نرم افزارحسابداری صدگان

برنامه مالياتي براي سال ۹۰

1 574

حسابداراپ

اولین نشست مطبوعاتی رییس سازمان امور مالیاتی در سال ۹۰ در حالی برگزار شد که علی عسکری رییس این سازمان امسال را سال پرکاری برای سازمان متبوعش پیش‌بینی کرد و گفت: امسال تکالیف سنگینی بر روی دوش ما قرار دارد و باید در جهت «جهاد مالیاتی» حرکت کنیم. وی در ابتدای این نشست مجموعه اقدامات سازمان مالياتي در سال جاري را تشریح کرد و در عین حال از دریافت ۲ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان از بدهي‌هاي معوق مالياتي در سال گذشته، ارائه كد اقتصادي از ماه آينده به اشخاص حقوقي و نیز آخرین وضعیت طرح جامع مالیاتی سخن گفت.

پندار سیستم


اقدامات سازمان مالياتي در سال جاري
عسکری درباره مهمترین اقدامات سازمان مالیاتی در سال جاری تصریح کرد: امسال در چند حوزه تحول مالياتي را اجرايي خواهيم كرد كه يكي از آنها «اصلاح قانون ماليات‌ها» است كه بخشي از آن آغاز و ويرايش اول آن به اتمام رسيده و در حال كار بر روي ويرايش دوم هستيم. وی درباره طرح جامع مالیاتی گفت: تحلیل نتیجه مطلوب طرح جامع مالیاتی در اردیبهشت امسال به اتمام خواهد رسید، ضمن اینکه از خردادماه نرم‌افزار طرح جامع مالیاتی که برای اختصاصی‌سازی، بومی‌سازی و فارسی‌سازی در وضعیت فرآیند مطلوب برای طرح پیشنهاد شده است عملیاتی خواهد شد.معاون وزیر اقتصاد یکی دیگر از برنامه‌ها را تکمیل و استمرار پیاده‌سازی قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح فرآیندهای مالیاتی به صورت عملیاتی در ادارات مالیاتی و نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم و استاندارد کردن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای اجرای طرح جامع مالیاتی دانست. عسکری تحقق درآمدهای مالیاتی در پیش‌بینی بودجه سال جاری را ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: البته این رقم در مجلس باید نهایی شود. معاون وزیر اقتصاد همچنین تاکید کرد که امسال اظهارنامه‌هاي اشخاص حقوقی به صورت الکترونیکی اخذ خواهد شد.
وصول ۲۷۰۰ میلیارد تومان بدهی معوق
عسکری در ادامه این نشست از وصول ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌هاي معوق مالیاتی در سال گذشته خبر داد و افزود: اگر هزار میلیارد تومان وصولی مازاد نفت در حساب ذخیره بابت بدهی شرکت نفت در سال ۸۸ کنار گذاشته شود، یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سایر منابع، مالیات وصولی خود را تسهیل کرده‌ایم. وی رقم وصولی بدهی معوق مالیاتی در سال ۸۸ را ۹۳۰ میلیارد تومان و سال ۸۷ را ۳۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ارقام نشان دهنده اقدامات انجام شده در جهت وصول معوقات مالیاتی است. این در حالی است که معوقات مالیاتی در پایان سال گذشته ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
ثبت‌نام حقوقی‌ها برای دریافت کد اقتصادی از ماه آینده
معاون وزیر اقتصاد به موضوع کد اقتصادی اشاره کرد و گفت: چارچوب و قالب کد اقتصادی برای حقیقی‌ها و حقوقی‌ها مشخص شده به طوری که از ماه آینده ثبت‌نام حقوقی‌ها برای دریافت کد اقتصادی آغاز خواهد شد. به گفته وی، البته این افراد دارای کد اقتصادی هستند اما تغییراتی در این کد ایجاد خواهد شد به طوری که به کد ثبت شرکت‌ها تغییر وضعیت خواهند یافت. همچنین چند عدد به کد مذکور برای شناسایی منبع مالیاتی و فعالیت اقتصادی اضافه خواهد شد.
وصول ۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد
عسکری در ادامه از وصول ۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال گذشته خبر داد و افزود: ۸۳ درصد ارقام پیش‌بینی شده برای مالیات‌ها در بودجه سال ۸۹ محقق شده است این در حالی است که پیش‌بینی‌ها برای وصول مالیات‌ها در سال گذشته بسیار بالا در نظر گرفته شده بود و در عین حال برخی شرکت‌هاي دولتی همراهی لازم را در تحصیل مالیات نداشتند.ريیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه وصول مالیات سال گذشته بخشی از شرکت‌هاي دولتی به سال جاری موکول شده است، افزود: درآمد مالیاتی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن با رشد ۱۶ درصدی مواجه بود این در حالی است که مالیات اشخاص حقوقی رشد ۸ درصد، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی ۲۲ درصد، مالیات بر ثروت ۴۴ درصد و مالیات بر کالا و خدمات ۳۰ درصد و در عین حال مالیات بر ارزش افزوده حدود ۲۷ درصد رشد داشته است.
بدهکاران مالیاتی
عسکری با بیان اینکه طیف شرکت‌هاي دارای بدهی معوق طیف زیادی اعم از شرکت‌هاي دولتی و خصوصی هستند، افزود: اما عمده بدهی‌ها مربوط به شرکت‌هاي دولتی است که باید این بدهی‌ها به روز شود. بخشی از بدهی‌ها مربوط به شرکت‌هاي پخش و پالایش و گاز هستند که بخشی از آن در سال گذشته پرداخت و بخشی به سال جاری موکول شده است، اما شرکت نفت سال گذشته تمامی بدهی‌هاي خود بالغ بر ۳۶۶ میلیارد تومان را در اسفندماه گذشته پرداخت کرده است.
تعیین تکلیف نصف ممنوع الخروجی‌ها
عسکری در پاسخ به دنیای‌اقتصاد درباره آخرین آمار ممنوع‌الخروجی‌هاي مالیاتی تصریح کرد: سال گذشته ۷ هزار و ۵۰۰ ممنوع‌الخروجی مالیاتی داشتیم که ۵۰ درصد آنها تعیین تکلیف شده و مالیات خود را پرداخت کردند، اما برای اینکه اختلالی در فعالیت اقتصادی آنها ایجاد نشود اجازه دارند که برای یک بار کار اقتصادی و یا زیارت رفع ممنوع‌الخروجی شوند، اما تضامین لازم بانکی و ملکی از آنها اخذ مي‌شود.

طلا فروشان را قانع كرديم
ريیس سازمان امور مالیاتی کشور با ابراز امیدواری نسبت به عدم ایجاد تنش در میان طلافروشان درباره اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای این صنف گفت: حدود ۸ روز قبل جلسه‌ای با حضور نمایندگان اتحادیه برگزار و جمع‌بندی‌هایی حاصل شد و نمایندگان طلافروشان قانع شدند و قرار شد که صنف طلافروشان برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده و اظهارنامه ارائه دهند.به گفته وی تا تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال جاری بالغ بر ۹ هزار و ۸۱۲ طلافروش برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کردند و البته آنها مي‌توانند ادامه ثبت‌نام‌هاي خود را داشته باشند و هیچ محدودیت زمانی برای ثبت‌نام ندارند.وی با بیان اینکه تاکنون ۷ هزار و ۵۳۹ طلافروش اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده‌اند، افزود: برای بخشی از آنها که ثبت‌نام نکرده بودند برگه مطالبه اسناد ارسال شد و در برگه دوم طلب مالیات از آنها صورت گرفت در نهایت تعدادی از طلافروشان توافق، برخی اعتراض و به هیات حل اختلاف مراجعه کردند و برخی دیگر مراجعه‌ای نداشتند که سازمان مالیاتی پیگیری‌هاي لازم را انجام خواهد داد. وی در ادامه در پاسخ به اعتراضی مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در دوره اجرای آزمایشی تصریح کرد: افزایش سالانه یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده براساس قانون برنامه پنجم بود و امیدواریم امسال تنشی در اجرای این قانون برای صنف طلافروشان وجود نداشته باشد.وی با بیان اینکه نباید کتمان کرد که برخی‌ها در نظام مالیاتی نگران شفافیت در گردش مالی فعالیت‌هایشان هستند، افزود: البته تنش را ما ایجاد نمی‌کنیم بلکه کسانی که سر به قانون نمی‌گذارند و نمی‌خواهند درآمدهایشان شفاف شود ایجاد مي‌کنند. وی ابراز امیدواری کرد؛ دوستان طرف اصناف وارد چنین تنشی نشوند، ضمن آنکه تاکنون بحث خاصی صورت نگرفته و توافقات صورت گرفته در جلسات در آینده نهایی خواهد شد.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. امید می گوید

    خوب بود اما کم بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.