- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نخستین صکوک اجاره ، شنبه در فرابورس عرضه می شود

مدیر اداره نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادارگفت : صکوک اجاره شرکت هواپیمایی ماهان از روز شنبه هفته آینده ۲۱/۱۲در فرابورس ایران عرضه می شود.

 

بهروز زارع افزود: مبلغ این اوراق (اجاره بها) ۲۹۱ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال و نرخ سود آن (درآمد اجاره) ۵/۱۷ درصد است که سود اوراق در مقاطع سه ماهه از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت خواهد شد.

 

مدیر اداره نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اظهار داشت : صکوک در ادبیات مالی، نوعی اوراق بهادار است که بر مبنای یک یا چند عقد از عقود اسلامی طراحی و به سرمایه گذاران ارائه می شود.

 

وی با بیان اینکه یک دهه از ورود ابزارهای مالی اسلامی در بازارهای مالی می گذرد، افزود : در حال حاضر ۱۶ نوع صکوک مختلف در سطح جهان طراحی منتشر می شود که کمیته فقهی سازمان بورس در سال های اخیر بکارگیری این اوراق را از نظر شرعی و فقهی مورد بررسی قرار داده است.

زارع ادامه داد : مراحل اجرایی بکارگیری صکوک اجاره از یک سال قبل در سازمان بورس آغاز شد تا شرکت هواپیمایی ماهان، نخستین اوراق اجاره را در بازار منتشر کند.

 

وی درباره تفاوت های اوراق مشارکت و صکوک گفت: این دو اوراق، تنها تفاوت های ساختاری با یکدیگر داشته و  مشکل شرعی ندارند.

 

زارع ادامه داد : اگر مبنای عقد اوراق مشارکتی باشد به آن اوراق مشارکت گفته می شود که از سال ۱۳۷۶ در ایران منتشر می شود اما مبنای اوراق اجاره، خرید یک دارایی و اجاره آن به شرکت های نیازمند استفاده از آن دارایی است.

 

مدیر اداره نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اضافه کرد: بر اساس قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، یک شرکت واسط تاسیس می شود، این نهاد واسط ، اوراق اجاره را منتشر و با وجوه حاصل از آن، دارایی را خریداری و آن را به شرکت مدنظر اجاره می دهد.

 

وی گفت : به طور مثال شرکت واسط مالی بهمن با انتشار اوراق اجاره، وجوه لازم برای خرید یک فروند هواپیمای Airbus را به دست می آورد و سپس این هواپیما را به ماهان اجاره می دهد.

 

وی درباره احتمال انتشار صکوک ارزی شرکت های ایرانی در سایر کشورها افزود: انتشار این اوراق در خارج از کشور تابع مقررات کشور هدف خواهد بود که تحقق این امر نیازمند تدوین یک برنامه ریزی مدون و مطالعات وسیع است.

 

زارع خاطر نشان کرد: هم اکنون کارشناسان سازمان بورس درحال بررسی انتشار صکوک ارزی در مناطق آزاد هستند تا شرکت ها بتوانند سرمایه های خارجی از طریق انتشار این اوراق به دست آورند.

 

استصناع دومین صکوک بازار سرمایه

 

مدیر اداره نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت : این مدیریت در حال تدوین مقررات اوراق استصناع است تا مقررات آن در سه ماهه اول سال آینده نهایی و برای تصویب به شورای عالی بورس ارسال شود.

 

وی با بیان اینکه کمیته فقهی سازمان بورس بررسی بکارگیری انواع صکوک در بازار سرمایه را انجام داده است، افزود: تدوین مقررات و مدل عملیاتی این اوراق، زمان بر و نیازمند مطالعات گسترده است اما امیدواریم اوراق استصناع به عنوان یک ابزار مالی جدید سال آینده در بازار سرمایه منتشر شود.

منبع پایگاه اطلاع رسانی سنا