- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

آخرين مهلت ثبت نام مشمولان مرحله پنجم قانون ماليات بر ارزش افزوده ، ۳۱ مردادماه

سازمان امور مالياتي كشور با صدور اطلاعيه اي ، آخرين مهلت مشمولان مرحله پنجم ثبت نام جهت آموزش و اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده را ۳۱ مردادماه اعلام كرد . به گزارش رسانه مالياتي ايران ، مشمولين مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده ، اشخاص حقوقي داراي فروش يك ميليارد ريال و بالاتر در سال هاي ۱۳۸۷ يا ۱۳۸۸ يا ۱۳۸۹ مي باشند كه از ابتداي مهرماه سال ۱۳۹۰ ، مكلف به اجراي اين قانون و اخذ ۴ درصد ماليات بر ارزش افزوده بابت عرضه كالا و ارايه خدمات مي باشند .

در اين اطلاعيه آمده است : در اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده و بنا به اختيارات حاصل از مقررات ماده ۱۸ اين قانون ، بدينوسيله فعالان اقتصادي ( عرضه كنندگان كالا و ارايه دهندگان خدمات ) مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده را بدين شرح تعيين و اعلام مي نمايد :

مشمولين مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده براساس اين فراخوان عبارتند از :

كليه اشخاص حقوقي كه تاكنون و براساس شرايط مراحل اول ، دوم ، سوم و چهارم ثبت نام ،‌مشمول اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده نگرديده اند ، در صورتيكه در هر يك از سال هاي ۱۳۸۷ ، ۱۳۸۸ يا ۱۳۸۹ مجموع فروش كالاها و ارايه خدمات ( غيرمعاف يا معاف و غيرمعاف ) آنها يك ميليارد ريال و بيشتر باشد مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون خواهند بود .

همچنين كليه اشخاص حقوقي كه قبل يا بعد از سال ۱۳۹۰ ايجاد ، تاسيس و به ثبت رسيده يا مي رسند و حائز شرايط مذكور نگرديده اند ، در صورتيكه مجموع فروش كالا و ارايه خدمات ( غيرمعاف يا معاف و غيرمعاف ) آنها در سال ۱۳۹۰ يا سال هاي بعد ، به يك ميليارد ريال و بيشتر برسد ، از اولين دوره مالياتي بعد از رسيدن به آستانه مذكور ، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون خواهند شد .

اشخاص حقوقي كه صرفا به فعاليت عرضه كالا و ارايه خدمات معاف موضوع ماده ۱۲ قانون ماليات بر ارزش افزوده اشتغال دارند ، از ثبت نام و اجراي قانون در اين مرحله مستثني مي باشند .

اين اطلاعيه ، در ارتباط با مهلت و چگونگي ثبت نام موديان مشمول مرحله پنجم اين قانون اعلام داشته است :

از اشخاص حقوقي مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون درخواست مي گردد از تاريخ درج اطلاعيه در جرايد لغايت ۳۱/۵/۱۳۹۰ با مراجعه به سامانه اينترنتي عمليات الكترونيكي ماليات بر ارزش افزوده به نشاني WWW.EVAT.IR نسبت به ثبت نام جهت آموزش و اجراي اين نظام مالياتي اقدام نمايند تا در صورت نياز به آموزش مقدمات آموزش آنان فراهم گردد . ضمنا راهنماي چگونگي ثبت نام در سايت مزبور قابل دسترسي است .

كليه اشخاص حقوقي كه از تاريخ ۱/۱/۱۳۹۰ به بعد به حد آستانه فروش كالا و ارايه خدمات در سال ۱۳۹۰ و يا سال هاي بعد مي رسند ، از اولين دوره مالياتي بعد از رسيدن به حد آستانه مذكور در سال مذكور ( يك ميليارد ريال و بالاتر ) مشمول اجراي مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده از جمله ثبت نام ، صدور صورتحساب و … خواهند بود ؛ براي مثال شركتي كه قبل از سال ۱۳۹۰ به ثبت رسيده و در سال هاي قبل به حد آستانه فروش كالا و ارايه خدمات ( يك ميليارد ريال و بالاتر ) نرسيده است . اما تا تاريخ ۱۵/۶/۱۳۹۰ به حد آستانه مزبور مي رسد . بنابراين شركت مذكور مشمول اجراي مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده از تاريخ ۱/۷/۱۳۹۰ ( اول دوره مالياتي پاييز ) خواهد بود . يا شركتي در تاريخ ۱۰/۷/۱۳۹۰ به ثبت مي رسد و تا تاريخ ۳۰/۹/۱۳۹۰ به حد آستانه فروش كالا و ارايه خدمات ( يك ميليارد ريال و بالاتر ) خواهد رسيد ، بنابراين شركت مذكور مشمول اجراي مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده از تاريخ ۱/۱۰/۱۳۹۰ ( اول دوره مالياتي زمستان ) خواهد شد .

سازمان امور مالياتي كشور ، در خصوص تاريخ اجرا و تكاليف قانوني موديان مشمول اين مرحله اعلام داشته است :

اشخاص حقوقي مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده از تاريخ ۱/۷/۱۳۹۰ مكلف به اجراي كليه تكاليف و مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده از جمله صدور صورتحساب ، درج و وصول ماليات و عوارض متعلقه و همچنين تسليم اظهارنامه مالياتي و پرداخت ماليات و عوارض در مهلت مقرر مي باشند .

لازم به ذكر است مهلت مذكور براي اشخاص حقوقي كه طي سال ۱۳۹۰ يا سال هاي بعد ، حايز شرايط مرحله پنجم مي شوند ، از تاريخ اولين دوره مالياتي بعد از مشموليت خواهد بود .

در بخشي از اين اطلاعيه تاكيد شده است :

مركز خدمات موديان ماليات بر ارزش افزوده ، در كليه استان هاي كشور آماده راهنمايي و پاسخگويي به سوالات عمومي و همچنين ارايه اطلاعات مورد نياز و انجام عمليات ثبت نام الكترونيكي اين مرحله از ثبت نام خواهند بود . ( فهرست مراكز مزبور و شماره تلفن آنها در سامانه اينترنتي عمليات الكترونيكي ثبت نام WWW.EVAT.IR قابل دسترسي است . ) همچنين در صورت نياز به آموزش اين نظام مالياتي موديان مي توانند با مراجعه به سايت مزبور يا به ادارات كل امور مالياتي استان و شهرستان ذيربط براي آموزش نيز ثبت نام نمايند تا اقدام لازم براي آموزش آنها كه به صورت رايگان خواهد بود ، بعمل آيد .

اين اطلاعيه در حكم بخشنامه براي ادارات كل امور مالياتي محسوب مي شود . اطلاعيه بسيار مهم قابل توجه كليه فعالان اقتصادي اعلام تاريخ ثبت نام ، آموزش و اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده در رابطه با موديان مرحله پنجم در اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده و بنا به اختيارات حاصل از مقررات ماده ۱۸ اين قانون ، بدينوسيله فعالان اقتصادي ( عرضه كنندگان كالا و ارايه دهندگان خدمات ) مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده را به شرح زير تعيين و اعلام مي نمايد :

۱- مشمولين مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون

۱-۱- كليه اشخاص حقوقي كه تاكنون و براساس شرايط مراحل اول ، دوم ، سوم و چهارم ثبت نام ،‌مشمول اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده نگرديده اند ، در صورتيكه در هر يك از سال هاي ۱۳۸۷ ، ۱۳۸۸ يا ۱۳۸۹ مجموع فروش كالاها و ارايه خدمات ( غيرمعاف يا معاف و غيرمعاف ) آنها يك ميليارد ريال و بيشتر باشد مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون خواهند بود .

۱-۲- كليه اشخاص حقوقي كه قبل يا بعد از سال ۱۳۹۰ ايجاد ، تاسيس و به ثبت رسيده يا مي رسند و حائز شرايط مذكور نگرديده اند ، در صورتيكه مجموع فروش كالا و ارايه خدمات ( غيرمعاف يا معاف و غيرمعاف ) آنها در سال ۱۳۹۰ يا سال هاي بعد ، به يك ميليارد ريال و بيشتر برسد ، از اولين دوره مالياتي بعد از رسيدن به آستانه مذكور ، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون خواهند شد .

۱-۳- اشخاص حقوقي كه صرفا به فعاليت عرضه كالا و ارايه خدمات معاف موضوع ماده ۱۲ قانون ماليات بر ارزش افزوده اشتغال دارند ، از ثبت نام و اجراي قانون در اين مرحله مستثني مي باشند .

۲- مهلت و چگونگي ثبت نام

۲-۱- از اشخاص حقوقي مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون درخواست مي گردد از تاريخ درج اطلاعيه در جرايد لغايت ۳۱/۵/۱۳۹۰ با مراجعه به سامانه اينترنتي عمليات الكترونيكي ماليات بر ارزش افزوده به نشاني WWW.EVAT.IR نسبت به ثبت نام جهت آموزش و اجراي اين نظام مالياتي اقدام نمايند تا در صورت نياز به آموزش مقدمات آموزش آنان فراهم گردد . ضمنا راهنماي چگونگي ثبت نام در سايت مزبور قابل دسترسي است .

۲-۲- كليه اشخاص حقوقي كه از تاريخ ۱/۱/۱۳۹۰ به بعد به حد آستانه فروش كالا و ارايه خدمات در سال ۱۳۹۰ و يا سال هاي بعد مي رسند ، از اولين دوره مالياتي بعد از رسيدن به حد آستانه مذكور در سال مذكور ( يك ميليارد ريال و بالاتر ) مشمول اجراي مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده از جمله ثبت نام ، صدور صورتحساب و … خواهند بود . مثال (۱) : شركتي قبل از سال ۱۳۹۰ به ثبت رسيده و در سال هاي قبل به حد آستانه فروش كالا و ارايه خدمات ( يك ميليارد ريال و بالاتر ) نرسيده است . اما تا تاريخ ۱۵/۶/۱۳۹۰ به حد آستانه مزبور مي رسد . بنابراين شركت مذكور مشمول اجراي مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده از تاريخ ۱/۷/۱۳۹۰ ( اول دوره مالياتي پاييز ) خواهد بود . مثال (۲) : شركتي در تاريخ ۱۰/۷/۱۳۹۰ به ثبت مي رسد و تا تاريخ ۳۰/۹/۱۳۹۰ به حد آستانه فروش كالا و ارايه خدمات ( يك ميليارد ريال و بالاتر ) خواهد رسيد ، بنابراين شركت مذكور مشمول اجراي مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده از تاريخ ۱/۱۰/۱۳۹۰ ( اول دوره مالياتي زمستان ) خواهد شد .

۳- تاريخ اجرا و تكاليف قانوني

اشخاص حقوقي مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده از تاريخ ۱/۷/۱۳۹۰ مكلف به اجراي كليه تكاليف و مقررات قانون ماليات بر ارزش افزوده از جمله صدور صورتحساب ، درج و وصول ماليات و عوارض متعلقه و همچنين تسليم اظهارنامه مالياتي و پرداخت ماليات و عوارض در مهلت مقرر مي باشند . لازم به ذكر است مهلت مذكور براي اشخاص حقوقي كه طي سال ۱۳۹۰ يا سال هاي بعد ، حايز شرايط مرحله پنجم مي شوند ، از تاريخ اولين دوره مالياتي بعد از مشموليت خواهد بود .

قابل توجه موديان محترم

۱- مركز خدمات موديان ماليات بر ارزش افزوده ، در كليه استان هاي كشور آماده راهنمايي و پاسخگويي به سوالات عمومي و همچنين ارايه اطلاعات مورد نياز و انجام عمليات ثبت نام الكترونيكي اين مرحله از ثبت نام خواهند بود . ( فهرست مراكز مزبور و شماره تلفن آنها در سامانه اينترنتي عمليات الكترونيكي ثبت نام WWW.EVAT.IR قابل دسترسي است . )

۲- در صورت نياز به آموزش اين نظام مالياتي موديان مي توانند با مراجعه به سايت مزبور يا به ادارات كل امور مالياتي استان و شهرستان ذيربط براي آموزش نيز ثبت نام نمايند تا اقدام لازم براي آموزش آنها كه به صورت رايگان خواهد بود ، بعمل آيد . اين اطلاعيه در حكم بخشنامه براي ادارات كل امور مالياتي محسوب مي شود .

روابط عمومي سازمان امور مالياتي كشور