- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

توافق بر سر افزایش ۱۵ درصدی مالیات اصناف

رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی از برگزاری جلسه اصناف با سازمان امور مالیاتی خبرداد و گفت: بر اساس توافقات جدید، مقرر شد مالیات اصناف ۱۵ درصد افزایش یابد.

حسن رادمرد در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح جزئیات جلسه یکشنبه شب اصناف با سازمان امور مالیاتی گفت: این جلسه که تا ساعت ۲۲ شب گذشته به طول انجامید، منجر به توافق سازمان امور مالیاتی با شورای اصناف کشور مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی مالیات مستقیم اصناف شد، این درحالی است که سال گذشته نیز میزان مالیات اصناف ۱۵ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت.

رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی افزود: بر این اساس، در جلسه یکشنبه شب اصناف و مسئولان سازمان امور مالیاتی به تبادل نظر در مورد تعیین مالیات اصناف پرداختند که در نهایت، به امضای تفاهم‌نامه‌ای در این راستا انجامید.

وی تصریح کرد: اصناف نیز می توانند اظهارنامه‌های خود را به صورت الکترونیکی یا عادی به سازمان امور مالیاتی ارایه دهند.

بر اساس این تفاهمنامه، ۱۵ درصد به عملکرد مالیاتی سال ۱۳۸۸ اصناف (قطعی سال ۸۸) اضافه شده است، این درحالی است که مشمولان بند ج با اضافه کردن ۱۵ درصد بر مالیات قطعی سال ۸۸ خود، می توانند اظهارنامه خود را به دو صورت الکترونیکی و یا عادی (تسلیمی) ارائه دهند.

از سوی دیگر، برای مشمولان بند ج تنها ۴ درصد نمونه گیری انجام خواهد شد. البته در این جلسه مقرر شده تا افرادی که اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند، ۳۰ درصد مالیات خود را به صورت نقدی و مابقی را در ۶ قسط در مدت ۶ ماه پرداخت نمایند.

در عین حال، مودیان مالیاتی که اظهارنامه خود را به صورت عادی( تسلیمی) تحویل سازمان امور مالیاتی دهند، باید ۴۰ درصد مالیات خود را نقد و مابقی را در ۶ قسط در ۶ ماه پرداخت نمایند. بر این اساس، برای مشمولان بند الف و ب نیز ۱۵ درصد بر مالیات قطعی سال ۸۸ آنها، افزوده شده است، اما برای این دو گروه ۱۲ درصد نمونه گیری در نظر گرفته شده است.