نرم افزارحسابداری صدگان

فهرست گروه‌های دارنده‌ی اطلاعات نهانی شرکت‌های بورسی اعلام شد

0 4,176

حسابداراپ

دارندگان اطلاعات نهانی شرکت‌های بورسی مکلفند نسبت به انتشار گزارش‌های خود اقدام کنند.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براساس تبصره یک ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار دارندگان اطلاعات نهانی مکلف هستند تا نسبت به انتشار گزارش های خود از طریق سیستم کدال اقدام کنند.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح نحوه گزارش دهی دارندگان اطلاعات نهانی در سیستم کدال، اسامی مشمولان این اطلاعات را اعلام کرد.

محمود رضا خواجه نصیری در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) درخصوص تکالیف دارندگان اطلاعات نهانی در مورد نحوه گزارش دهی آنان گفت: براساس تبصره یک ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار دارندگان اطلاعات نهانی مکلف هستند تا نسبت به انتشار گزارش های خود از طریق سیستم کدال اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس ماده ۴ بند این ماده، مدیران شرکت شامل اعضای هیئت مدیره، هیئت عامل، مدیر عامل و معاونان آنها افراد مشمول اطلاعات نهانی هستند. وی افزود: بازرسان، مشاوران،حسابرسان، حسابداران و وکلای شرکت ها که به تنهایی و یا به همراه افراد تحت تکلف خود، ۱۰ درصد سهام شرکت ها را در اختیار دارندو یا اینکه نماینده مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و مدیران ذیربط هستند، درجرگه این افراد قرار می گیرند.

خواجه نصیری گفت: طبق قانون، نمایندگان شرکت های مادر و یا هلدینگ که مالکیت حداقل ۱۰ درصد سهام را دارند و یا دارای حداقل یک عضو درهیات مدیره شرکت سرمایه پذیر هستند نیز مشمول دارندگان اطلاعات نهانی محسوب می شوند.

پندار سیستم

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس تصریح کرد: سایر اشخاص که با توجه به وظایف خود به اطلاعات نهانی دسترسی دارند نیز مشمول ارایه گزارش دهی در خصوص اطلاعات نهانی می شوند. وی با اشاره به دستورالعمل نحوه گزارش دهی دارندگان اطلاعات نهانی گفت: در این دستورالعمل، شرایط گزارش دهی برای کسانی که مکلف هستند، تبیین شده است.

خواجه نصیری افزود: این دستورالعمل دارای سه فرم است که در فرم شماره سه، آن شرکت های ناشر تازه پذیرش شده باید دارندگان اطلاعات نهانی خود را به سازمان معرفی کنند و آن دسته از شرکت هایی که درگذشته پذیرش شدند نیز ظرف مدت یک هفته باید نسبت به این مهم اقدام کنند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر امکان تکمیل فرم و ارسال آن از طریق سیستم کدال مهیا شده که شامل مشخصات کامل فرد به همراه کد ملی آن است که در صورت تکمیل و ارسال این موارد یک کد شناسه با رمز عبور برای این افراد صادر خواهد شد.

خواجه نصیری افزود: پس از دریافت کد کاربری، افراد مکلف باید از طریق سیستم ، وضعیت اولیه خود و کلیه افراد تحت تکلف خود و یا هرکسی که با وی رابطه وکالتی ، ولایتی، وصایتی و قیومتی دارد را در سایر فرم ها اعلام کنند و آخرین وضعیت دارایی خود از سهام شرکتی که در آن به عنوان دارنده اطلاعات نهانی معرفی شده اند را مطرح کنند.

وی گفت : در صورتی که هر یک از افراد یاد شده و یا اشخاص تحت تکلف آنها نسبت به خرید وفروش سهام اقدام کنند، این شخص مکلف است ظرف مدت ۱۵ روز نسبت به ارایه این اطلاعات و تکمیل گزارش های لازم در سیستم اقدام کند .

به گفته خواجه نصیری تاکنون این اقدامات به صورت کاغذی انجام می شد اما هم اکنون تکمیل و ارسال فرم های این گزارش ها در سیستم کدال فراهم شده است و افراد مکلف باید اطلاعات و گزارش های خود را از طریق این سامانه به سازمان بورس ارسال کنند.

منبع : سایت جامعه

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.