- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ارزیابی سهام و داوری مالی به موضوع فعالیت موسسات حسابرسی افزوده شد.

در آخرین جلسه‌ی شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی ایران که در تاریخ چهارشنبه یکم تیرماه برگزار شد، اصلاح اساسنامه نمونه موسسات حسابرسی به تایید اعضا رسید و براساس آن ارزیابی سهام و داوری مالی نیز به موضوع فعالیت موسسات حسابرسی افزوده شد.

با توجه به سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ در زمینه واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی، اصلاح اساسنامه نمونه موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می‌تواند به پررنگ‌ترشدن نقش حسابداران رسمی در فرایند واگذاری به شفافیت بیشتر خصوصی‌سازی‌های بینجامد.

هدف از اصلاح اخیر اساسنامه نمونه موسسات حسابرسی عضو جامعه از یک طرف تاکید بر اهمیت نقش حسابرسان در فرایند قیمت‌گذاری و از سوی دیگر اعلام آمادگی جامعه‌ی حسابداری کشور برای موفقیت و تحقق شفافیت بیشتر در اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ است.

گفتنی است هم‌اکنون علاوه بر خدمات حسابرسی شامل انواع حسابرسی و بازرسی قانونی، وظایف دیگری نیز در موضوع فعالیت موسسات حسابرسی قرار دارد. از آن جمله مشاوره مدیریت مالی، طراحی و پیاده‌سازی سیستم مالی، خدمات مالی و حسابداری و مالیاتی، نظارت بر امور تصفیه و خدماتی که توسط مراجع قضایی به حسابداران رسمی ارجاع می‌شود. به نظر می‌رسد اضافه‌شدن ارزیابی سهام و داوری مالی گستره جدیدی در فعالیت حسابداران رسمی پدید می‌آورد و در عمل به شفافیت برنامه‌های اقتصادی دولت کمک می‌کند.