نرم افزارحسابداری صدگان

اظهارنامه هاي مالياتي عملکرد ۸۹ از هم اکنون آماده ارائه به موديان است.

7 2,146

حسابداراپ

رييس کل سازمان امور مالياتي کشور گفت: امسال درخصوص مشاغل بند الف اگر کساني حداقل ۱۵ درصد رشد نسبت به سال قبل دارند مي توانند از شرايط خوداظهاري برخوردار شوند، اگر زير ۱۵ درصد باشد مورد رسيدگي قرار خواهند گرفت و ۱۲ درصد اظهارنامه هاي موديان بند الف و ب از طريق نمونه گيري مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت. وي تاکيد کرد براي موديان بند الف و ب اصل بر خوداظهاري خواهد بود. عسکري از چاپ و آماده شدن و توزيع اظهارنامه هاي مالياتي از هفته آينده در ادارات امور مالياتي سراسر کشور خبر داد. وي افزود نرخ ماليات بر ارزش افزوده از اول امسال ۴ درصد است.

شرايط خوداظهاري مالياتي بابت عملكرد سال ۸۹ براساس توافق نهايي با اصناف كشور

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور ، از حصول توافق نهايي اين سازمان با شوراي اصناف كشور در خصوص شرايط خوداظهاري بابت ماليات عملكرد سال ۱۳۸۹ موديان مالياتي خبر داد و گفت : امسال موديان مالياتي ، با اعمال ۱۵ درصد رشد در ماليات قطعي سال گذشته و ارايه اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر قانوني ، مي توانند در چارچوب توافق صورت گرفته ، از مزاياي خوداظهاري امسال بهره مند گردند.

به گزارش رسانه مالياتي ايران ، دكتر علي عسكري روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه ، در دومين نشست خبري خود در سال جاري ، خاطر نشان كرد : در قانون بودجه سال جاري ، سقف معافيت پايه مالياتي ،‌ سالانه ۵ ميليون و ۸۲۰ هزار تومان و ماهانه ۴۸۵ هزار تومان در نظر گرفته شده و موديان مالياتي جهت بهره مندي از اين معافيت پايه مالياتي ملزم به ارايه اظهارنامه در موعد مقرر قانوني ( يكم تا ۳۱ تيرماه ) هستند .

وي  دريافت اظهارنامه هاي مالياتي به صورت الكترونيكي و استفاده از فناوري هاي نوين براي ابلاغ اوراق مالياتي را از ويژگي هاي خودظهاري مالياتي سال جاري عنوان كرد و گفت : توصيه ما اين است كه امسال موديان حقيقي هم اظهارنامه خود را به صورت الكترونيكي ارسال كنند و سايت مربوطه از هم اكنون راه اندازي شده و سازمان امور مالياتي كشور از ۱۵ خردادماه آمادگي دارد تا اظهارنامه هاي مالياتي موديان را به صورت الكترونيكي دريافت نمايد .

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور افزود : در خصوص اشخاص حقيقي نيز ، در سال گذشته صرفا در تهران اظهارنامه اشخاص حقيقي به صورت الكترونيكي دريافت شد ، اما‌ امسال زمينه مساعدي فراهم شده تا اشخاص حقيقي در كل كشور بتوانند با مراجعه به سايت اقدام به ارايه اظهارنامه نمايند و توصيه ما هم اين است كه حتي الامكان اظهارنامه مالياتي خود را به صورت الكترونيكي ارسال نمايند . وي همچنين يادآور شد : امسال درج كد ملي و كدپستي در اظهارنامه هاي مالياتي ضروري است و همچنين در صورت ارايه اظهارنامه به صورت الكترونيكي ، ۳۰ درصد ماليات به صورت نقد و مابقي در شش قسط دريافت خواهد شد .

وي ادامه داد : در صورتيكه مودي مبادرت به ارايه اظهارنامه الكترونيكي نكند ، مي بايد ۴۰ درصد ماليات را به صورت نقد و مابقي را در شش قسط پرداخت نمايد .

وي در خصوص ماليات مشاغل بند (الف ) ماده ۹۶ قانون ماليات هاي مستقيم گفت : امسال صاحبان مشاغل بند ( الف ) نيز با ۱۵ درصد رشد ماليات قطعي سال گذشته مي توانند در چارچوب توافق عمل كرده و از مزاياي خوداظهاري امسال بهره مند گردند . وي ، همچنين در خصوص ماليات صاحبان مشاغل خودرو نيز گفت : ماليات مشاغل خودرو به صورت مقطوع است كه براساس جداولي كه تهيه شده و براساس نوع خودرو اخذ خواهد شد . اما تفاوتي كه امسال كرده در خصوص تغيير شرط ارايه اظهارنامه به منظور بهره مندي از معافيت پايه مالياتي اين دسته از موديان مالياتي است . به عبارتي ، در سال هاي گذشته ، ‌اگر صاحبان مشاغل خودرو در موعد مقرر قانوني ( تيرماه ) اظهارنامه خود را ارايه نمي كردند ، از معافيت پايه مالياتي محروم مي شدند ؛ اما امسال سازمان امور مالياتي شرايطي را فراهم كرد كه در صورتيكه مودي مالياتي نتواند در موعد مقرر قانوني اظهارنامه خود را تسليم كند نيز بتواند از اين معافيت قانوني بهره مند گردد ؛ اما براساس قانون و در صورت عدم ارايه اظهارنامه مالياتي ، جريمه اي مشمول اين دسته از موديان خواهد شد .

دكتر عسكري تصريح كرد : امسال سازمان امور مالياتي براي مودياني كه تا سال ۸۸ بدهي مالياتي دارند يا مانده بدهي مالياتي دارند ، تا پايان شهريور ماه مهلت تعيين كرده تا نسبت به پرداخت بدهي خود اقدام نمايند تا بتوانند از شرط توافق بهره مند گردند و موديان با بدهي بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان لازم است امسال نسبت به تعيين تكليف بدهي خود اقدام نمايند. وي همچنين ميزان نمونه گيري موديان براساس توافق صورت گرفته با اصناف را ۴ درصد براي موديان بند (ج ) و ۱۲ درصد براي موديان بند (الف ) و ( ب ) عنوان كرد .

پندار سیستم

برنامه ريزي براي توافق امسال با اصناف از تيرماه گذشته آغاز شد.

شوراي اصناف كشور و نمايندگان كليه اتحاديه ها و مجامع امور صنفي با حضور نمايندگان وزارت بازرگاني در هفته گذشته براي نحوه وصول ماليات عملكرد ۸۹ با سازمان امور مالياتي كشور توافق كردند.

علي عسكري رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور در دومين نشست خبري سال ۹۰ خود با رسانه هاي گروهي با اعلام اين خبر افزود: صاحبان وسايط نقليه عمومي در سال جاري ديگر دغدغه هاي برخورداري از معافيت مالياتي در سال قبل را نخواهند داشت. اما لازم است نسبت به ارائه اظهارنامه هاي مالياتي خود اقدام نمايند. وي در ادامه اين كنفرانس خبري اعلام كرد: امسال در مورد مشاغل بند ج ۱۵ درصد نسبت به رقم قطعي عملكرد سال قبل افزايش خواهد يافت و تنها ۴ درصد اظهارنامه ها از طريق نمونه گيري رسيدگي خواهد شد. وي درج كد ملي و كد پستي در اظهارنامه هاي امسال موديان را الزامي دانست و افزود: اگر امسال اظهارنامه الكترونيكي ارائه شود، ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد تقسيط مي شود و اگر به صورت كاغذي ارائه شود ۴۰ درصد ماليات نقد و ۶۰ درصد باقيمانده تقسيط خواهد شد. وي تاكيد كرد كساني كه تا سال ۸۸ بدهي دارند و بدهي خود را پرداخت نكرده اند تا پايان شهريور امسال مهلت دارند نسبت به تعيين تكليف ماليات هاي قبلي خود اقدام نمايند.

جمع‌کردن بساط سفته‌بازی سکه با مالیات

علی عسگری در این نشست تاکید کرد که با اجرای این قانون اگرچه قیمت سکه‌های دولتی گران تر از سکه‌های عرضه شده در بازار آزاد است، اما مهم‌ترین نتیجه آن جمع شدن سفته‌بازی و بورس بازی در این بازار است. پس از آنکه از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری شاهد افزایش بی‌رویه قیمت سکه بودیم، وزارت امور اقتصادي و دارایی ظرف چند روز گذشته با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بازار سکه و طلا سبب شد تا یک شبه قیمت سکه دولتی رقم قابل‌ملاحظه‌ای (حدود ۱۸ هزار تومان) افزایش یابد و در عوض قیمت آن در بازار آزاد ارزان‌تر از نرخ دولتی عرضه شود.

این در حالی بود که تا قبل از آن، قانون مذکور در بازار سکه و طلای کشور بنا به دلایلی که عسگری در این جلسه به تشریح آنها پرداخت، اجرایی نشده بود. از جمله آن دلایل هم از زبان عسگری این بود که بانک مرکزی مدعی است چون کار حاکمیتی انجام می‌دهد و نظام پولی کشور را کنترل و نظارت می‌کند، بنابراین نباید در زمان عرضه طلا، سکه و شمش مالیات بدهد.

رییس سازمان امور مالیاتی دیروز، اما در پاسخ به دنیای اقتصاد هم تصریح کرد که اجرای قانون مذکور مغایرتی با سیاست کنترل بازار سکه و طلا ندارد و از برکات اجرای آن جمع شدن بورس بازی و سفته‌بازی در بازار سکه بوده است.

کارشناسان اقتصادی علت افزایش قیمت سکه را هجوم نقدینگی به سوی این بازار می‌دانستند که به گفته علی عسگری، اکنون با اخذ مالیات بر ارزش افزوده رقمی معادل ۱۶ یا ۱۷ هزار تومان از عرضه سکه نصیب دولت شده که به حساب خزانه واریز می‌رود و صرف امورات کشور می‌شود.

علی عسگری در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به نوعی سیاستی بوده که دولت برای کاهش قیمت سکه در بازار در نظر گرفته است که وی متذکر شد، سازمان مالیاتی با چنین رویکردی این قانون را اجرا نکرده است.
بهترین زمان برای مالیات گرفتن از سکه
علی عسگری همچنین با اشاره به جلسات برگزار شده با بانک مرکزی در ابتدای سال‌جاری برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده در معاملات سکه گفت: بر اساس مصوبات قانونی مراجع قانونی کشور بانک مرکزی تا پایان سال گذشته برای عرضه سکه و شمش طلا از پرداخت مالیات معاف بود، اما این معافیت از ابتدای سال‌جاری برداشته شده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی مدعی بود که کار حاکمیتی انجام می‌دهد و نظام پولی کشور را کنترل و نظارت می‌کند؛ بنابراین نباید در زمان عرضه طلا، سکه و شمش مالیات اخذ کند، گفت: اما مکاتباتی بین سازمان مالیاتی و بانک مرکزی صورت گرفت، در نهایت پس از استعلام بانک مرکزی از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مقرر شد که مالیات بر ارزش افزوده در بخش فروش سکه و شمش طلا اعمال شود، بنابراین اعلام نظر معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ابهام بانک مرکزی در این خصوص را از بین برد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه سازمان مالیاتی بر اجرای قانون به عنوان یک مجری مصمم است، افزود: هم‌اکنون با اجرایی شدن اخذ مالیات در زمان فروش سکه، بورس بازی و سفته‌بازی در بازار سکه از بین رفته است و درآمد حاصل از این منظر نصیب دولت شده و وارد خزانه می‌شود.

ريیس سازمان امور مالیاتی کشور زمان حاضر را بهترین زمان برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده در فروش سکه با توجه به تب و تاب بازار ذکر کرد و افزود: از ابتداي امسال عرضه شمش و سكه طلا مشمول قانون ماليات بر ارزش افزوده مي‌شود كه فعلا در گام اول در بانك كارگشايي و بانك مركزي اعمال مي‌شود و فعلا سكه فروشان به دليل اينكه از اجحاف آنها به مصرف‌كننده جلوگيري شود ماليات بر ارزش افزوده در مورد آنها اجرا نمي‌شود.
آخرین توافقات با طلا فروشان
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره آخرین توافقات حاصل شده با صنف طلافروشان برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده گفت: براساس آخرین توافقات در جلسه سازمان مالیاتی و اصناف در اوایل سال‌جاری، طلافروشان به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده راغب بودند. وی با اشاره به اینکه، اما هنوز برخی از آنها این قانون را در صورت حساب‌های خود درج نمی‌کنند، به طلافروشان توصیه کرد که در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند؛ زیرا در صورتی که هر بخش از آن را انجام ندهند مالیات آن بخش اخذ خواهد شد؛ بنابراین همه باید به قانون تمکین کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از۱۲ هزار و ۵۰۰ طلافروش ۱۰ هزار و ۵۰۰ طلافروش برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کرده‌اند و ۲ هزار طلافروش ثبت‌نام نکرده نیز ممکن است به خاطر اختلاف آماری باشد.
۶۸۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی بانک مرکزی
عسگری همچنین در مورد میزان بدهی مالیاتی معوق بانک مرکزی به سازمان مالیاتی گفت: بانک مرکزی بدهی به سازمان مالیاتی ندارد؛ زیرا بانک مرکزی دولتی محسوب می‌شود و شرکت‌های دولتی بدهی‌های مالیاتی خود را می‌پردازند، اما یک پرونده ۶۸۰ میلیارد تومانی بابت تسعیر نرخ ارز در هيات حل اختلاف در حال رسیدگی است.
۵ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی
عسگری از وصول ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از معوقات مالیاتی در سال گذشته خبر داد و گفت: ۹۹۶ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به مازاد درآمد حاصل از فروش نفت در سال ۸۸ بود که در اسفندماه سال گذشته این رقم تحصیل شد. همچنین هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز ناشی از وصول اجرا در حوزه‌های مالیاتی بود.
ريیس سازمان امور مالیاتی کشور پرونده‌های معوقات مالیاتی را سیال دانست و گفت: همان طور که پرونده‌های قبلی وصول می‌شود ممکن است پرونده‌های جدیدی نیز وارد جریان شوند، اما به هر حال فاصله قطعی شدن مالیات و وصول را کوتاه می‌کنیم. عسگری رقم معوقات مالیاتی را در حال حاضر۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اما این رقم سیال است، ولی به هر حال حیاط خلوت مودیان مالیاتی با اخذ معوقات مالیاتی از بین رفته است.

محل تبلیغ شما

7 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام

    ممنون از فعالیتتون

  2. لاهیج می گوید

    سلام
    مثل پارسال از طریق نرم افزار باید ثبت نام بشه؟ نرم افزار رو از کجا دانلود کنیم؟

  3. مدیر سایت می گوید

    باسلام
    بله طبق همين خبر ميتوانيد از طريق نرم افزار اقدام و يا بصورت دستي هم ارسال كنيد.
    نرم افزاررا ازاين لينك دريافت كنيد:
    http://www.accfile.com/download/3074.html
    موفق باشيد

  4. سادات می گوید

    باسلام من طبق سال گذشته برج ۳اظهارنامه دستي داده ام باتوجه به سخن ريئس جمهوري ميخوام دقيق تر والكترونيكي بفرستم كه شايدكمي ارقام متفاوت با اظهارنامه قبلي باشد .ازنظراداره ماليات دوباره فرستادن تخلف يا ….به حساب نمي آيد ؟ چون اسراردارم شركت با اين عمل بادولت واداره ماليات همكاري بيشتري داشته باشد. سپاسگذارم

  5. سادات می گوید

    باسلام :ازاينكه پرداخت ماليات بصورت الكترونيكي وبروزشده سپاسگذارم من بامطالعه آن خيلي ازمطالب مربوط به چگونگي پرداخت ماليات و….رامتوجه شدم اميدورم همه ازاين برنامه استفاده اطلاعاتي ودستوري شوند مجددا سپاسگذاري مينمايم.من الله توفيق

  6. مدیر سایت می گوید

    ضمن عرض سلام
    به نظر بنده ارسال الكترونيكي را به سال بعد موكول كنيد چراكه خصوصا مي فرمائيد ارقام تفاوت كرده است.
    موفق باشيد.

  7. علی بیابانی می گوید

    سلام ممنون از کارخوب شما به ماهم سری بزنید خوشحال میشویم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.