نرم افزارحسابداری صدگان

وزیر اقتصاد اعلام کرد: مالیات بر ارزش‌افزوده سکه حذف نمی‌شود

0 746

حسابداراپ

قسم‌خورده ام اخبار شورای پول و اعتبار رامنعکس نکنم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اعضای شورای پول و اعتبار قسم خورده‌اند که اخبار شورا را به خارج از آن منعکس نکنند، گفت که مبلغ یارانه‌نقدی کاهش نمی‌یابد ضمن اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده سکه حذف نخواهد شد.

سیدشمس‌الدین حسینی روز گذشته در حاشیه همایش آموزشی تخصصی مدیران شعب بیمه سراسر کشور در پاسخ به سوالی درباره دلایل مخالفت شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: در شورای پول و اعتبار بحث‌ها استماع می‌شود و هر یک از اعضای شورا دارای یک رای هستند که تعداد آرا در مجموع دو رقمی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اعضای شورای پول و اعتبار قسم خورده‌اند که اخبار شورا را بیرون از جلسات منعکس نکنند و ما اعضا به این وظیفه قانونی و شرعی خود پایبند هستیم و سخنگوی شورای پول و اعتبار که همان رییس کل بانک مرکزی است در این مورد توضیحات لازم را ارایه می‌دهد.

وی به عنوان سخنگوی کمیسیون اقتصادی دولت در مورد افزایش نرخ سود سپرده‌ها گفت: من به عنوان سخنگوی دولت تصور می‌کنم که مادامی که مصوبات شورا تغییر نکرده باید به مصوبات قانونی پایبند باشیم و اخبار ضد و نقیض را مطرح نکنیم.

سیاست های بانک مرکزی

سخنگوی اقتصادی دولت شورای پول و اعتبار را یک شورای کارشناسی که نمایندگان بخش‌های خصوصی، تعاونی، مجلس، قوه قضاییه و دولت در آن حضور دارند عنوان کرد و افزود: شورا بحث‌های کارشناسی را مطرح و تصمیمات کارشناسی می‌گیرند و نتیجه تصمیمات طبق وظیفه قانونی و شرعی از طریق سخنگو اعلام می‌شود بنابراین باید پاسخ جلسات شورا را از رییس کل بانک مرکزی و سخنگوی شورا بپرسید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث حرکت نقدینگی به سمت بازار ارز و سکه شده است، گفت: تمام بازارها با یکدیگر در ارتباط هستند و نرخ‌ها روی نقل و انتقال منابع اثرگذار می‌باشد اما مهم اندازه تغییر نرخ‌ها و نقل و انتقالات است.

حسینی درباره چند نرخی شدن نرخ‌ها در بازار ارز گفت: هفته گذشته بانک مرکزی موفق شد که ۵۰ درصد شکاف بین نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ مرجع ارز را از بین ببرد و همچنان این سیاست مورد تاکید است.

وی ادامه داد: سیاست بانک مرکزی که مورد پشتیبانی دولت نیز است این می‌باشد که در مرحله اول شکاف یادشده را به حداقل برساند و در مرحله دوم نرخ ارز را به سمت نرخ مرجع کاهش دهد و حتی نرخ مرجع را در صورت امکان بازبینی کند.

پندار سیستم

وزیر اقتصاد گفت: طی روزهای گذشته حرکت بانک مرکزی به سمت کاهش نرخ مرجع بوده و همین سیاست نیز دنبال خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر اینکه آیا قرار است مبلغ یارانه‌های نقدی کاهش یابد، گفت: خیر.

حسینی در پاسخ به این سوال که رییس کل بانک مرکزی مطرح کرده است که عدم پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده در بازار سکه باعث ایجاد حباب در این بازار شده؛ آیا برنامه‌ای در این خصوص دارید یا خیر گفت: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده قانونی است که در یک برآیند زمانی اجرا و تکمیل می‌شود، این قانون در چند مرحله و فراخوان اجرایی شده و هنوز تکمیل نشده است.

وی با اشاره به تاخیر در اجرای قانون اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده در مرحله فروش سکه گفت: بانک مرکزی و به دنبال آن بانک کارگشایی که به نوعی منشا توزیع سکه هستند، اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در بخش فروش سکه را آغاز کرده‌اند و در فرآیند تکمیلی آن تمام حوزه‌های تجارت سکه تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص مخالفت بانک مرکزی برای پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده سکه در بخش فروش گفت: سازمان مالیاتی مجری قانون است و بر اساس ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده ۱۷ حوزه از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند که طلا و سکه جزو بخش‌های دارای معافیت‌ها نیست بنابراین قانون در این بخش‌ها لازم و جاری است.

حسینی افزود: بانک مرکزی در این مورد نیز نظرخواهی کرده و حتی درخواست نظر و تفسیر نیز از معاونت حقوقی رییس‌جمهور کرده بود که این معاونت نیز پاسخ صریحی برای اجرا شدن پرداخت مالیات در بخش فروش سکه و طلا به بانک مرکزی به صورت صریح ارایه کرد و کماکان این قانون اجرا می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرایی شدن بخشی از طرح تحول بانکی و تحقق آن خبر داد و گفت: استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بانکداری اسلامی در دستور کار قرار دارد و کارگروهی نیز در این خصوص تشکیل شده است.

نرخ دیه‌

وزیر اقتصاد در خصوص آخرین رایزنی‌ها برای تعیین نرخ دیه توسط قوه قضاییه گفت: دولت و شورای‌عالی بیمه از رییس قوه قضاییه برای عدم اجرای نرخ دیه اعلام شده توسط این قوه درخواستی را مطرح کرده بودند که رییس قوه قضاییه نیز به آن پاسخ مثبت داد و اجرای دستور خود را به تعویق انداخت.

حسینی ادامه داد: قرار است این موضوع در کارگروه تشکیل شده در این خصوص مورد رسیدگی قرار گیرد اما باید به این مهم توجه کنیم که این موضوع باید از حالت جنجال خارج شود زیرا تمام تصمیمات گرفته شده در این خصوص در جهت حفظ منافع بیمه‌گذاران و بیمه‌گران صورت می‌گیرد و در نهایت نتایج اتخاذ شده برای اجرا قبل از اجرا اعلام خواهد شد.

منبع : جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.