- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دانستني هاي مالياتي (قسمت يازدهم) نکات اساسي درخصوص ماليات بر درآمد اتفاقي

به گزارش رسانه مالياتي ايران، در اين بخش از سلسله دانستني ها سعي خواهيم کرد شما موديان محترم را با مواد مربوط به درآمدهاي اتفاقي قانون ماليات هاي مستقيم آشنا نمائيم.

– به موجب ماده ۱۱۹ قانون ماليات هاي مستقيم، درآمد نقدي و يا غيرنقدي که شخص حقيقي يا حقوقي بصورت بلاعوض و يا از طريق معاملات محاباتي و يا بصورت رايگان و يا به عنوان جايزه يا هر عنواني ديگر از اين قبيل تحصيل مي نمايد، مشمول ماليات اتفاقي به نرخ مقرر در ماده ۱۳۱ قانون ماليات هاي مستقيم خواهد بود.

– بر اساس ماده ۱۲۰ قانون ماليات هاي مستقيم، درآمد مشمول ماليات اتفاقي عبارت است از صد در صد درآمد حاصله و در صورتي که غير نقدي باشد، به بهاي روز تحقق درآمد طبق مقرات قانون ماليات هاي مستقيم تقويم مي شود مگر در مورد املاکي که در اجراي مفاده ماده ۶۴ قانون مذکور براي آن ها ارزش معاملاتي تعيين شده است که در اينصورت ارزش معاملاتي ماخذ محاسبه ماليات قرار خواهد گرفت.

– تبصره:

در مورد صلح معوض و هبه معوض به استثناي نقل و انتقال قطعي املاکي که بصورتي غير از عقد بيع انجام مي شود، درآمد مشمول ماليات اتفاقي عبارت خواهد بود از مابه التفاوت ارزش عوضين که بر اساس مقررات اين ماده تعيين مي شود، نسبت به طرف معامله اي که از آن منتفع شده است.

– به موجب ماده ۱۲۱ قانون ماليات هاي مستقيم، صلح با شرط اختيار فسخ و هبه با حق رجوع از نظر مالياتي قطعي تلقي مي گردد ولي در صورتي که ظرف شش ماه از تاريخ وقوع عقد معامله فسخ يا اقاله يا رجوع شود، وجوهي که بعنوان ماليات درآمد اتفاقي وصول شده است قابل استرداد مي باشد، در اينصورت اگر در فاصله بين وقوع عقد و فسخ يا اقاله يا رجوع منتقل اليه از منافع آن استفاده کرده باشد نسبت به آن منفعت مشمول ماليات درآمد اتفاقي خواهد بود.

– بموجب ماده ۱۲۲ قانون ماليات هاي مستقيم، در مورد صلح مالي که منافع آن مادام العمر براي مدت معين به مصالح يا شخص ثالث اختصاص داده مي شود، بهاي مال به ماخذ جمع ارزش عين و منفعت در تاريخ تعلق منافع، ماخذ ماليات متصالح در تاريخ مزبور خواهد بود.

– تبصره:

در صورتي که قبل از تاريخ تعلق منفعت انتقالي صورت گيرد، قيمت مذکور در سند ماخذ ماليات انتقال دهنده قرار خواهد گرفت که طبق مقررات ماليات درآمد اتفاقي مشمول ماليات خواهد بود. ليکن ماخذ ماليات آخرين انتقال گيرنده عين که منافع مال نيز به او تعلق بگيرد، عبارت خواهد بود از مابه التفاوت بهاي مال به شرح حکم فوق و مبلغي که طبق سند پرداخته است.

– بر اساس ماده ۱۲۳ قانون ماليات هاي مستقيم، در صورتي که منافع مالي بطور دايم يا موقت بلاعوض به کسي واگذار شود انتقال گيرنده مکلف است ماليات منافع هر سال را در سال بعد پرداخت نمايد.

– به موجب ماده ۱۲۴ قانون ماليات هاي مستقيم، مال مورد وصيت به نفع اشخاص معين در حدودي که وصيت قانونا نافذ است، بعد از قطعي شدن آن در مورد وراث به سهم الارث آن ها اضافه و مشمول ماليات بر ارث مي باشد و در مورد غير وراث نسبت به کل آن مشمول ماليات اتفاقي خواهد بود.

– به موجب ماده ۱۲۵ قانون ماليات هاي مستيم، انتقالاتي که طبق مقررات ماليات بر ارث مشمول ماليات مي باشد، مشمول ماليات درآمد اتفاقي نخواهد بود.

– بر اساس ماده ۱۲۶ قانون ماليات هاي مستقيم، صاحبان درآمد اتفاقي مکلف اند در هر سال اظهارنامه مالياتي خود را در مورد منافع موضوع ماده ۱۲۳ قانون مذکور تا آخر ارديبهشت ماه سال بعد و در ساير موارد ظرف سي روز از تاريخ تحصيل درآمد يا تعلق منافع به اداره امور مالياتي مربوط ارايه و ماليات متعلق را بپردازند. در صورتي که معامله در دفاتر اسناد رسمي انجام و ماليات وصول شده باشد تکليف ارايه اظهارنامه ساقط مي شود.

– بر اساس ماده ۱۲۷ قانون ماليات هاي مستقيم، موارد زير مشمول ماليات اتفاقي نخواهد بود:

الف)

کمک هاي نقدي و غير نقدي بلاعوض سازمان هاي خيريه يا عام المنفعه يا وزارتخانه ها يا موسسات دولتي و شرکت هاي دولتي يا شهرداري ها يا نهادهاي انقلاب اسلامي به اشخاص حقيقي غير از مواردي که مشمول ماليات حقوق است.

ب)

وجوه يا کمک هاي مالي اهدايي به خسارت ديدگان جنگ، زلزله، سيل، آتش سوزي و يا حوادث غير مترقبه ديگر

ج)

جوايزي که دولت براي تشويق صادرات و توليد و خريد محصولات کشاورزي پرداخت مي نمايد.

– بر اساس ماده ۱۲۸ قانون ماليات هاي مستقيم، درآمد مشمول ماليات اشخاص حقوقي ناشي از درآمدهاي اتفاقي از طريق رسيدگي به دفاتر ، تشخيص خواهد شد و ماليات هايي که طبق مقررات ماليات درآمدهاي اتفاقي در منبع پرداخت مي گردد، به عنوان پيش پرداخت ماليات آنها منظور خواهد شد.