نرم افزارحسابداری صدگان

دانستني هاي مالياتي (قسمت يازدهم) نکات اساسي درخصوص ماليات بر درآمد اتفاقي

31 5,629

حسابداراپ

به گزارش رسانه مالياتي ايران، در اين بخش از سلسله دانستني ها سعي خواهيم کرد شما موديان محترم را با مواد مربوط به درآمدهاي اتفاقي قانون ماليات هاي مستقيم آشنا نمائيم.

– به موجب ماده ۱۱۹ قانون ماليات هاي مستقيم، درآمد نقدي و يا غيرنقدي که شخص حقيقي يا حقوقي بصورت بلاعوض و يا از طريق معاملات محاباتي و يا بصورت رايگان و يا به عنوان جايزه يا هر عنواني ديگر از اين قبيل تحصيل مي نمايد، مشمول ماليات اتفاقي به نرخ مقرر در ماده ۱۳۱ قانون ماليات هاي مستقيم خواهد بود.

– بر اساس ماده ۱۲۰ قانون ماليات هاي مستقيم، درآمد مشمول ماليات اتفاقي عبارت است از صد در صد درآمد حاصله و در صورتي که غير نقدي باشد، به بهاي روز تحقق درآمد طبق مقرات قانون ماليات هاي مستقيم تقويم مي شود مگر در مورد املاکي که در اجراي مفاده ماده ۶۴ قانون مذکور براي آن ها ارزش معاملاتي تعيين شده است که در اينصورت ارزش معاملاتي ماخذ محاسبه ماليات قرار خواهد گرفت.

– تبصره:

در مورد صلح معوض و هبه معوض به استثناي نقل و انتقال قطعي املاکي که بصورتي غير از عقد بيع انجام مي شود، درآمد مشمول ماليات اتفاقي عبارت خواهد بود از مابه التفاوت ارزش عوضين که بر اساس مقررات اين ماده تعيين مي شود، نسبت به طرف معامله اي که از آن منتفع شده است.

– به موجب ماده ۱۲۱ قانون ماليات هاي مستقيم، صلح با شرط اختيار فسخ و هبه با حق رجوع از نظر مالياتي قطعي تلقي مي گردد ولي در صورتي که ظرف شش ماه از تاريخ وقوع عقد معامله فسخ يا اقاله يا رجوع شود، وجوهي که بعنوان ماليات درآمد اتفاقي وصول شده است قابل استرداد مي باشد، در اينصورت اگر در فاصله بين وقوع عقد و فسخ يا اقاله يا رجوع منتقل اليه از منافع آن استفاده کرده باشد نسبت به آن منفعت مشمول ماليات درآمد اتفاقي خواهد بود.

– بموجب ماده ۱۲۲ قانون ماليات هاي مستقيم، در مورد صلح مالي که منافع آن مادام العمر براي مدت معين به مصالح يا شخص ثالث اختصاص داده مي شود، بهاي مال به ماخذ جمع ارزش عين و منفعت در تاريخ تعلق منافع، ماخذ ماليات متصالح در تاريخ مزبور خواهد بود.

– تبصره:

در صورتي که قبل از تاريخ تعلق منفعت انتقالي صورت گيرد، قيمت مذکور در سند ماخذ ماليات انتقال دهنده قرار خواهد گرفت که طبق مقررات ماليات درآمد اتفاقي مشمول ماليات خواهد بود. ليکن ماخذ ماليات آخرين انتقال گيرنده عين که منافع مال نيز به او تعلق بگيرد، عبارت خواهد بود از مابه التفاوت بهاي مال به شرح حکم فوق و مبلغي که طبق سند پرداخته است.

– بر اساس ماده ۱۲۳ قانون ماليات هاي مستقيم، در صورتي که منافع مالي بطور دايم يا موقت بلاعوض به کسي واگذار شود انتقال گيرنده مکلف است ماليات منافع هر سال را در سال بعد پرداخت نمايد.

– به موجب ماده ۱۲۴ قانون ماليات هاي مستقيم، مال مورد وصيت به نفع اشخاص معين در حدودي که وصيت قانونا نافذ است، بعد از قطعي شدن آن در مورد وراث به سهم الارث آن ها اضافه و مشمول ماليات بر ارث مي باشد و در مورد غير وراث نسبت به کل آن مشمول ماليات اتفاقي خواهد بود.

– به موجب ماده ۱۲۵ قانون ماليات هاي مستيم، انتقالاتي که طبق مقررات ماليات بر ارث مشمول ماليات مي باشد، مشمول ماليات درآمد اتفاقي نخواهد بود.

– بر اساس ماده ۱۲۶ قانون ماليات هاي مستقيم، صاحبان درآمد اتفاقي مکلف اند در هر سال اظهارنامه مالياتي خود را در مورد منافع موضوع ماده ۱۲۳ قانون مذکور تا آخر ارديبهشت ماه سال بعد و در ساير موارد ظرف سي روز از تاريخ تحصيل درآمد يا تعلق منافع به اداره امور مالياتي مربوط ارايه و ماليات متعلق را بپردازند. در صورتي که معامله در دفاتر اسناد رسمي انجام و ماليات وصول شده باشد تکليف ارايه اظهارنامه ساقط مي شود.

– بر اساس ماده ۱۲۷ قانون ماليات هاي مستقيم، موارد زير مشمول ماليات اتفاقي نخواهد بود:

الف)

کمک هاي نقدي و غير نقدي بلاعوض سازمان هاي خيريه يا عام المنفعه يا وزارتخانه ها يا موسسات دولتي و شرکت هاي دولتي يا شهرداري ها يا نهادهاي انقلاب اسلامي به اشخاص حقيقي غير از مواردي که مشمول ماليات حقوق است.

ب)

وجوه يا کمک هاي مالي اهدايي به خسارت ديدگان جنگ، زلزله، سيل، آتش سوزي و يا حوادث غير مترقبه ديگر

ج)

جوايزي که دولت براي تشويق صادرات و توليد و خريد محصولات کشاورزي پرداخت مي نمايد.

– بر اساس ماده ۱۲۸ قانون ماليات هاي مستقيم، درآمد مشمول ماليات اشخاص حقوقي ناشي از درآمدهاي اتفاقي از طريق رسيدگي به دفاتر ، تشخيص خواهد شد و ماليات هايي که طبق مقررات ماليات درآمدهاي اتفاقي در منبع پرداخت مي گردد، به عنوان پيش پرداخت ماليات آنها منظور خواهد شد.

محل تبلیغ شما

31 نظرات
  1. mehdi می گوید

    با سلام.با تشکر فراوان از مطالب سایت و به روز بودن اونها.به نظر من مطالبی از این حیث(مالیات درآمد اتفاقی ) بهتره یه خورده باز بشه و ملموس تر چون انتشار صرفاً متن قانون ملموس نیست بهتره برای بندها توضیحات داده بشه و مثال بیارید با تشکر

  2. مدیر سایت می گوید

    سلام و تشكر از لطف شما
    پيشنهاد ميكنم موارد ابهام و قابل بحث را درسايت تالارگفتگوي تخصصي حسابداري مطرح بفرمائيد.
    بااحترام

  3. مریم می گوید

    سلام خسته نباشید
    لطفا اگه امکان داره نام کتابی که مطالب رو از روش مینویسید زیر مطلب بیان کنید ممنون میشم

  4. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام و تشكر
    اين سري مطالب از سايت سازمان امورمالياتي(رسانه مالياتي) برداشت و منتشر ميشود و بصورت چاپ شده دركتاب خاصي نيست.
    ضمنا تاكنون ۱۴ قسمت از اين نوع مطالب منتشر شده است كه با جستجوي در سايت ميتوانيد به آنها دسترسي داشته باشيد.
    موفق باشيد.

  5. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید.اطلاعاتی که در باره مالیات بر درآمدهای اتفاقی داده اید کامل و جامع نیست و نمیتواند کمکی در جهت آموزش بهتر و راهنمایی باشد چرا بسیار کلی و به مانند سایر مطالب گفته شده.

  6. احمد کریمی می گوید

    با سلام
    احتراماً مطالب گفته شده عیناً ماده قانون را تکرار کرده و هیچ توضیحی گفته نشده و برای اکثر افراد قابل درک نیست . با تشکر

  7. ساناز می گوید

    با سلام
    خواستم بدونم من درجایی برنده خودرو شدم و حالا شرکت میگوید برای دریافت جایزه باید مالیات درآمد اتفاقی را پرداخت نمایم
    مشکلی که هست این هست آیا من باید همزمان با گرفتن خودرو مالیات بدهم
    یا اداره مالیات مهلت میدهد
    آیا میشود به صورت اقساط داد
    مالیلت برای خودروی من حدود ۵ میلیون تعین شده
    خواهش میکنم راهنمایی نمایید واقعا احتیاج به راهنمایی دارم

  8. غلامپور می گوید

    با سلام/
    ( در جایی ) اگر نزد بانکهای ایرانی یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز ناشی از حساب پس انداز و سپرده باشد مشمول مالیات اتفاقی نخواهی بود { بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیاتهای مستقیم }.
    در غیر این صورت مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی خواهی بود که نحوه پرداخت آن برابر ماده ۱۲۶ قانون مذکور ارئه شده است .
    موفق باشید /

  9. ساناز می گوید

    سلام ممنون از راهنمایی تون اگر امکان دارد بیشتر راهنمایی کنید
    من توضیح کامل میدم . بنده در مسابقه پیامکی ایرانسل که توسط یه شرکت همکار ایرانسل اداره میشود برنده خودروی ۲۰۶ شدم . و قرار بوده ۳ ماه بعد از برنده شدن تسلیم کنند اما بعد از ۶ ماه گفتگو بخاطر افزایش قیمت خودروی ۲۰۶ شرکت برندگان را به گرفتن کارت هدیه ۱۸ میلیونی ترغیب مینماید (با کسر ۵ درصد مالیات )و کسانی که میخواهند ماشین را دریافت کنند شرکت آنها را ملزم به قانون مالیات درآمد اتفاقی نموده که برای ۱۹۴۰۰ کنونی معادل ۴ میلیون و هشتصد هزار تومان میباشد و میگویند این پول را موقع ثبت نام شما در شرکت ایران خودرو از شما میگیریم . من یکم این قانون را خوندم اما کاملا وارد نیستم علاوه بر من نزدیک ۴۶ نفر هم مشابه من دچار این مشکل هستند که برنده خودرو شدند اما نمیدانند چی کار بکنند که ضرر نکنند
    شرکت خیلی سود برده از این مسابقه و ما هم با صرف شارژ بالا و ریسک و تلاش برنده شدیم بعضی از برندگان تا ۳ میلون خرج کردند
    حالا شرکت اسم ما را به عنوان برنده در خبرنامه خود ذکر کرده اما اسامی ما بخاطر نگرفتن جایزه هنوز در سایت ایرانسل قرار نگرفته
    برنده شدن ما هم کاملا محرز شده و در فضای مجازی با ذکر نام و نام خانوادگی و ذکر نام استان و امتیاز قابل مشاهده میباشد
    تکلیف اینهمه برنده بخاطر عدم تولید خودرو نامشخص است
    نکته قابل توجه این است که شرکت قبلا هم مسابقات با جایزه خودرو تعیین میکرده اما هر بار برندگان را با ترغیب کسر ۵ درصد مالیات راضی به دادن کارت هدیه مینموده
    خواهشمندم راهنمایی نمایید من باید چطور تصمیم بگیرم
    آیا مسابقات قبل که شرکت برگزار کرده و برندگانشان در سایت ایرانسل موجود میاشد چطور نرخ ۵ درصد برای کارت هدیه آنها بدون مراجعه برنده به اداره مالیات حساب شده
    آیا شرکت تخلف کرده یا قانونی بوده
    اگر هم تخلف نکرده مگر این اشخاص برنده جایزه نشدند پس چرا مشمول مالیات درآمد اتفاقی نشدند
    واقعا نیازمند راهنمایی شما هستم اگر امکان دارد پاسخ خود را به ایمیلم ارسال دارید
    با تشکر
    ساناز

  10. ساناز می گوید

    سلام و عرض ادب و احترام
    مممنون ار اینکه نطرمو تایید کردید . اما جواب ندادید ؟؟
    من منتظر راهنمایی شما هستم
    با تشکر

  11. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    پاسخ شما توسط یکی از کاربران سایت داده شده که برای اخذ نظر ایشان آنرا منتشر کردم.
    لطفا منتظر بمانید تا درصورت مراجعه ایشان واطلاع ازجواب پاسخ دهند.
    موفق باشید.

  12. غلامپور می گوید

    با سلام مجدد؛
    وضعیت خودتان را در رابطه با جایزه خود مشخص کنید ، آیا ؛
    ۱ – کارت هدیه می خواهید ؟
    ۲ – خودرو می خواهید ؟
    ۳ – دنبال تخلف شرکت در موارد قبلی هستید ؟
    ۴ – می خواهید تخلف احتمالی را به مراجع ذیربط اعلام کنید ؟
    چکار باید بکنید ؛ بنظر بنده پیگیر جایزه خود باشید .
    کدام جایزه را می خواهید ، کارت هدیه را یا خودرو را ؟ شرکت در حال حاضر کدام جایزه را به شما پیشنهاد کرده است ،
    اگر کارت هدیه را پیشنهاد داده ، کسر ۵% مالیات در این راستا ( با توجه به اینکه جایزه اعطائی از جمله مصادیق ماده ۱۰۴ قانون مالیاتها و الحاقیه آن نمی باشد ) قانونی نخواهد بود . مگر اینکه شرکت در اسناد مالی خود پرداختی جایزه را در قالب یکی از مصادیق مصرحه ماده قانونی مذکور منظور نماید که در این صورت نیازی به معرفی و مراجعه دریافت کننده وجه به اداره امور مالیاتی نبوده و پس از کسر ۵% ( که پرداخت کننده مکلف به ایصال آن در موعد مقرر به حساب امور مالیاتی است ) بایستی مابقی وجه را طی کارت به برنده ارائه نماید .
    اگر خودرو را پیشنهاد داده تحویل خودرو ( به عنوان جایزه )از جمله درآمد اتفاقی مشمول فصل مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود که در این صورت همانطور که قبلا” نیز اشاره شد ماده ۱۲۶، با توجه به مواد ۱۱۹ و ۱۲۰ قانون مالیاتها اعمال خواهد شد . البته نمی دانم تحویل خودرو به برنده به چه صورت انجام می گیرد ، آیا سند خودرو بنام شرکت است که می خواهد به برنده منتقل شود یا نه سند مستقیما” از تولیدکننده بنام برنده خواهد بود ؟
    مابقی تا بعد ….

  13. ساناز می گوید

    خیلی ممنون از لطف شما
    من منتظر جواب میمانم

  14. ساناز می گوید

    سلام خیلی ممنون از راهنمایی شما خیلی مفید بود ……..
    در اینجا من به سوالاتی که برای راهنمایی پرسش نمودید جواب میدهم
    وضعیت خودتان را مشخص کنید ؟ دوست داشتم خود خودرو را تحویل بگیرم اما شرایط کنونی طوری است که قیمت ایران خودرو با بازار به طور چشم گیری تفاوت دارد و عده برندگان هم زیاد میباشد شرکت دو پیشنهاد داده کارت هدیه ۱۹ میلونی با کسر ۵ درصد و که ۱۸ میلیون و خورده ای میشود که با این وجود نمیتوان آن خودرو را خرید ……..
    و دیگر اینکه گفته هر زمان ایران خودرو ثبت نام را شروع کرد همان موقع برایتان ثبت نام میکنیم و با نرخ مصوب جدید مالیات شامل حال شما خواهد شد مثلا اگر ۲۸ میلیون در ایران خودرو نرخ گزاری شود مالیان ما هم افزیش می یابد البته از ما کپی کارت ملی و شناسنامه برابر اصل خواسته که نمیدانم بنام ما میخواهن سند بزند یا شرکت . که فکر کنم به نام ما باشد چون در آن صورت کارت ملی و شناسنامه برابر اصل نمیخواست اما این مورد را نگفته اند ……. اگر بنام شرکت سند بخورد چطور میشود ؟
    آیا مابقی پول یعنی مالیات در آمد اتفاقی را باید به شرکت بدهیم یا بعد از تحویل ؟ نرخ مالیات را برای ۱۹ میلیون کنونی نزدیک ۵ میلیون تعیین نمودند
    که گفتند موقع ثبت نام از شما اخذ میشود و به اداره مالیات شما را معرفی نمیکنیم ……… از کجا بدانم که واقعا مالیات را میدهد یا از پول خودمان اقدام به خرید خودرو میکند
    ایا میتوان مالیات ۵ درصد را برای ما در نظر بگیرند
    من ممنونم که پاسخ میدهید چون چندین نفر از برندگان هم مثل من نظر دارند اما موندیم چه تصمیمی بگیریم
    البته ممنون میشم شما هم نظر بدهید که کارت هدیه بگیرم یا ماشین ؟

  15. حامد می گوید

    باسلام

  16. رضا می گوید

    با سلام و تشکر
    پدرم چند سال قبل منزل مسکونی خود را به فرزندانش صلح کرد و در یکی از دفاتر محضری ثبت نموده است و سند مالکیت تفکیکی هر یک از خواهران و برادران بنا بر سهم خود صادر شده است.. سوالی که مطرح است این است ما مشمول پرداخت چه مالیاتی خواهیم شد و چگونه محاسبه میشود و چه زمانی باید پرداخت کنیم؟.
    لازم به ذکر است که پدرم در قید حیات میباشند.

  17. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    مگر درزمان اخذ سند تفكيكي ماليات نقل و انتقال دريافت نشده است؟

  18. شاهین می گوید

    با سلام

    این مالیات بر درآمد های اتفاقی شامل معافیت های مالیاتی یا بخشودگی مالیاتی یا جایزه خوش حسابی و از این حرفها می شود یا خیر؟

    با تشکر

  19. علي می گوید

    سلام
    بیشتر توضیح می دهید جناب شاهین .

  20. علی می گوید

    آیا اگر یک نفر به یک فقیر کمک کند یا این که فردی مثلا ماشینی به پدرش هدیه کند مشمول مالیات اتفاقی می شود ؟
    متن قانون که خیلی کلی گفته و خشک و تر رو سوزونده !!!

  21. حسن می گوید

    سلام
    میخواستم بدونم کمکهایی که یک مودی (شرکت خصوصی) به موسسات خیریه وعام المنفعه میکنه ازمالیات معافند؟ مبلغ اهدایی از مالیات مشمول کسر میشه؟ با چه نسبتی؟
    تبصره وبند معافیت مربوطه ؟

  22. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    لطفا مسير زير را دنبال كنيد:
    اينجا

  23. شاهین می گوید

    برای در آمد های اتفاقی شامل بخشش یا جایزه یا هر چیز دیگه باید سی و پنج درصد مالیات پرداخت کرد. اگر در موعد مقرر این مالیات پرداخت بشه تخفیفی هم داره؟
    در ضمن چگونه باید مالیات بر در آمد های اتفاقی رو پرداخت کرد؟ مثلا شخصی مبلغی رو به فردی میبخشه. حالا اون فرد باید با چه مدارکی حرفش رو ( هبه بودن اون مبلغ رو) ثابت کنه و اینکه چگونه باید پرداخت کنه؟ ( کجا مراجعه کنه و چه فرمی رو باید پر کنه؟ از طریق اینترنت هم میشه ؟
    ممنون پیشاپیش.
    موفق و شاد باشید

  24. کلانتری می گوید

    با سلام .من قصد دارم سپرده خودم در بانک رو به فرزندم صلح کنم. میخواستم ببینم چه نوع مالیاتی و به چه میزان به آن تعلق میگیرد؟

  25. علی می گوید

    سلام
    وجه سپرده رو از بانک بگیر ، به حساب فرزندت واریز کن ، مالیاتی نداره /

  26. محسن می گوید

    سلام . برادرم میخواهد سه دانگ منزلش را بصورت صلح خیاری به من صلح نمایید. حال اگر صلح نماید و ایا بعد از فوت ایشان اگر بخواهم با توجه به صلح خیاری که دارم مالکیت را به خودم انتقال دهم این انتقال مالکیت شامل ما لیات بر در امد اتفاقی خواهد بود؟ متشکرم.

  27. رضا می گوید

    سلام . پس از رسیدگی دفاتر ۹۱ مبلغی را بابت جایزه خوش حسابی مالیاتی برای شرکت در نظر گرفته اند و در سال ۹۴ ابلاغ نموده اند . لطفا بفرمایید چگونگی ثبت و اینکه جزء درامدهای مشمول مالیات است یا خیر ؟ و جزء درامد سال ۹۴ . توضیح بفرمایید. متشکرم

  28. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    خیر درآمد مشمول مالیات نیست و به نظر بنده سال ۹۴ هم قابل ثبت است.

  29. مهدي می گوید

    سلام و تشكر از مطالب فوق سوال من اينه كه آيا پرداخت كننده جايزه هم هيچ تكليفي به كسر ماليات از جايزه دارد. من به عنوان مدير مالي يك موسسه نمي تونم ماليات رو از دريافت كننده جوايز كسر كنم اصلا بعضي اوقات دريافت كننده جايزه مشخص نيست و توي يك مراسم تعيين مي شه و امور مالي توي اون مراسم هيچكاره است چطور ميشه شماره ملي و………. طرف رو پيدا كرد و ماليات رو كسر كرد. به صورت واضح مي خوام بدونم آيا تكليف قانوني بر پرداخت كننده جايزه براي كسر ماليات وجود دارد يا خير؟

  30. علی می گوید

    شرکتهای خصوصی که خلاف قانون مالیات برعملکرد و تامین اجتماعی عمل میکنند و کارمندان خودشون هم وادار به شراکت در تخلف خودشون میکنند هیچگونه مرجعی برای رسیدگس وجود ندارد که پای اون کارمند هم گیر نباشه

  31. بهادر می گوید

    با سلام
    در مورد درآمدهای اتفاقی اگر پدر املاک خود را به فرزندان خود هدیه کند آیا مالیاتی تعلق میگیرد؟
    اگر میگیرد به جه میزانی؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.