به‌زودی قیمت نفت‌خام نیز به سطح پایین‌تری خواهد خزید، ادامه داد: این موضوع درآمد نفتی کشورهای تولیدکننده این ماده را با چالش‌های اساسی مواجه خواهد ساخت. به‌طوری که به‌دنبال تعمیق رکود در بازارهای مالی بین‌المللی در هفته اخیر، قیمت نفت‌خام به زیر یکصد دلار در هر بشکه تنزل یافته است.


پیش‌بینی اوضاع برخی صنایع بورسی

عزیزی‌نقش در ارتباط با تحولات بازار سهام کشور در گروه بانکی توضیح داد: به دنبال خروج دو عضو شورای پول و اعتبار و جایگزینی آنان که گرایش به فضای آزاد اقتصادی و نظام بانکی داشته و افزایش نرخ سپرده‌های مردمی را تایید می‌کنند، سهام گروه بانکی با اقبال عمومی بازار مواجه شده است به‌طوری که در اغلب نمادها صف‌های خرید و یا میل به خرید شدت یافته است. وی افزود: این مساله، افزایش اقبال عمومی به گروه بانکی و رشد P/E صنعت بانکداری را در پی خواهد داشت. شنیده‌ها از افزایش ۵/۱ درصدی نرخ سپرده‌های بانکی از ابتدای مهرماه سال‌جاری دارد، امری که مورد تایید و حمایت رییس بانک مرکزی نیز واقع گشته است.


بازگشت امید به تجهیزاتی‌ها

حافظ عزیزی‌نقش با بیان اینکه انتخاب رستم قاسمی در سمت وزیر نفت بارقه‌ای از امید و اقبال بازار به شرکت‌های پیمانکاری از جمله صدرا، آذرآب، ماشین‌سازی اراک و… را به دنبال داشته، ادامه داد: فعالان بازار بر این باورند با حضور وزیر جدید نفت، سهام گروه پیمانکاران از حمایت‌های بیشتری برخوردار خواهند بود. امری که سودآوری بیشتر و خروج از زیان انباشته این شرکت‌ها را موجب خواهد گشت. این در حالی است که شرکت‌های فوق در دو سال گذشته نوسانات قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌ و افت‌وخیزهای شدیدی داشته‌اند.

به گفته وی، آنچه مسلم است سهامداران این شرکت‌ها براساس تحلیل‌های بنیادی و ارزش ذاتی گام برنمی‌دارند و صرفا براساس اخبار پیرامونی و شایعات غیرقابل اعتبار سرمایه‌گذاری می‌کنند.
بنابراین با توجه به مشخص نبودن ابعاد و آثار دقیق اخبار منتشره بر وضعیت شرکت‌های پیمانکاری، سرمایه‌گذاری در سهام این گروه همچنان با ریسک زیادی توام است. اما دلیل عمده عدم استقبال بازار از شرکت مپنا با وجود وضعیت مناسب و بنیادی این شرکت، قضیه طرح تحقیق و تفحص مجلس از قراردادهای مپناست که مانع از عبور موفق قیمت سهم از مرز ۳۰۰ تومان است.


حباب بیمه ترکید

این کارشناس بازار سهام در رابطه با گروه بیمه‌گران هم توضیح داد: افت فاحش قیمت‌ها به دلیل حباب موجود در سهام شرکت‌های گروه همچنان ادامه دارد به‌طوری که میانگین افت سهام بیمه‌ای‌ها از ابتدای سال به رقم ۱۹ درصد رسیده است. با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه‌ای بخش اعظمی از درآمدهای خود را از محل انواع سپرده‌گذاری و مشارکت در نظام بانکی تحصیل می‌کنند، افت گروه بانکی به‌دنبال اجرای طرح اصلاح نظام بانکی، دامنگیر گروه بیمه‌ای نیز گشته است مضافا بر اینکه داشتن P/Eهای دورقمی در دو سال گذشته در سهام گروه بیمه‌ای فاقد هرگونه توجیه و منطق اقتصادی بوده است.

عزیزی‌نقش افزود: هرچند با اقبال بازار گروه بانکی، شرکت‌های بیمه‌ای نیز حرکت بطئی خود را آغاز خواهند کرد ولی انتظارات از رشد معنادار سودآوری نمادهای بیمه‌ای انتظاری عبث خواهد بود. پیشرو افت قیمت سهام در این گروه بیمه البرز بوده که سابق بر این از آن به لحاظ وضعیت مالی و سودآوری تحت عنوان بهترین شرکت بیمه‌ای بورس یاد می‌شد ولی در هفته گذشته با کاهش ۱۴ درصدی در قیمت سهام و کاهش ارزش بازار ۴۳ درصدی از ابتدای سال مواجه بوده است.


رشد عایدات معدنی‌ها

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه به‌دلیل تعمیق رکود و نزول بازارهای مالی و کالا در سراسر جهان با وجود کاهش ارزش دلار با کاهش نسبی قیمت فلزات و سنگ‌های معدنی روبه‌رو هستیم، ادامه داد: از دیگر سو به دلیل اعتصابات و تعطیلی موقت معادن شیلی، کاهش ذخایر انبارها و فصل ساخت‌وساز با افزایش تقاضا به خصوص در منطقه آسیا و پاسیفیک مواجهیم، امری که افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن و فلزاتی چون مس، سرب، روی و فولاد را در پی داشته است.

به گفته وی، طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت شرکت‌های بزرگی چون ملی مس، گل‌گهر، چادرملو، کالسیمین، ملی سرب و روی، توسعه معادن روی و سایر شرکت‌های گروه معدنی انتظارات از رشد عایدات شرکت‌های گروه را به‌همراه داشته است بنابراین سرمایه‌گذارانی که با دید میان و بلندمدت در سهام گروه معادن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بازدهی مطلوبی را در پایان سال و به‌دنبال انتشار صورت‌های مالی ۱۲ ماهه نصیب خود خواهند کرد.

عزیزی‌نقش خاطرنشان کرد: در این میان شرکت‌های دارای پرتفوی معدنی نظیر معادن، امید و سپه از این قاعده مستثنا نیستند مضافا بر اینکه معادن با افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته، امید با سرمایه‌گذاری‌های گسترده در صنایع استراتژیک و دارای حاشیه سود بالا و سپه با گسترش سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و فلزات روبه‌رو بوده و هر سه شرکت دارای فاند قوی و با مزیت نسبی در سرمایه‌گذاری‌ها مواجهند.

 منبع : جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.