- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

چالشهای یکسان سازی استانداردهای حسابداری در جهان

تصور می‌شود که جهان به سمت مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری باکیفیت در حال حرکت است؛ مجموعه‌ای از استانداردها که در تمامی نقاط جهان قابل مقایسه هستند، اما در عمل حرکت به سمت مجموعه واحدی از استانداردهای بین‌المللی با چالش‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌رو شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، احتمال این که در امریکا دو مجموعه قواعد حسابداری وجود داشته باشد و شرکت‌ها بتوانند یکی را از میان این دو برگزینند هر روز بیش‌تر می‌شود. در عین حال، در بسیاری از کشورهایی که استانداردهای بین‌المللی حسابداری را پذیرفته‌اند، به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌گذاران در مورد قابلیت مقایسه‌ی صورت‌های مالی مشکلاتی دارند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا، همچنان که وعده کرده بود، درصدد اتخاذ تصمیم رسمی در مورد پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی است. پیش‌تر این کمیسیون اجازه داده بود که شرکت‌های خارجی که سهام آن ها در امریکا دادوستد می‌شود از این استانداردها استفاده کنند. انتظار می‌رود که کمیسیون اعلام کند که چه زمانی و تحت چه شرایطی شرکت‌های امریکایی نیز از این استانداردها می‌توانند استفاده کنند و علاوه بر آن آیا ملزم به استفاده از چنین استانداردهایی هستند یا خیر.

هرتصمیمی به نفع گروه خاصی است. برخی شرکت‌های بین‌المللی مایلند در همه جا از استانداردهای بین‌المللی استفاده کنند و می‌گویند که این کار با افزایش کارایی مانع از آن می‌شود که در برخی کشورها از مجموعه‌ی متفاوتی از استانداردها در مقایسه با کشور مبداء استفاده کنند. اما دیگر شرکت‌های امریکایی، به‌ویژه شرکت‌های کوچک‌تر، نگران هزینه‌های آموزش و کاربرد مجموعه‌‌ی جدیدی از استانداردها هستند. سرمایه‌گذاران دیگر نیز فکر می‌کنند در صورتی که ایالات متحده به این استانداردها نپیوندد ریسک سیاسی افزایش می‌یابد.

در اروپا، هر استاندارد بین‌المللی جدید را قبل از آن که اجرای آن الزامی شود باید کمیسیون اروپا به تصویب برساند. هانس هوگرورست، رییس جدید هیئت بین‌المللی در هفته‌ی گذشته در تلاش بود که استاندارد جدیدی به تصویب برسد که به بانک‌ها امکان می‌داد در مورد وام‌ها و اوراق بهاداری که ارزش آن‌ها کاهش یافته است تا هنگامی که قصد نگه‌داری آن‌ها را در بلندمدت دارند زیان شناسایی نکنند. اما همین امر، انتقادات زیادی در میان صاحب‌نظران ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد پذیرش استانداردهای بین‌المللی حسابداری یکسان در همه‌ی کشورها در عمل چالش‌ها و دشواری‌هایی بسیار بیش از آن چه ابتدا تصور می‌شد دارد.

منبع: سايت جامعه حسابداران رسمي