- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

راه اندازي معاملات آپشن سكه تا دوماه آينده

خبرگزاري فارس – رييس سازمان بورس از راه‌اندازي معاملات آپشن سكه حداكثر تا دو ماه آينده خبر داد و مسائلي كه در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته با اعضاي جديد هيات‌مديره بورس كالا مطرح شد را تشريح كرد.

علي صالح‌آبادي در خصوص مسائلي كه در جلسه با اعضاي جديد هيات‌مديره بورس كالا در روز سه‌شنبه اين هفته برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاري اين جلسه آشنايي با اعضاي جديد هيات‌مديره و اعلام برنامه‌هايي كه قرار است در سال ۹۰ در بورس كالا اجرايي شود، بود. به گفته رييس سازمان بورس، در اين جلسه رييس هيات‌مديره و نايب رييس مشخص نشد و تنها براي تعامل بيشتر اين جلسه برگزار شده بود.
وي در خصوص برنامه‌هايي كه با اعضاي جديد هيات‌مديره براي بورس كالا مطرح شد، بيان كرد: نخستين مساله در مورد پذيرش كالاها و شركت‌هاي جديد بود كه بخش عمده‌اي از كالاهاي قابل عرضه در بورس تاكنون پذيرش شده‌اند و تاكيد شد كه اين مساله ادامه داشته باشد. همچنين برخي كالاهايي كه پذيرش آنها انجام شده ولي عرضه آنها هنوز صورت نگرفته زمينه عرضه آن فراهم شود از جمله نفت خام. رييس سازمان بورس افزود: در بخش معاملات كشاورزي با تصويب آيين‌نامه قانون بهره‌وري كشاورزي، معاملات اين بخش افزايش قابل‌توجهي خواهد يافت، بنابراين بر پيگيري بيشتر در اين زمينه تاكيد شد.
وي در خصوص معاملات آتي بيان كرد: در روز سه‌شنبه هفته گذشته ۲۸ ميليارد تومان سكه معامله شد كه اين نشان‌دهنده رشد و توسعه اين بازار است. براساس گستردگي معاملات آتي در اين جلسه مطرح شد كه همايش و سمينار ملي در اين زمينه برگزار شود.
به گفته وي، با اين اقدام و اعلام موفقيت‌هاي اين حوزه افرادي كه در زمينه طلا فعاليت مي‌كنند با اين بازار آشنا خواهند شد.
صالح‌آبادي با اشاره به اينكه نرم‌افزار بورس اوراق بهادار باعث توسعه اين بازار شده كه در بورس كالا نيز مي‌توان اين كار را انجام داد، تصريح كرد: در حال حاضر ۳۷ هزار نفر در بورس اوراق بهادار به صورت آنلاين به معامله مي‌پردازند و ۱۰ درصد ارزش روزانه بازار مربوط به معاملات آنلاين است كه اين نشان‌دهنده توسعه بازار و گستردگي است.
وي ادامه داد: با توجه به توسعه بورس اوراق بهادار قرار است در بورس كالا نيز توسعه نرم‌افزاري با جديت پيگيري شود.
رييس سازمان بورس با بيان اينكه مساله اجراي مقررات از جمله آيين‌نامه‌هاي جديد در اتاق پاياپاي منافع هر دو طرف يعني خريدار و فروشنده را در نظر گرفته، خاطرنشان كرد: براين اساس قرار است اين قوانين با دقت هرچه بيشتر در بورس كالا اجرا شود.
وي يكي از برنامه‌هاي بورس كالا در سال جاري را ايجاد تعامل بيشتر اين شركت با كانون كارگزاران دانست و گفت:

با اين اقدام جايگاه بورس كالا ارتقا خواهد يافت.
وي با اشاره به شروع معاملات آپشن روي سكه طلا تاكيد كرد: با توجه به اينكه معاملات فيوچرز طلا در بورس كالا در حال انجام است تا يك يا دو ماه آينده معاملات آپشن آن نيز راه‌اندازي خواهد شد و براين اساس حجم اين معاملات افزايش مي‌يابد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا نرم‌افزار معاملات آپشن آماده است؟ گفت: اين نرم‌افزار در حال تكميل بوده و در اين حين كارگزاران بايد آموزش‌هاي لازم را در اين زمينه ببينند. همچنين دستورالعمل معاملات نيز بايد به تصويب برسد. صالح‌آبادي افزود: كارگزاراني كه گواهينامه معاملات فيوچرز دارند پس از گذراندن آموزش‌هاي لازم در پايان دوره، گواهينامه فيوچرز آنها باطل و گواهينامه سطح بالاتري به نام ابزار مشتقه را دريافت مي‌كنند.