نرم افزارحسابداری صدگان

جریمه مالیاتی در انتظار بانک مرکزی

0 644

حسابداراپ

با اتمام مهلت ارایه اعلام وضعیت مالیاتی بانک مرکزی برای فصل اول سال که باید تا ۱۵ تیرماه انجام می‌شد، براساس اعلام سازمان امور مالیاتی جریمه مالیات در انتظار بانک مرکزی خواهد بود.


اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده در اولین مرحله فروش سکه در شعب بانکی که توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد، از ابتدای خردادماه امسال اجرایی شد.
بر این اساس، فروش سکه‌ها در مرحله ابتدایی مشمول پرداخت مالیات شد، گرچه بانک مرکزی مخالفت صریح خود را با اجرای این طرح اعلام کرد و رییس کل بانک مرکزی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد اما طرح یادشده اجرایی شد.
اتمام فرصت
هم‌اکنون فصل ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی است، براین اساس بانک مرکزی نیز باید وضعیت مالیاتی خود برای مدت زمان فصل اول سال را تا ۱۵ تیرماه به سازمان امور مالیاتی کشور ارایه می‌کرد، در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه می‌شد.
علی عسکری، رییس سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص به مهر گفت: اگر به تکالیف قانونی در این ارتباط عمل نشود ۱۰ درصد جریمه اعمال خواهد شد و اگر اصلا پرداخت نشود ۴۰ درصد کل مالیات قابل بخشش نیست.
وی با تاکید بر اینکه از زمانی که اظهارنامه‌ها ارایه نشود ماهانه ۵/۲ درصد مالیات ابرازی یا تشخیصی در خصوص سکه و طلا جریمه خواهند شد، بیان داشت: در مالیات بر ارزش‌افزوده جرایم شدیدتر خواهد بود.
اعمال جریمه
با اجرای اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده سکه در اولین مرحله فروش، قیمت سکه‌هایی که در شعب بانکی از سوی بانک مرکزی عرضه می‌شد، به شدت افزایش یافت به نحوی که قیمت بانکی سکه‌ها از قیمت بازار بیشتر شد.
رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که افزایش قیمت دولتی سکه نسبت به قیمت بازار آزاد به منزله وجود حباب در بازار سکه است اما در نهایت با استعلام بانک مرکزی از معاونت حقوقی ریاست جمهوری و پاسخ آنها به این استعلام مبنی بر اینکه بانک مرکزی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده است، این بانک موظف به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده شد.
هم‌اکنون با گذشت مدت زمانی از اجرای این طرح، قیمت‌های سکه در بازار از قیمت‌های بانکی بالاتر رفته و حباب قیمتی در این خصوص از میان رفته است.

پندار سیستم

سود میلیاردی

محمودبهمنی، رییس کل بانک مرکزی در این خصوص گفت: اعمال نرخ مالیات بر ارزش باعث شد که طلافروشان صدها هزار میلیارد ریال سود به جیب بزنند، زیرا با این امر قیمت‌ها در بازار به یک مرتبه بالا کشید و این عده توانستند به یک مرتبه این مابه‌التفاوت را نصیب خود کنند.
اعمال نرخ مالیات برارزش‌افزوده سکه در اولین روز در تاریخ اول خردادماه امسال به گفته محمود کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر باعث افزایش قیمت انواع سکه شد.
این اتفاقات در حالی رخ داد که پیش از آن علی عسکری، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از توافق این سازمان و بانک مرکزی برای اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده سکه در زمان فروش خبر داده بود.
مراحل بعدی
عسکری همچنین اعلام کرد که مالیات برارزش‌افزوده در بخش بازار هم در آینده انجام خواهد شد اما اجرای این قانون در بخش فروش سکه در بازار به این زودی‌ها نخواهد بود.
سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این مورد گفت: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده قانونی است که در یک برآیند زمانی اجرا و تکمیل می‌شود، این قانون در چند مرحله و فراخوان اجرایی شده و هنوز تکمیل نشده است.
وی با اشاره به تاخیر در اجرای قانون اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده در مرحله فروش سکه گفت: بانک مرکزی و به دنبال آن بانک کارگشایی که به نوعی منشا توزیع سکه هستند، اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در بخش فروش سکه را آغاز کرده‌اند و در فرآیند تکمیلی آن تمام حوزه‌های تجارت سکه تحت پوشش قرار خواهد گرفت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سازمان مالیاتی مجری قانون است و بر اساس ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده ۱۷ حوزه از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند که طلا و سکه جزو بخش‌های دارای معافیت‌ها نیست بنابراین قانون در این بخش‌ها لازم و جاری است.
حسینی افزود: بانک مرکزی در این مورد نیز نظرخواهی کرده و حتی درخواست نظر و تفسیر نیز از معاونت حقوقی رییس‌جمهور کرده بود که این معاونت نیز پاسخ صریحی برای اجرا شدن پرداخت مالیات در بخش فروش سکه و طلا به بانک مرکزی به صورت صریح ارایه کرد و کماکان این قانون اجرا می‌شود.
بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی هر نفر از متقاضیان دریافت سکه می‌توانند در هر روز حداکثر پنج قطعه سکه طلا در بانک ملی خریداری کنند، نرخ فروش سکه‌ها همه روزه از سوی بانک مرکزی ایران تعیین و به بانک ملی اعلام می‌شود.

منبع : جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.