نرم افزارحسابداری صدگان

راهكارهاي پيشنهادي براي تداوم رونق بورس

0 677

حسابداراپ

گروه بورس – يك كارگزاري بورس گفت: فروکش کردن نگرانی مردم از نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، ظرفیت کنونی بازار برای جذب نقدینگی‌های جدید و رکود سایر بازار‌ها از مهم‌ترین مواردی است که سبب رشد شاخص بورس شده است.

به گزارش سنا، مدیرعامل کارگزاری بانک ملت با بیان مطلب فوق گفت: تا پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال ۸۹، نوعی نگرانی و دغدغه در رابطه با اجرای این قانون وجود داشت که پس از اجرا، این نگرانی از بین رفت.

مجید غفارپور افزود: جو روانی موجود، پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این بود که شاهد افزایش نرخ تورم و رشد قیمتی در بيشتر بازارها خواهیم بود که به تبع آن حاشیه سود واحدهای تولیدی، کاهش می‌یابد که این پیش بینی محقق نشد. به گفته وی اجرای خوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بخش قابل توجهی از نگرانی‌ها را کاهش داد که در کنار این مساله، فعالیت فعالان بازار سرمایه و شناساندن این بازار به جامعه، سبب حرکت مردم به سمت بورس شده است.

غفارپور اظهار داشت: با توجه به شرایط فوق، احتمال ادامه رشد شاخص بورس وجود دارد و نگرانی‌ها درباره رشد حبابی بازار نیز غیر منطقی است.به اعتقاد وی در حال حاضر بازار سرمایه، مطمئن‌ترین و مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است، زیرا بازدهی مناسبی عاید سرمایه‌گذاران می‌شود

تشويق شركت‌ها براي ورود به بورس

همچنين يك عضو شوراي عالي بورس در گفت‌وگو با ايسنا درباره وضعيت فعلي بازار سرمايه گفت: در حال حاضر كه بازار سرمايه با اقبال مواجه شده و ساير بازارهاي موازي در ركود به سر مي‌برند، بهترين موقعيتي است كه سازمان خصوصي سازي سهام شركت‌هاي جديد را در بورس عرضه كند و تقاضاي بازار را پاسخگو باشد. وي به قيمت سهام شركت‌هاي بورسي اشاره كرد و افزود: در حال حاضر قيمت سهام برخي شركت‌ها منطقي است، زيرا شش شركت حدود ۴۰ درصد ارزش بازار سرمايه را تشكيل مي‌دهند و افزايش قيمت آنها به واسطه افزايش قيمت‌هاي جهاني است، اما ارتباط منطقي بين افزايش قيمت سهام برخي شركت‌ها مانند خودروسازان مشاهده نمي‌شود.

به گفته پورابراهيمي، بازار برخي مواقع هيجاني مي شود ولي بي دليل صف خريد و فروش تشكيل مي‌شود، در صورتي كه نبايد احساسي با بازار برخورد شود.

اين عضو شوراي عالي بورس تاكيد كرد: در شرايط فعلي، سازمان بورس و شركت‌ بورس بايد پذيرش شركت‌ها را تسريع كنند و تا جايي كه امكان‌پذير باشد، محدوديت ورود شركت‌ها را كم كنند.

پندار سیستم

وي اظهار كرد: اگر بخواهيم از اين وضعيت خارج شويم بايد آسيب‌شناسي كنيم كه چرا شركت‌هاي بخش خصوصي و سهامي عام وارد بورس نمي‌شوند. اين در حالي است كه سياست‌هاي تشويقي براي ورود شركت‌هاي سهامي عام بسيار ناچيز است و مزيتي براي شركت‌ها وجود ندارد.

پورابراهيمي با بيان اينكه نه تنها بايد مشوق‌هايي به شركت‌ها داده شود، بلكه تخصيص منابع مالي نيز سرعت گيرد، اعلام كرد: مزيت‌هاي پذيرش در بورس ايران قابل قبول نيست و به تحول اساسي نياز دارد و بايد به گونه‌اي باشد كه شركت‌ها براي ورود به بورس صف بكشند.

عضو شوراي عالي بورس در پاسخ به اين سوال كه آيا شوراي بورس برنامه‌اي براي تسهيل پذيرش شركت‌ها در بورس دارد؟ عنوان كرد: برخي قوانين بايد در قانون ساير دستگاه‌ها گنجانده شود، ولي شوراي بورس مي‌تواند برنامه جامعي تهيه كند و مشوق‌هاي جديد در پذيرش شركت‌ها در نظر بگيرد تا شرايط ورود شركت‌ها به بورس را تسهيل كند.

وجود فضای مناسب برای عرضه‌های اولیه

يك كارشناس بازار سرمايه نيز بر اين باور است كه هم‌اکنون فضای مناسبی برای عرضه‌های اولیه از سوی سازمان خصوصی‌سازی و سایر شرکت‌ها وجود دارد و شرایط برای افزایش سرمایه شرکت‌ها در سال ۹۰ مناسب است.

محمد جواد شیخ در گفت‌و‌گو با ايسنا گفت: اکنون زمان مناسبی برای تامین مالی شرکت بورسی از طریق انتشار اوراق مشارکت و افزایش سرمایه است که شرکت‌های بورسی باید به این امر توجه کنند.

وی پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سهام و عرضه سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی را نیز مد نظر قرار داد و تاکید کرد: بازار تشنه ورود سهام جدید است.شیخ درباره کاهش سود بانکی نیز تصریح کرد: با توجه به کاهش نرخ سود سپرده در بازار پول به عنوان یکی از رقبای بازار سرمایه، پس از این شاهد کاهش بازدهی این بازار و هدایت سپرده‌ها به سمت بورس خواهیم بود.

شیخ تصریح کرد: از آنجایی که نرخ سود سپرده‌گذاری بلندمدت در نظام بانکی از ۱۷ به ۱۵ درصد رسیده است و متولیان دولتی در بحث مسکن معتقدند در سال ۹۰ قیمت مسکن کاهش می‌یابد، دیگر این بازارها محل خوبی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود.وی در پایان خطاب به سهامداران خاطرنشان کرد: در خرید سهام با مطالعه وارد شوند و سهام محکم و با پشتوانه قیمتی مناسبی را انتخاب کنند و از رفتارهای هیجانی در بازار پرهیز کنند.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.