نرم افزارحسابداری صدگان

سیاست‌های پولی ۹۰ تا ۲ ماه دیگر به بن‌بست می‌رسد.

0 663

حسابداراپ

یک اقتصاددان ضمن بررسی وضعیت اقتصادی کشور در چهارماهه اول ۱۳۹۰ گفت که بانک‌ها بدون توجه به بسته سیاستی بانک مرکزی نرخ‌های بهره را همچنان در سطح سال گذشته حفظ کرده‌اند و برای اولین بار بسته سیاستی بانک مرکزی در خصوص نرخ تسهیلات با بی‌توجهی کامل نظام بانکی روبه‌رو شده است.


محمدحسین ادیب، عضو هیات ملی دانشگاه اصفهان گفت: به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال‌جاری تداوم سیاست پولی موجود عملا به بن‌بست رسیده و فرآیند تغییر می‌کند در ادامه فاصله بین مصوبات شورای پول و اعتبار و سیاست پولی بانک مرکزی رو به رشد ارزیابی می‌شود. بانک مرکزی تصمیماتی می‌گیرد و اقتصاد بی‌توجه به آن به راه خود می‌رود.

ادیب در ادامه افزود: ضعف و سوء‌مدیریت در نظام اداری ایران با افزایش قیمت نفت پوشش داده می‌شود در صورتی که افزایش درآمد نفت اتفاق نیفتاده بود اداره نظام اداری ایران به شکل گذشته ممکن نبود. افزایش قیمت نفت، فضایی تمهید کرده است که سوءاداره در مدیریت اقتصادی کشور امکان دوام و بقا یافته است.

وی به فارس گفت: اصلاح نظام اداری با افزایش قیمت نفت بلا موضوع شده است نادرست‌ترین تصمیمات با این سطح از درآمد نفت امکان عملیاتی شدن دارد، بدون آنکه در اقتصاد کلان اخلالی مشاهده شود کشور مهمان لوله‌های نفت است و فضای تصمیم‌گیری برگرفته از منطق ضیافت است. در صورت کاهش درآمد نفت، مهمانی به پایان می‌رسد و منطق اداره باید جایگزین منطق ضیافت شود بین افزایش قیمت نفت و نحوه اداره کشور رابطه یک به یک برقرار شده است و در صورت سقوط قیمت نفت، نحوه توزیع منابع دولتی باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.این استاد دانشگاه گفت: اصلاحات اداری در چارچوب اصلاح ساختار درآمد و اصلاح ساختار هزینه ممکن است. نگاه دولت به اصلاح ساختار اداری نگاه درآمدی است و برای حل معضلات افزایش درآمد در دستور کار قرار می‌گیرد. در صورت کاهش قیمت نفت اصلاح نظام اداری از منظر هزینه باید جایگزین اصلاح ساختار از منظر درآمد قرار گیرد. با این شیوه اداره اقتصادی کشور، رفاه مردم رفاه مقطعی خواهد بود.

پندار سیستم

با افزایش درآمد نفت، کشور غرق در ثروت و رفاه می‌شود و با کاهش آن همه چیز مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد.

ادیب بیان کرد: اصلاحات پولی، بدون اصلاحات مالی گره‌گشا نخواهد بود. در ماه‌های اخیر، اصلاحات پولی و ایجاد تحول در نظام بانکی مورد توجه قرار داشته است اما دولت به اصلاح نظام مالی توجهی نداشته است اگر دولت تاکیدات خود را در خصوص سیاست‌های مالی تغییر ندهد، اصلاح نظام پولی گره‌گشا ارزیابی نمی‌شود اساسا دولت عنایتی به اصلاحات مالی ندارد.

وی راجع به طرح و واگذاری زمین‌های ۱۰۰۰ متری گفت: این طرح جنگ روانی دولت برای مهار بازار مسکن است و در عمل اتفاق مهمی در این خصوص رخ نخواهد داد.

منبع : جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.