نرم افزارحسابداری صدگان

حق بيمه قراردادها و مباحث مطرح در آنها

70 5,069

حسابداراپ

امروزه اغلب پروژه هاي عمراني خصوصا در شركتها و سازمانهاي دولتي از طريق واگذاري كار در قالب قرارداد به موسسات و شركتهايي كه به همين منظور اعم از مجري و مشاور تشكيل شده به مرجله اجرا ميرسد كه خود تابع طي شرايطي تعريف شده منجمله مناقصه ، استعلام و ……. است .

صرف نظر از اينكه استفاده از اين روش موفقيت آميز بوده و اهداف آنرا از قبيل ايجاد شرايط رقابتي ، كاهش هزينه و تصدي گري دولتي ، كوچك كردن تشكيلات دولتي و ميدان دادن به بخش خصوصي ، بهتر شدن كيفيت كار اجراء شده و…..را تامين كرده يا خير ، موضوع انواع حق بيمه هاي وضع شده بر اين قراردادها يكي از مواد مطرح شده در اين مقاله است .

چنانچه بخواهيم با استفاده از بخشنامه هاي سازمان تامين اجتماعي موضوع را حلاجي كنيم به انواع آنها مثل بخشنامه ۱۴ و به تبع آن ۱۴،۱و   ۱۴،۲ و ۱۴،۳ و ۱۴،۴ و ۱۴،۵ و…. كه جهت رفع ابهام از بخشنامه اصلي صادر شده بر مي خوريم .

حاصل تمام اين بخشنامه ها تعيين چند ضريب براي كسر درصدي ثابت از كاركرد قراردادهاست كه به دو بخش با بودجه طرحهاي عمراني و با بودجه طرحهاي غير عمراني تقسيم مي شود . در هر بخش نيز كاركردها در صورت دستمزد و غير دستمزدي بودن ، مكانيكي و غير مكانيكي بودن ، با مصالح و بدون مصالح بودن و …. مشمول ضرايب متفاوتي مي شود كه از حوصله اين مقاله خارج و نياز به شرح و تفسير زيادي دارد و توسط مسئولين و محاسبين پرونده در هر شعبه تامين اجتماعي نيز اظهار نظرهاي متفاوتي راجع به آنها مي شود .

نكته اي كه در نحوه محاسبه حق بيمه قراردادها نسبت به ساير روشهاي اخذ حق بيمه وجود دارد اينست كه بر خلاف روش معمول و منطقي دريافت حق بيمه كه تابعي از نقش افراد موثر و درگير در كارگاهها اعم از توليدي ، خدماتي و …. مي باشد در اين مبحث سازمان تامين اجتماعي روش ديگري دارد بدين شكل كه از قاعده هر كدام بيشتر باشد پيروي مي كند بطوريكه پس از محاسبه ضريب در كاركرد قرارداد و مقايسه آن با جمع ليستهاي بيمه ارسالي در طول مدت قرارداد هر كدام به حق بيمه بيشتري منجر شده آن مبلغ مورد مطالبه است .

از طرفي به استناد يكي از بخشنامه ها نيز چنانچه مصالحي جهت اجراي پروژه ( بجز مصالح انحصاري كه خود شامل اظهار نظرهاي متفاوت است )  توسط كارفرما در اختيار طرف قرارداد قرار گيرد بايستي مبلغ مصالح تحويلي نيز به جمع كاركرد پيمانكار اضافه و درضريب مشمول آن قرارداد ضرب و سپس حاصل آن شامل كاركردپيمانكار و مصالح تحويلي توسط كارفرماست به تامين اجتماعي پرداخت شود كه اين مقوله نيز خود تابع تصور دريافت مضاعف حق بيمه است .

با توجه به شرح فوق روند فعلي اخذ حق بيمه از قراردادها معايبي بدين شرح دارد :

۱- باعث افزايش هزينه تمام شده اجراي پروژه و به تبع تحميل آن به كارفرما با توجه به احتساب آن توسط مجري قرارداد در قيمت پيشنهادي مي شود .

۲- با توجه به تعهدات سازمان تامين اجتماعي صرفا نسبت به نفرات اعلامي طي ليستهاي ارسالي توسط مجري قرارداد، اضافه پرداختي نسبت به جمع ليستهاي بيمه مزيتي براي افراد مندرج در ليست ندارد .

پندار سیستم

۳- باعث اتلاف وقت و منابع هر سه طرف قضيه شامل كارفرما ،مجري و سازمان تامين اجتماعي جهت محاسبه هر پرونده ( قرارداد ) و صدور يك مفاصا حساب براي هر قرارداد با توجه به روشهاي متعدد محاسبه مي شود .

۴- مطالبه مبلغ حق بيمه مصالح تحويلي توسط كارفرما و حق بيمه مازاد نسبت به ليستهاي ارسالي مجري ، باعث ابهام در دريافت مضاعف حق بيمه از مصالح و لوازمي كه طي فرايند توليد حق بيمه آنها پرداخت شده  و نيز سلب اعتماد خصوصا طرف قراداد از سازمان تامين اجتماعي است .

۵- با توجه به نحوه محاسبه حق بيمه قرارداد و درخواست رقم بيشتر و تصور عدم حساسيت سازمان تامين اجتماعي نسبت به افراد واقعي و حاضر در قراداد و واگذاري مسئوليت تاييد نفرات مندرج در ليستها به كارفرما ، معمولا اسامي اعلامي در قالب ليستها كمتر يا غيرمرتبط مي باشد .

لذا پيشنهاداتي به شرح زير مطرح مي گردد:
۱- سازمان تامين اجتماعي با دريافت در صدي ثابت و منطقي از همه قراردادها و عدم تفكيك آنها كه خود باعث اعمال ديدگاه سليقه اي است ، همه تشريفات تسويه حساب و احقاق حقوق خود را در يك مقطع زماني ( مثلا پايان سال مالي ) از طريق بررسي اسناد،  مدارك و دفاتر طرف قراردادها و نيز استفاده از اطلاعات ارسالي توسط كارفرما به انجام برساند تا هم ازاتلاف منابع انساني و اعمال روشهاي مختلف توسط شعبات جلوگيري شود و هم تكليف كارفرما با عمل به وظيفه خود همانند آنچه در خصوص مالياتهاي تكليفي در حال اجراست روشن شود .

در اين روش مي توان حسابرس خصوصا شركتها و سازمانهاي دولتي را همانند  رسيدگي به كسر مالياتهاي تكليفي ترغيب كرد تا از صرف هزينه حسابرسي موسسه حسابرسي تامين اجتماعي كاسته و ضمنا تبعات اين گونه حسابرسي را كه بعضا ده سال گذشته عملكرد كارفرمايان را تحت پوشش قرارمي دهد و باعث محاسبه بدهي طرف قراردادها ومطالبه آن از كارفرما در حالي كه همه حسابهاي آن سالها اندازه گيري و گزارشگري شده ، اجتناب مي شود .

۲- چنانچه كسر درصدعلي الحساب از نظر سازمان ميسر نمي باشد با اعمال بازرسي و تعيين افراد واقعي مشغول به كار و با توجه به مدت قرارداد كه توسط كارفرما اعلام مي شود و محاسبه حق بيمه به استناد جمع ليستها ، مبلغ حق بيمه در هر ماه از مجري قرارداد مطالبه و در صورت عدم پرداخت از كارفرما اخذ و تسويه حساب انجام گيرد تا بدين صورت از دريافت حق بيمه خارج از ليست ، نامرتبط بودن افراد و اعمال روشهاي متعدد و تاخير در وصول مطالبات سازمان تامين اجتماعي جلوگيري شود .

در اين روش مي توان كسر علي الحساب و نگهداري ان را بعهده كارفرما گذاشت .

۳- با تهيه دستور العملي مشخص و تعيين شرايط آن ، قراردادهايي كه عدم شمول حق بيمه بر آنها محرز است براي كارفرمايان مشخص و مسئوليت تشخيص آن بعهده ايشان واگذار شود .

منبع : تازه های حسابداری



محل تبلیغ شما

70 نظرات
  1. محسن فروغي می گوید

    با سلام و عرض احترام
    بنده قرارداد را با يك شركت دولتي بسته ام كه در انتهاي قرارداد ميبايست مفاساحساب بيمه را براي انهاببرم حال چند سوالداشته ام.
    ۱: در نامه به بيمه قيد شده اين قرارداد صرفا تحقيقاتي و پژوهشي ميباشد و بنده هم شخص حقيقي هستم آيا بيمه تعلق ميگيرد ؟بر مبنا چند درصد؟
    ۲: ايا استفاده از كامپيوتر و وسايل اداري مصداق مكانيكي ميباشند؟
    ۳: در قراردادهاي مشاوره يا تحقيقاتي در صورت استفاده از وسايل(كامپيوتر .خودرو و..)كارفرما مبني محاسبه چگونه است و در صورت استفاده از از وسايل خود پيمانكار مبناي محاسبه چگونه است ؟
    ۴: در صورتي كه در قراداد مطالعتي و تحقيقاتي پيمانكار دوره هاي اموزشي برگذار كند و يا جهت امارگيري ومصاحبه اقدام نمايد اين چه نوع قراردادي ميباشد و شامل چه ضريبي ميگردد.

    با تشكر در صورت امكان بنده را راهنمايي فرماييد

  2. مدیر سایت می گوید

    ضمن عرض سلام
    به نظرم با توجه به اين بند درصورتي كه قرارداد درقالب شخص حقيقي باشد مشمول بيمه نيست:
    بخشنامه ۱۴ درآمد سازمان تامين اجتماعي
    *- قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی:

    ۴- در مواردی که قرارداد تحقیق و پژوهش با شخص حقیقی ( یک نفر یا چند نفر به صورت دست جمعی ) منعقد شود با توجه به ابعاد تخصصی کار تحقیقات و پژوهش و اجتناب ناپذیر بودن مشارکت مستقیم خود شخص حقیقی به عنوان مجری در انجام کار ( بدون توجه به ماهیت نیروی انسانی که به کار گمارده می شوند ) چون شرایط مربوط به ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی حاصل نمی گردد از شمول بیمه معاف و لازم است از محاسبه و مطالبه حق بیمه قراردادهای مذکور بطور کلی خودداری و مفاصاحساب داده شود .
    باتوجه به اين بند سوالهاي بعدي شما منتفي است؟
    باتشكر

  3. شاهين می گوید

    با سلام وخسته نباشيد،
    من در شركتي مسئول گرفتن مفاصا حساب بيمه قراردادي شده اي
    دراين پيمان تامين مواد ومصالح بعهده پيمان كار وبصورتي كه۷۰%آن مكانيكي و۳۰%آن دستي قيد شده باتوجه به اينكه در مدت انجام اين پيمان بدليل اختصاص نيافتن كد كارگاهي بيمه كارگران با مشكل روبرو شد وبيمه انان با جريمه پرداخت شد نحوه محاسبه بيمه قرارداد وضريب آن چگونه است؟؟ وآيا هزينه هاي انجام شده در آن تاثير گذار است؟
    باسپاس و درود فراوان شاهين

  4. مدیر سایت می گوید

    باسلام و تشكر
    به نظر بنده شرايط قرارداد گوياي يك كار با مصالح نيست.
    تعين ضرايب به صورت n% مكانيكي و n% دستي ، مشمول قراردادهاي خدماتي است.
    به هرحال اگر كل كار شما با مصالح مورد قبول تامين اجتماعي باشد ، ضريب آن ۷،۷۸% در بودجه طرحهاي غير عمراني است واگر درصد بندي مورد قبول قرارگيرد (كه بنا به منافع بيشتر براي سازمان اين بخش مورد استقبال است) كار مكانيكي همان ضريب كار بامصالح رادارد وكار دستي ضريب۱۶،۶۷% در بودجه طرحهاي غير عمراني را دربردارد.
    موفق باشيد.

  5. مهدوی می گوید

    با سلام.

    آیا قراردادهای درصدی مربوط به مدرسین موسیقی که دستمزد آنها بر مبنای درصدی از شهریه آموزشگاه است، شامل بیمه می شود؟ اگر مسئول آموزشگاه معاف از بیمه کردن مدرسان است، ممکن است شماره بخشنامه مذکور را قید فرمایید؟

  6. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام و ادب
    به نظر بنده اين قراردادها مشمول رابطه كاري بوده و به نسبت كاركرد ، مشمول ۷% بيمه سهم شما و ۲۳% سهم كارفرما خواهد بود.
    بااحترام

  7. محسن می گوید

    باسلام
    احتراما به استحضار ميرساندسوال بنده درخصوص شركتي است كه با مشاركت شهرداري(زمين ازشهرداري وساخت ساختمان با شركت مذبور) درحال احداث ميباشد و كليه پيمانكاران درحال كار دراين سايت جهت دريافت كد بيمه پيمانكاري به سازمان تامين اجتماعي معرفي شده اندحال ادعا بازرسين سازمان تامين اجتماعي مبني به تخصيص كد پيمان به قرارداد مشاركت ميباشند كه درنهايت با ضريب۷/۷۸ نسبت به سهم آورده شركت مذبور بيمه محاسبه خواهد شد.
    آيا قراداد هاي مشاركتي مشمول بيمه ميابشد؟

  8. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام وادب
    به هرحال هر پروژه اي كه نيروي انساني درآن كار ميكند مشمول بيمه خواهد بود منتها دراين مشاركت بايد ببينيد كه سهم دوطرف درخصوص بيمه چگونه است.
    موفق باشيد.

  9. سعید می گوید

    با عرض سلام
    شرکت ما کار حقوقی و تحصیل و تملک اراضی پروژه های عمرانی دولت را انجام می دهد که در بخش خدمات می باشد و دستمزد ما بر اساس بخشنامه حق الزحمه نظارت کارگاهی مشاوران تعیین می شود . کارفرما از صورت وضعیت ها و قرارداد ما ۵ % به عنوان الحساب بیمه کسر می کند
    آیا حق بیمه قراردادی ما ۱۶.۶۷% می باشد یا ۷.۷۸ ؟
    آیا مبلغ درآمد تفکیک می شود در قسمت هزینه خودروهای به کارگیری شده و عوامل به کارگیری شده ؟
    آیا راه حلی برای نشان دادن به عنوان پیمانکار برای مفاصا حساب بیمه وجود دارد ؟

  10. مدیر سایت می گوید

    با سلام و احترام
    درنگاه اول قرارداد شمامشمول همان ضریب ۱۶,۶۷% است اما اگر کارتان قابل اثبات باشد که در این تحصیل از وسایل و تجهیزات نقشه برداری و… استفاده میکنید و این مبلغ نیز توسط کارفرما قابل تفکیک باشد میتوان به بخش تفکیک شده ضریب کمتر را منظور کرد که نهایتابستگی به نظر سازمان تامین اجتماعی دارد.
    موفق باشید.

  11. مريم می گوید

    باسلام
    شركت مايك قرارداد پيمانكاري ساخت واجراي ماشين آلات به صورت EPC دارد كه كليه مصالح بر عهده پيمانكار است نحوه محاسبه بيمه آن به چه صورتي است ؟
    باتشكر

  12. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    لطفا این بخش نامه را مرور فرمائید:

    بخشنامه ۱۴،۵ (حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی کلید در دست (PCو EPC
    موفق باشید.

  13. مريم می گوید

    باسلام
    اين بخشنامه را قبلا مطالعه كرده ام اما فقط مربوط به قراردادهاي ادارات برق-آب وگاز ميشود وبقيه قراردادها را شامل نمي شود قرارداد ما يك قرارداد استحصال گازكربنيك از دودكشهاي نيروگاه برق مي باشد

  14. رضا می گوید

    سلام
    من قراردادي براي انجام يك پروژه نرم افزاري با يك شركت پيمانكار منعقد نمودم.انجام كار به صورت انفرادي بوده است. آيا مشمول بيمه مي شود؟

  15. آقايي می گوید

    با سلام واحترام
    ما يك موسسه آموزشي هستيم دوره هاي آموزشي اغلب براي شركت ها برگزار مي كنيم ودر چندين سال كار آموزش فقط كسورات ماليات تكليفي داشتيم ، ولي در يك مورد مشتري از ما مي خواهد بيمه با ضريب ۱۶.۶۷ كسر كند وما فكر مي كنيم آموزش شامل بيمه نيست ودرضمن قراردادي هم دراين خصوص بسته نشده وفقط طي نامه نگاري دوره اجرا شده وما فاكتور ارسال كرديم مي خواستم براي حل اين مشكل ما را راهنمايي فرمائيد واگر ماده وقانوني وجود دارد اعلام كنيد تا به آنها هم بگوييم.
    باتشكر فراوان

  16. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    چون مرجع تشخیص این موضوع کارفرما نیست ازایشان بخواهید طی نامه ای و ذکر نام مدرس موضوع را ازتامین اجتماعی استعلام کند.
    اگر نام ایشان درلیست بیمه ی خودتان باشد نامه عدم شمول از طرف تامین اجتماعی صادر میشود.
    موفق باشید.

  17. محمود می گوید

    سلام ما یک شرکت چاپ و تبلیغات هستیم،اما در اخرین قراردادمان بیمه از ما ضریب عمرانی خواسته در صورتی که موضوع قرارداد چاپ نشریه بوده. دو تا از لیست های ارسالی ردیف پیمان مربوطه درج نشده است. علی رغم اینکه یک بار به رای ابلاغ شده اعتراض کرده ایم، هیات بدوی همان رای قبلی را به دلیل عدم ارائه مدارک لازم تایید کرده است. در صورتی که هم ریز مصالح مصرفی همراه مدارک ارسال شده. هم تایید کارفرما که هیچ مصالحی در خدمت پیمانکار قرار نداده و هم لیست هایی که پرداخت شده ولی در ردیف پیمان مربوطه نبوده و در کد کارگاه مربوطه پرداخت شده است. چاره کار چیست؟

  18. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    چه ضريبي براي شما تعين شده؟

  19. محمود می گوید

    ۱۵درصد برای ما تعیین شده،در صورتی که باید ۷ درصد باشد لصفا در مورد لیست بیمه هایی که ردیف پیمان نخورده ولی پول واریز شده و بیمه مجددا ان را مطالبه می کند هم راهنمایی کنید، با تشکر از شما

  20. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    كار شما را دستمزدي فرض كرده اند درحالي كه به هر حال چاپ نشريه نمي تواند صرفا دستمزدي باشد
    اگر درقراردادتان به نوع كار اشاره شده به آن استناد وگرنه از كارفرما بخواهيد كه موضوع را طي نامه تشريح و به مواد ومصالح مصرفي كار شما اشاره كند.
    درمورد ليستهايي كه بدون رديف پيمان ارسال شده اگر مشابه ليستهاي قبل و در واقع مابين دوره هاهستند نيز گواهي ازكارفرما بگيريد و به تامين اجتماعي ارائه كنيد.
    موفق باشيد.

  21. افشاری می گوید

    سلام.
    شرکت ما کارهارابصورت پروژه ای انجام می دهد. وکلیه قطعات را خودش تولید .حمل .ونصب می کند.وبیمه پرسنل را هم به موقعه پرداخت می کند. آیا برای گرفتن مفاصاحساب باید دوباره مبلغی پرداخت کند؟متشکرم اگر پاسخ بفرمائید

  22. علی می گوید

    با سلام
    قراردادی با سازمان مهندسی و عمران شهر تهران داشتیم که ۷۵% آن تامین و فروش مصالح و ۲۵% آن اجرا است. پروژه عمرانی بوده است
    کارفرما ۵% از مبلغ اجرا را از صورت وضعیت های ما کسر کرده ولی پس از ۷ سال به حساب بیمه واریز کرده است.
    حال تامین اجتماعی مبنای محاسبات را کل مبلغ قرارداد قرارداده است.
    آیا بیمه به بخش فروش قرارداد تعلق میگیرد؟
    از پاسخ شما متشکرم

  23. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    البته كارفرما تكليفي براي واريز ۵% دروهله ي اول ندارد.
    البته ازكارفرما كه توقعي نيست ولي چرا خودتان پيگير ۵% تان و اخذ مفاصاحساب نبوده ايد؟
    بله اين قراردادها (اگر جدا نباشند) بصورت سرجمع مشمول ضريب كاربا مصالح هستند.
    موفق باشيد.

  24. اسماعیل اویسی می گوید

    با سلام
    در آموزشگاهها خصوصی (آزاد) که کار تدریس با اساتید سپرده میشود و با آنها برای هر دوره یا کلاس قراردادی جداگانه ای منعقد میگردد . ایا قرارداد تدریس اساتید مشمول حق بیمه میگردد.

  25. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    بله
    مگراينكه حكم استخدام كشوري داشته باشند.

  26. فریده می گوید

    سلام
    منظور از کار مکانیکی دقیقا چسیت؟
    آیا به عنوان مثال کار طراحی و نقشه کشی ساختمان مکانیکی محسوب می شود؟
    و اینکه مرجعی در این خصوص برای مرجعه وجود دارد؟
    با تشکر

  27. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    كاري كه با نيروي دست نباشد و درآن از ابزار مكانيكي كه با نيروي خودش كارميكند استفاده شود، به عنوان كارمكانيكي تلقي ميشود.
    دركارهاي طراحي و نقشه كشي چون از دوربين و كامپيوتر استفاده مي شود مي توان باتاييد كارفرما آنها را مكانيكي (بصورت درصدي از كل كار) هم تلقي كرد.
    مرجع هم خود سازمان تامين اجتماعي است.

  28. bonyadi می گوید

    با سلام
    احتراما” به عرض میرساند اینجانب حق العمل کار توزیع محصولات لبنی هستم که با شرکت مادر قرارداد بصورت کارمزدی دارم اگه میشه یه راهنمایی در خصوص ضرایب کسر حق بیمه از قرارداد و نحوه مفاصا حساب را اعلام نمایید

  29. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    قراردادتان درچه شكلي است؟ با شخص حقيقي يا حقوقي؟
    نيروي كار داريد؟

  30. علی می گوید

    با سلام. شرکت ما به عنوان مهندسین مشاور، خدمات مشاوره مهندسی برای یک شرکت دیگر انجام داده است. برای این کار قراردادی منعقد نشده است و صرفا فاکتور صادر شده و حق الزحمه دریافت شده است و به دارایی اظهار شده است. آیا برای این کار باید حق بیمه پرداخت شود؟ اگر باید حق بیمه پرداخت شود، با توجه به اینکه مربوط به دو سال پیش بوده، چه راهکاری پیشنهاد می کنید تا مشمول جریمه نشویم؟

  31. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    البته اين موضوع درتامين اجتماعي هاي مختلف ، متفاوت بررسي ميشود ولي مي توانيد به اين استناد كنيدكه صادر كننده صورتحساب توسط نيروهاي تحت امر خودش و با كد كارگاه دفترمركزي اش بيمه اين خدمات را پرداخته است.

  32. محمود صداقتی می گوید

    با سلام و عرض ادب
    بنده مدیرعامل شرکت دانش بنیان راهبرد پردازش هزاره سوم ، مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی می باشم. یک قرارداد پژوهشی در زمینه نرم افزار با اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی از طریق شرکت منعقد شده است. سوال من این است که وضعیت بیمه قراردادهای پژوهشی به چه صورت می باشد؟ آیا این قراردادها از بیمه معاف هستند؟ خبری در سال ۱۳۹۱ منتشر شده است که در مجلس شورای اسلامی لایحه ای تصویب شده که به قراردادهای پژوهشی از بیمه معاف هستند آیا این لایحه تبدیل به بخشنامه شده است؟
    متاسفانه اداره کل سازمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی هیچ گونه پاسخ شفافی نمی دهد و ۱۵ درصد کل قرارداد را بابت بیمه طلب می کند که با درنظر گرفتن این درصد بالا ، ضرر و زیان زیادی به شرکت وارد می شود. بیمه قراردادهای نرم افزاری ۷ درصد می باشد که این سازمان آن را نیز درنظر نمی گیرد. خواهشمند است بنده را در خصوص بیمه این قرارداد راهنمایی بفرمایید . منتظر پاسخ شما عزیزان می باشم.
    با تشکر

  33. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    لطفا “بيمه پژوهش” را درسايت جستجو بفرمائيد.
    مطالب متعددي دراين خصوص منتشر شده است.

  34. سید رسول علوی می گوید

    با سلام
    بنده میخوام یک قرارداد مشارکتی بصورتی که یک کار ارتباطی و مخابراتی را دو شرکت باهم انجام دهند.لطفا راهنمایی کنید که کسور بیمه این قرارداد چکونه خواهد بود. آیا هر دو شرکت باید بیمه پرداخت کنند، لطفا راهنمایی کنید چطور می شود که فقط یکی از شرکت ها اقدام به پرداخت کسور بیمه کند.
    با تشکر

  35. امیر می گوید

    با سلام و ارادت،
    دو شرکت حقوقی با یکدیگر تفاهم نامه مشارکت با سهم الشرکه ۵۱ و ۴۹ امضاء کرده اند و در مناقصه بازسازی با مصالح برنده شده و قرارداد نیز با کارفرما امضاء نموده است. رهبر مشارکت نیز یکی از آن دو شرکت می باشد. نحوه ثبت هزینه ها چگونه باید باشد که در آینده برای گرفتن مفاصاحساب بیمه دچار مشکل نشویم و سهم بیمه هر شرکت بطور جداگانه منظور گردد؟
    و اینکه آیا باید کلیه هزینه ها و درآمدها در دفاتر رهبر مشارکت ثبت شود؟
    با تشکر.

  36. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    طرف قرارداد با كارفرما يكي از شركا است؟

  37. سمیه می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من قصد دارم اطلاعاتی در خصوص انواع قراردادها و درصد کسورات بیمه ای مربوط به اونها کسب کنم. لطفا بنده رو راهنمایی بفرمایید.

    متشکرم

  38. نجاران می گوید

    ما يك شركت پيمانكاري هستيم كه در يك قرارداد به عنوان پيمانكار فرعي قرار است در يك بازه زماني كوتاه مدت عمليات تست تجهيزات انجام دهيم پيمانكار اصلي در متن قرارداد اگر قيد كند كه شامل حق بيمه نمي باشيم ايا براي ما مشكلي ايجاد نمي كند

  39. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    پيمانكار كه مرجع تشخيص نيست.

  40. هاشمي می گوید

    با سلام و خسته نباشيد -قرارداد محوطه سازي بسته شده كه تامين ميلگرد و سيمان بتنهاي مسلح به عهده كارفرماست مبلغ كاركرد ۴ ميليارد تومان كاركرد دستمزد آرماتور بندي حدود ۳۰۰ ميليون تومان و ارزش ريالي ميلگردها تحويلي ۱.۵ ميليارد تومان و ارزس ريالي سيمان تحويلي ۵۰۰ ميليون تومان -مي خواستم بدانم با توجه به اينكه مبلغ دستمزد آرماتور بندي ۰.۰۷۵ درصد كل قرارداد است باز بايد ارزش ريالي ميلگرد و سيمان به كل قرارداد اضافه شود و مطابق بند ۲- ۱ بيمه قابل پرداخت بر اساس هفت درصد مجموع ۴ ميليارد كاركرد و ۲ ميليارد ارزش ريالي محاسبه شود يا روش ديگري هم وجود دارد

  41. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    در قرارداد به مواردي كه تحويلي كارفرما است اشاره شده؟

  42. از اصفهان zk می گوید

    با سلام وخسته نباشید به کلیه عزیزان : می خواستم ببینم در خصوص

    پیمانهای مشارکتی اولا مشمول بیمه می باشد یانه و ثانیا آیا کارفرمایی که

    فقط زمین را واگذار و در مقابل چند واحد تحویل نموده است آیا مسئولیتی در

    خصوص پرداخت حق بیمه شریک بعهده دارد.
    باتشکر

  43. مدیر سایت می گوید

    باسلام واحترام
    اين موارد با درخواست صدور پروانه ساخت و پرداخت سهم سازمان تامين اجتماعي مشخص ميشود.

  44. شکرانه می گوید

    سلام و عرض ادب
    یک شرکت آموزشی که دوره های آموزشی راگاهی در محل و گاه و در محل متقاضی دولتی برگزار می کند چند درصد باید حق بیمه بپردازد؟ ۱۶/۷ یا ۸ درصد؟
    با سپاس

  45. مهدی زاده می گوید

    باسلام وعرض خسته نباشد
    می خواستم سوال کنم قرارداد عمرانی فی مابین شهرداری یک شهر با دهیاری معافیت بیمه ای ومالیاتی دارد یانه.
    مثلا شهرداری قرار است ساختمان دهیاری یک روستا بسازد.

  46. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    معافيت بيمه اي كه خير ولي درخصوص ماليات به ماده ۲ قانون مالياتها مراجعه كنيد.

  47. مجتبی محمدی می گوید

    با سلام شرکت ما با شهرداری قرارداد خرید و حمل و نصب بسته که بطور جداگانه مبلغ خرید از حمل و نصب جدا نوشته شده و حمل و نصب کمتر از ۵ در صد قرارداد میباشد حال شهرداری از کل قرارداد بیمه و مالیات کم کرده تا مفاسا حساب بیاوریم حال جهت مفاسا بیمه میگوید به کل قرار داد ۸.۷درصد بیمه تعلق میگیرد ایا این درست است یا نه چگونه میتوانم به حقم برسم خیلی ممنون

  48. الف . میم می گوید

    سلام – اجرای تئاتر با مصالح ( لوارم جانبی ودکور ولباس و .. ) شمال چند در صد بیمه میشود . اساسا مصالح در تئاتر تعریف شده یا نه ؟ میزان و سهم مصالج در قانون چقدر است ؟ ممنون

  49. مدیر سایت می گوید

    با سلام و احترام
    سهم خاصي در نظر گرفته نشده.
    همين كه نوع كار استفاده از مصالح را ايجاب كند با مصالح تلقي ميشود.
    به نظر بنده سهم بيمه قرارداد شما ۷،۷۸% كاركردتان است.

  50. م - م می گوید

    با سلام و احترام
    شرکت ما طی یک پروتکل بین مخابرات و یکی از شرکت های وابسته شهرداری قرارداد مشارکتی دارد در موضوع واگذاری سرویسهای ارزش افزوده . مخابرات پس از وصول وجوه از مردم سهم خود را برداشته و الباقی را به حساب شرکت وابسته به شهرداری واریز مینماید .آن شرکت نیز سهم شرکت ما را عیناً به حساب ما واریز مینماید . البته نه بعنوان هزینه بلکه بعنوان بدهی ، یعنی کسورات بیمه و مالیات ندارد . لکن حسابرس آن شرکت اظهار نظر نموده که این مبالغ مشمول بیمه بوده و میبایست مفاصا حساب از تامین اجتماعی اخذ شود . تامین اجتماعی هم صرف درج عنوان ” قرارداد ” بالای توافقات ، اذعان مینماید که این قرارداد مانند سایر قراردادها باستناد قوانین تامین اجتماعی که – هر نوع قراردادی مشمول حق بیمه است – مشمول بیمه است !!؟؟
    لطفاً راهنمایی بفرمایید ما باید چکار کنیم ؟

  51. حسن رضایی می گوید

    با سلام و درود
    شرکت اینجانب با یک شرکت خصوصی دیگر قرارداد مشارکتی منعقد نموده است که شرکت مذکور فقط زمین در اختیار قرار داده است و کلیه هزینه های ساخت را شرکت بنده متقبل شده است در زمان صدور پروانه حق بیمه تامین اجتماعی به حساب سازمان واریز شده است اخیرا سازمان طی نامه ای با توجه به رقم کل قراداد مشارکت یعنی وجه زمین و هزینه احداث مبلغی را به عنوان بدهی این شرکت اعلام داشته است لذا مستدعی است ابتداعا در خصوص درصد حق بیمه قرارداد فوق اعلام نظر نموده و ثانیا با توجهبه درصد فوق حق بیمه در خصوص بهای زمین در قرارداد بیمه که قسمتی از کل سرمایه گذاری میباشد تعلق میگیرد یا خیر؟

  52. مهدی می گوید

    سلام
    شرکت ما یک شرکت بازرگانی است و خدمات فروش صرفا برای شرکتهای گروه خودمان (هلدینگ) انجام می دهیم.و بابت این خدمات بین شرکت ما و شرکت های گروه قرادادی وجود دارد و درامد ما صرفا کارمزدی است که بابت خدمات ارائه می دهیم.
    سوال:ایا این قراداد خدماتی باید به سازمان تامین اجتماعی معرفی شود؟
    آیاشرکتهای گروه موظفند سپرده بیمه کسر نمایند؟چند درصد؟
    چطور ما(بازرگانی)بابد مفاصا حساب ازبیمه بگیریم با توجه به اینکه سه سال است فعالیت داریم و قراردادمان از ابتدا ۵ ساله بوده و به بیمه معرفی نشده است؟
    با تشکر

  53. هوشنگ کثیری می گوید

    شرکت اینجانب قراردادی را شامل اسکلت فلزی برای شخص حقیقی انجام داده که تهیه آهن آلات بعهده کارفرما و انجام کار بصورت دستمزدی (شامل ساخت , حمل و نصب )در تعهد شرکت اینجانب بوده و در قرارداد ذکر شده قیمت دستمزد بصورت خالص بوده است , سئوال این است که ایا حق بیمه به این قرارداد تعلق میگیرد یا نه و چنانچه حق بیمه به قرارداد تعلق بگیرد , مسئولیت پرداخت و با چه کسی است و میزان آن چند درصد از مبلغ قرارداد است

  54. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    بله مشمول بیمه است وباید ببینید در قرارداد چه توافقی شده است.

  55. احمد قلعه نو یی می گوید

    با سلام و احترام

    اینجانب با یک شرکت دولتی یک قرارداد پیمانکاری به نام خودم بسته ام

    کل کار را بنده به تنهایی انجام داده و ظرف مدت ۷ ماه پروژه اتمام یافت

    مبلغ پروژه حدود ۱۵ میلیون شد.

    کار پروژه مونتاژ تابلو برق و ساخت تعدادی کابل بود

    حالا کارفرما مفاصا حساب بیمه می خواهد.

    آیا به این قرارداد بیمه تعلق میگیرد؟

    اگر تعلق میگیرد ، چند درصد؟

    با تشکر

    احمد قلعه نویی

    ۱۳۹۴/۰۸/۱۷

  56. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام و ادب
    قاعدتا خیر
    لطفا اطلاعات بیشتری از متن قراردادتان بفرمائید.موضوع , نحوه پرداخت ، محل تحویل و…

  57. احمد قلعه نو یی می گوید

    با تشکر از توجه شما

    موضوع قراردلد: ۱- مونتاژ تابلو توزیع ۲- مونتاژ کابلاژ ۳- مونتاژ پنل ها ۴- مونتاژ کنسول ۵- تهیه مستندات مونتاژی مطابق با پیوست فنی

    مدت قرار داد: ۵ ماه پس از تاریخ قرار داد
    نحوه پرداخت : بر اساس میزان پیشرفت کار و در پایان هر ماه و پس از تایید کارفرما و کسر کسورات قانونی ، قابل پرداخت است.
    مکان انجام کار : در محل استقرار کارفرما در تهران و آدرس فعلی کارفرما
    البته پس از اتمام کار یک الحاقیه ۲۵% به آن اضافه شد و مدت قرار داد به ۷ ماه افزایش یافت.

    با تشکر فراوان از همکاری شما

  58. کیانی می گوید

    با سلام شرکت ما کارش وصول مطالبات بانکی است که با بانک قرارداد بستیم و ۱۰% قرارداد بابت پرداختی به پرسنل بوده و ۲۰% بابت هزینه جرثقیا و حمل و سایر و ۵۰% بابت دریافت حکم از دادگاه و شورای حل اختلاف میشود و این کار ۴ سال است در ایران تشکیل شده حالا بیمه کاره ما را دستمزدی تلقی میکند و اعتراض ما به به نحوه محاسبه بوده و ما اعتقاد داریم که ۷/۷۸ باید باشد راهنمایی بفرمایید با تشکر فراوان

  59. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    به نظر بنده با شرابطی که فرمودید قرارداد مشمول نیست واگر کارفرماهم گواهی کند شخصا و به تنهایی کار انجام شده گواهی عدم شمول صادر میشود.

  60. سامان می گوید

    با سلام شرکت ما یک شرکت طراحی ومشاوره است و تا الان ردیف پیمان برا پروژه ها نگرفتیم وحال میخواهیم اقدام کنیم با توجه به اینکه پروژهها هنوز تمام نشده وتا الان بیمه افراد طبق قانون کار ۳۰% رد میشده حال که میخواهیم ردیف پیمان بگیریم آیا باید بیمه افراد حاضر در پروژه هم موقع رد کردن تغییر بدهیم وتا الان که ردیف پیمان نگرفتیم آیا خسارتی متحمل ما میشود یا خیر؟؟؟؟؟

  61. مرتضی می گوید

    سلام
    من با یه اداره دولتی (بانک ) قرارداد بستم تا کار نقاشی انجام بدم
    در قرار داد ذکر شده ۳ درصد مالیات ۵ درصد حق بیمه تامین اجتماعی و ۱۰ درصد حسن نیت که باید من مفاصی حساب از تامین اجتماعی بیارم ۵ درصد و ۱۰ درصد داده بشه من رفتم تامین اجتماعی بمن میگن شما باید ۸ درصد واریز کنی علت چیه مگه میشه تو یه قرار داد دوبار مالیات کم بشه لطفا راهنمایی کنین من چیزی از قرارداد نمیدونم
    ممنون از زحمات شما

  62. مرتضش می گوید

    باسلام
    موضوع قراردادما دراصل تامین نیروی انسانی ولی کارفرما در قرارداد یه سری مواردی ازقبیل تامین کامپیوتر ۶ کارگاه باپرینتر.لوازم تحریر کارگاه ها .وسایل حفاظت فردی پرسنل که ماهیت قرارداد نیروی انسانی را ندارد خواهشمندم بفرمایید حق بیمه قرارداد چند درصد است
    باتشکر

  63. حسین حسنی می گوید

    با سلام
    ساخت و تولید دستگاهی هستم که ثبت اختراعش با من هستش و با اسم شرکت در مناقصه شهرداری شرکت کردم .
    با توجه به اینکه ساخت و تولید و نصبش با خودم هست با توجه ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی ایا مشمول مفاصا حساب میشود و چگونه محاسبه میشود؟
    با تشکر

  64. یوسف صالحی می گوید

    با سلام و عرض احترام
    شرکتهای فعال تولیدی در مناطق ویژه اقتصادی موظفند درصدی از تولید را که مبلغ قابل توجهی می باشد تحت عنوان گواهی تولید بصورت سالیانه به به منطقه ویژه پرداخت نمایند.آیا پرداختی مذکور مشمول بیمه میگردد یا خیر؟

  65. امير می گوید

    سلام آياامورپيمانكاري درادارات دولتي كه صرفا ازطريق استعلام انجام ميشود شامل تسويه وپرداخت حق بيمه ميباشد؟. اگربودجه آش عمراني ياشدچطور؟. متشكرم

  66. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    اگر منجر به قرارداد شده بله لازم است.

  67. bayati می گوید

    فردی که قرارداد نقشه کشی . مدل ساری ۳ بعدی تاسیسات با شرکت میبندد و به تنهابیی کار را انحام میدهد.حال کارفرما ار اون مفاصاحساب بیمه میخواهد ایا مشمول بیمه هست؟؟؟؟؟

  68. مینا می گوید

    باسلام و احترام

    ایا قرارداد های حسابرسی هم مشمول کسر بیمه میباشد؟

  69. مدیر سایت می گوید

    باسلام واحترام
    قرارداد را قبل از اتمام مدت به تامین اجتماعی محل موسسه حسابرسی فرستاده و تقاضا مفاصا حساب کنید.
    برای این قراردادها از محل لیست پرسنل موسسه حسابرسی مفاصاحساب صادر میشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.