نرم افزارحسابداری صدگان

در صورت تاييد بيمه مركزی ،بيمه ارزش مضاعف سهام اجرايي مي‌شود

0 609

حسابداراپ

گروه بورس – مجيد اسكندري: مديرعامل شركت بيمه ايران از ارائه طرح «بيمه ارزش مضاعف سهام» به بيمه مركزي خبر داده است.

اين طرح كه از سوي شركت بيمه ايران و با همكاري شركت بورس اوراق بهادار تهيه شده در حال حاضر در معاونت طرح و توسعه بيمه مركزي در دست بررسي است. براساس اين طرح، شركت بيمه، اوراق سهام را به عنوان وثيقه مي‌پذيرد و در قبال آن گواهي بيمه اعتباري براي دريافت وام يا ضمانت‌نامه صادر مي‌كند. مديرعامل بيمه ايران در اين زمينه به «مهر» گفت:

سهامداراني كه در بورس اوراق بهادار فعال هستند و نياز به پول دارند، اما نمي‌خواهند سهام خود را بفروشند، مي‌توانند از اين پوشش بيمه‌اي استفاده كنند. جواد سهاميان مقدم افزود: ‌براساس اين طرح، سهامداران مي‌توانند سهام خود را در اختيار بانك‌هاي طرف قرارداد با بيمه ايران قرار داده و در ازاي آن پول دريافت كنند. از سوي ديگر شركت بيمه ايران نيز اين تضمين را به بانك مي‌دهد كه اگر فرد گيرنده تسهيلات در سررسيد، بدهي را بازپس نداد، آن را پرداخت كند. به گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد، طرح بيمه سهام از مدت‌ها پيش از سوي تعدادي از شركت‌هاي بيمه مطرح شده بود، اما با وجود مزاياي فراوان آن و استقبال مديران و فعالان بازار، تاكنون اجرايي نشده است.

پندار سیستم

از ديدگاه كارشناسان، اين طرح مي‌تواند به برقراري ثبات و آرامش نسبي در معاملات بورس، ايجاد امنيت رواني و تشويق براي خريد سهام، استفاده از اوراق سهام به عنوان سرمايه‌اي معامله‌پذير در جريان و ارزشمند در بازار سرمايه و نيز ارائه وثيقه‌اي جديد به بانك‌ها و موسسات اعتباري به منظور تسهيل اعطاي اعتبار و توليد حق بيمه براي صنعت بيمه كشور، منجر شود.مديرعامل بيمه ايران پيش از اين از اجراي طرح بيمه ارزش مضاعف سهام در سال ۸۹ خبر داده و هدف اجراي اين طرح را جلوگيري از تشكيل صف‌هاي فروش، عنوان كرده بود.

در اين خصوص يكي از كارگزاران بورس شركت بيمه ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنياي اقتصاد با اشاره به مثبت بودن اين طرح گفت: ابعاد مختلف اين طرح بايد به طور كامل و دقيق مورد بررسي قرار گيرد؛ زيرا نوسانات بازار سرمايه مي‌تواند بار مالي سنگيني براي شركت بيمه داشته باشد. مهدي آزادواري افزود: شركت بيمه ايران و مديران بازار سرمايه پيگير اجرايي شدن اين طرح هستند، اما به نظر مي‌رسد اين طرح در بوروكراسي اداري گرفتار شده است. در اين زمينه نايب‌رييس هيات‌مديره شركت بورس گفت:‌ در بورس‌هاي دنيا، «هجينگ» كردن يا بيمه كردن سهام وجود دارد كه بر اين اساس مي‌توان هر نوع ريسك احتمالي را بيمه كرد. محمدرضا باهنر افزود: ابعاد اجراي اين طرح، هنوز مشخص نشده، اما قابل‌بررسي است. اما معاون مطالعات شركت بورس در اين باره به خبرنگار ما گفت: دو سال قبل، وزير امور اقتصادي و دارايي به اين طرح ابراز علاقه كرد كه در پي آن جلساتي بين چند شركت بيمه و بورس برگزار شد. علي سنگينيان افزود:‌ در جلسات يادشده طرح مشتركي تهيه شد، اما به جمع‌بندي نرسيد و مسكوت ماند.

معاون «بورس» ادامه داد: از ديدگاه برخي شركت‌هاي بيمه، به دلايل دشوار بودن اندازه‌گيري ريسك در بازار سرمايه، اين طرح قابليت اجرا ندارد.سنگينيان يادآور شد: بيمه سهام، خيلي در دنيا مرسوم نيست از سوي ديگر بازار سرمايه، سازوكارهاي خود را دارد و ابزارهاي مشتقه و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به همين منظور راه‌اندازي شده‌اند.

منبع : دنیای اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.