نرم افزارحسابداری صدگان

معرفی فدراسیون جهانی بورس ها ( WFE )

1 1,360

حسابداراپ

فدراسیون جهانی بورس های اوراق بهادار با عنوان FIBV  در سال ۱۹۶۱ تاسیس شد و به تدریج ابعاد خود را گسترده تر کرد . طی چندین سال فعالیت این نهاد ، اعضای جدیدی ، از جمله بازارهای مشتقه ، مراکز تسویه و پایاپای و دیگر ارائه دهندگان خدمات مالی به آن  پیوستند. از این رو ، در نشست مجمع عمومی سال ۲۰۰۱ با اکثریت آراء ، این نهاد به فدارسیون جهانی بورس ها تغییر نام یافت.

این فدراسیون در حال حاضر مشتمل بر ۵۸ بورس عضو از نقاط مختلف جهان است که در پایان سال ۲۰۰۸ بیش از ۴۵ هزار ناشر در آن پذیرفته شده بودند. کل ارزش بازار اعضای فدراسیون در پایان سال ۲۰۰۸ میلادی با ۴۶ درصد تنزل نسبت به سال ۲۰۰۷ به ۵۵۱۳۲ میلیارد دلار رسید و ارزش مجموع اوراق بهادار معامله شده از مرز ۱۴۰ تریلیون دلار گذشت. علاوه بر اعضای دائمی ، در حال حاضر تعداد ۲۱ بورس به صورت وابسته با فدارسیون همکاری می کنند.

فدراسیون توسط هیئت مدیره ای متشکل از ۱۵ بورس عضو اداره می شود. برودسکی که اولین رئیس هیئت مدیره فدراسیون از یکی بورس مشتقات است( از بورس اختیار معاملات شیکاگو ( CBOE ) ، به همراه نایب رئیس ، پال چو از بورس هنگ کنگ  و حسین ارکان از بورس استانبول ، بعنوان رئیس کمیته کاری فدراسیون ، هدایت هیئت مدیره فدراسیون را بر عهده دارند. ارکان و ماجد شوقی از بورس مصر اعضای جدید هیئت مدیره فدراسیون در سال ۲۰۰۹ هستند. گروه بورس کالای شیکاگو ( CME ) و بورس اینتر کانتیننتال ( ICE ) ، بعنوان اعضای جدید در اکتبر سال ۲۰۰۸ به عضویت فدراسیون جهانی بورسها در آمدند.

رسالت فدراسیون جهانی بورس ها

فدراسیون جهانی بورس ها به عنوان معتبرترین نهاد قانونی صنعت بورس ، تمامی جنبه های داد و ستد اوراق بهادار را از لحاظ فنی ، تجاری ، حقوقی و اقتصادی مد نظر قرار می دهد و طی چهار دهه فعالیت خود ، مطالعات فراوانی را روی پدیده خود انتظامی ، اجرای مصوبات ، توقف معاملات ، روش داد و ستد اوراق و موارد دیگر انجام داده است.

تعدادی کمیته کاری از طرف فدراسیون جهانی بروس ها برای بررسی موضوعات مهم و برقراری تعامل بیشتر بین اعضاء ، در سطح بین المللی تشکیل می شود. تجربه نشان داده که کمیته های مزبور به علت امکان حضور تمامی اعضاء ، زمینه ای منحصر به فرد را برای بحث و تبادل نظر در زمینه موضوعات تاثیر گذار بر صنعت بورس فراهم می آورد. به طور خلاصه رسالت فدراسیون جهانی بورس ها کمک به توسعه بورس های متشکل در چهار جهت زیر است:

ـ ارتقای استانداردهای بازار و آمار های قابل اتکا،

حمایت از قانونگذاران سیاست گذاران و سازمان های دولتی جهت ایجاد بازار شفاف و منصفانه

ـ گردهم آوردن کارشناسان بورس و

ـ کمک به توسعه بورس های جدید و کوچک

نشست های کمیته ، مجامع عمومی و همایش ها به  طور مرتب و به منظور انتقال دانش و تخصص از سوی فدراسیون برگزار می شود.

کارگروه های فدراسیون جهانی بورس ها

۱ـ کارگروه مقررات :

جلسات کارگروه مقررات فدراسیون جهانی بورس ها به طور معمول سالی دو بار برگزار می شود و حضور تمامی بورس های عضو فدراسیون جهانی بورسها در آن آزاد است. جلسات این کمیته در تعامل و همکاری کامل با سازمان بین المللی کمیسیون های بورس و اوراق بهادار IOSCO  تشکیل می شود. یکی از اهداف اصلی این کمیته مطالعه قوانین و مقررات بورس های مختلف جهت بهینه گزینی مقررات بورس و تهیه قوانین و مقررات استاندارد برای تمامی بورس هاست. یکی دیگر از اهداف این کمیته تلاش در جهت شناسایی متقابل کمیسیون های بورس ها به منظور تسهیل مشارکت و همکاری بین بورس هاست.

۲ـ کارگروه آمار:

ـ نحوه استفاده کاربران بورس ها و سازمان های بین المللی از آمار بورس ها و شاخص های جدید مورد نیاز آنها

ـ چند بخشی در معاملات و بهترین روش های انجام معامله

ـ ارائه یکپارچه آمار معاملات جهانی در حالی که بازارها دچار چند پارگی شده اند  و نحوه برخورد بورس ها ، قانون گذاران و فروشندگان اطلاعات با این موضوع

پندار سیستم

ـ مقایسه حجم معاملات بازار نقدی و بازار مشتقات و تاثیر آن دو بر یکدیگر

ـ میزان معاملات پنهان و روش محاسبه این نوع معاملات ، مقایسه آن با معاملات متداول و تاثیر آن بر ساختار بازار

ـ روش های متفاوت در ارائه آمارهای مشتقات بورس و خارج از بورس

ـ توسعه گسترده در ابزارهای جدید مثل صندوق های قابل معامله ( ETF  )

ـ نقدینگی و روش های معاملاتی جدید مثل دسترسی مستقیم ( DMA  ) و شاخص های استاندارد مورد نیاز جهت محاسبه سهم بازار ، نوسانات و اختلاف قیمت خرید و فروش

۳ـ کارگروه ارتباطات:

ـ بررسی موضوعات روز مثل بحران مالی و تاثیر آن بر ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت ها

ـ بررسی همکاری بین بورس ها و فدراسیون ها جهانی بورس ها در ارائه تصویری روشن از بورس در سطح ملی و بین المللی در بین مخاطبان

ـ نحوه و نوع همکاری اطلاعاتی و فعالیت بین المللی بین بورس ها و موسسات بین المللی و سیاست گذاران

ـ توسعه و ارتقای موضوعات با ارزشی مثل حاکمیت شرکتی ، استاندارد های پذیرش ، سرمایه گذاری پایدار و آموزش سرمایه گذار در بورسها توسط فدراسیون جهانی بورس ها و گروه های تخصصی

ـ بررسی موثر ترین روش برای انتشار اطلاعات شرکت در موقعیت های مختلف و شناسایی نیازهای اطلاعاتی روزنامه نگاران و تغییر آن

ـ به اشتراک گذاشتن فعالیت های بورس ها با سایر موسسات بین المللی

ـ ایجاد شبکه ای از کارشناسان ارتباطات جهت پاسخگویی سریع به رویدادهای مرتبط با بحران های مالی

ـ چگونگی استفاده بورس ها از وب سایت های حود جهت انتشار اطلاعات و برآوردن نیازهای کاربران

ـ نقش حمایتی فدراسیون جهانی بورس ها در یکپارچه کردن تخصص بورس ها در زمینه ارتباطات.

عضویت و فعالیت های بورس تهران در WFE 

بورس تهران از سال ۱۹۹۲ میلادی به عضویت کامل این فدراسیون در آمده و همواره ، بخصوص پس از تغییرات ساختاری اخیر ، در مجامع و نشست های حضوری فعال داشته و با این کار سعی کرده ، ضمن کسب معیار های مورد نظر ، امکان آشنایی بیشتر با اعضای این فدراسیون ، که عمده ترین فعالان بازار سرمایه جهانی را در بر می گیرد فراهم آورد و راه را برای بین المللی شدن بازار بورس ایران هموار سازد. از این رو ، تاکنون تفاهم نامه هایی میان بورس تهران و بورس های اندونزی ، مالزی ، بحرین ، کره جنوبی ، تایوان و قبرس به امضاء رسیده است. در زمینه اطلاع رسانی نیز بورس تهران علاوه بر آمار ماهیانه عملکرد خود ، گزارش های موردی و پرسشنامه های سالانه را بدقت تکمیل می کند و در اختیار دبیرخانه فدراسیون قرار می دهد.

منبع : نشریه بازار بین الملل

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. حسن می گوید

    ممنونم – ولی چرا نام ایران تو سایت رسمی http://www.world-exchanges.org/ منتشر نشده در حالی که ۶۲ کشور عضو رو نام برده ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.