نرم افزارحسابداری صدگان

به نظر عضو شورای بورس : شورای رقابت حق دخالت در بورس را ندارد

0 617

حسابداراپ

گروه بورس: مدتی است که شورای رقابت معاملات بورس را تحت کنترل خود دارد و هرازگاهی رای به ابطال یک معامله در بازار سهام می‌دهد، اما مصوبات این شورا جنبه قانونی ندارد و نمی‌تواند ضمانت اجرایی داشته باشد؛ چرا که تاکنون به هیچ‌یک از مصوبات این شورا در بازار سرمایه عمل نشده است.

به‌نظر می‌رسد اگر قرار است مصوبات شورای رقابت جنبه اجرایی پیدا کند این شورا باید جنبه فرا قانونی پیدا کند. در همین رابطه روزنامه همشهری گفت‌وگویی با محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای بورس انجام داده است که می‌خوانید:

مدتی است که شورای رقابت تصمیماتی را در قالب مصوبه، در مورد مسائل بازار سرمایه صادر می‌کند، آیا مصوبات شورای رقابت بالاتر از مصوبات شورای بورس است؛ آیا این تصمیمات همردیف تصمیم‌های شورای بورس است؟

براساس قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۴ متولی اصلی و تصمیم‌گیرنده اصلی حوزه بازار سرمایه، شورای بورس است و مرجع بالادستی بازار سرمایه تلقی می‌شود. در واقع تمهیدات شورای بورس در بازار سرمایه لازم‌الاجرااست، بر همین اساس شورای رقابت نمی‌تواند مرجع قانونی در بازار سرمایه باشد و این شورا به هیچ عنوان حق دخالت در بازار سرمایه را ندارد و اگر قصد دخالت هم داشته باشد قانون و اعضای شورای بورس اجازه این کار را به شورای رقابت نمی‌دهند.

به‌طور کلی جایگاه قانونی شورای رقابت و تصمیم‌های این شورادر بازار سرمایه چیست؟

حدود و ثغور مصوبات شورای رقابت کاملا تعریف شده است اما مصوبات شورای رقابت در حوزه بازار سرمایه صرفا جنبه پیشنهاد دارد و اگر این شورا مصوبه‌ای در حوزه بازار سرمایه دارد باید به شورا ارائه کند.

پندار سیستم

یعنی مصوبات شورای رقابت جنبه اجرایی ندارد؟

مصوبات شورای رقابت صرفا جنبه پیشنهادی دارد و به هیچ عنوان لازم‌الاجرا نیست اما اگر شورای رقابت اشکالاتی را در بازار سرمایه تشخیص دهد، شورای بورس آنها را بررسی می‌کند اما این شورای بورس است که در نهایت مرجع تصمیم‌گیری است.

آیا شورای رقابت و شورای بورس می‌توانند به نوعی تصمیم‌های خود را با هم هماهنگ کنند؟

خوشبختانه متولی اصلی هر دو مجموعه وزیر امور اقتصادی و دارایی است و یک مجموعه بالادستی به‌عنوان وزیر اقتصاد وجود دارد که هم بالادست شورای بورس است و هم شورای رقابت، و این موضوع می‌تواند به بررسی بیشتر تصمیم‌های شورای رقابت منجر شود.اما بورس در نهایت براساس قوانین وآیین‌نامه‌های خود معاملات را قطعی می‌کند و مصوبات شورای رقابت نقشی در قطعی‌کردن معاملات ندارد و این که ما بپذیریم چارچوب روابط بازار سرمایه را کسی دیگر لحاظ کند قطعا قابل‌قبول نیست اما می‌توانیم پیشنهاد‌های شورای رقابت را بررسی کنیم.

در مورد معامله خودروسازان، نظر شورای رقابت این بود که معامله سهام باطل اعلام شود. آیا از نظر شورا تصمیم شورای رقابت درست است و آیا شورای رقابت نامه‌ای به بورس ارسال کرده است؟

تا آنجا که من می‌دانم شورای رقابت نامه‌ای ارسال نکرده است، ضمن اینکه آنچه ملاک عمل ماست ضوابط و مقررات قانونی بورس است. از نظر قانونی هم هیچ اشکالی در معامله سهام خودروسازان وجود ندارد اما مشکل اصلی روح اصلی حاکم بر قانون تجارت است که باید اصلاح شود. متأسفانه در کشور روشی باب شده که هر شرکتی برای اینکه قانون را دور بزند یک شرکت دیگر تاسیس می‌کند و سهام خود را دوباره می‌خرد، اما این مشکل بورس و قوانین بورس نیست بلکه باید قانون تجارت مورد بازنگری قرار گیرد و این یک چالش اساسی است که در بازخرید سهام مطرح است.

منبع همشهری

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.