نرم افزارحسابداری صدگان

عملکرد بورس در سال ۸۹ و چشم انداز بازار سرمایه در سال ۹۰

0 2,224

حسابداراپ

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، حسن قاليباف اصل در نشست خبر صبح امروز با ارائه عملكرد سال ۸۹ شركت بورس اظهار داشت: حجم معاملات بورس در سال جاري به ۲۱ هزار ميليارد تومان رسيده است، اين آمار در سال گذشته ۱۸ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان بود كه نشان از رشد ۱۵ درصدي اين متغير است.

وي با اشاره به اينكه معاملات خرد و بلوكي سهام در سال جاري افزايش داشته كه اين يك عامل در رشد نقد شوندگي بازار است، افزود: معاملات خرد و بلوك در سال ۸۹ نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، همچنين ارزش بازار نيز با رشد ۶۱ درصدي نسبت به سال ۸۸ به ۶۵ هزار ميليارد تومان رسيده است.

مدير عامل شركت بورس گفت: شاخص بورس نيز كه ابتداي سال ۱۲ هزار و ۵۳۶ واحد بود در حال حاضر در پايان سال به ۲۲ هزار واحد رسيده كه نشان از رشد ۷۵ درصدي اين متغير است و ۲۵ درصد آن ناشي از بازده نقدي و ۵۰ درصد آن به دليل رشد قيمتي شركـتها است.

اين مقام مسئول با بيان اين كه دفعات معاملات نيز در سال جاري نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است، افزود: كدهاي معاملاتي صادر شده در سال ۸۹ نيز به ۱۰۰ هزار كد رسيده است. در سال گذشته اين رقم ۵۰۰ هزار كد معاملاتي بود كه اين نشان دهنده افزايش مشاركت در سرمايه‌گذاري است.

قاليباف با اشاره به پذيرش ۵ شركت جديد در سال جاري، اعلام كرد: دو ابزار جديد به نام اوراق آتي سهام و معاملات آنلاين در سال ۸۹ راه‌اندازي شد كه يك ابزار سرمايه گذاري و مديريت ريسك به حساب مي‌آيد.

بورسي شدن شركت بورس در سال آينده

مدير عامل شركت بورس درباره برنامه‌هاي شركت بورس براي سال ۹۰ با اشاره به اينكه برخي از برنامه‌ها ادامه پروژه‌هايي است كه در سال جاري انجام شد، اظهار داشت: برنامه‌هاي سال اينده در ۷۷ پروژه تعريف شده كه شش محور اساسي دارد.

پندار سیستم

وي درباره مهمترين برنامه‌هاي سال جديد خاطر نشان كرد: افزايش سلامت و شفافيت با ارتقا‌ساز و كار نظارت و استفاده از ساماندهي نظارتي مكانيزه بر اساس نرم افزار نظارت، اجراي راهبري شركتي و انجام يك شاخص جديد به نام شاخص راهبري، توسعه نظام تأمين مالي و برگزاري يك سمينار جديد از جمله برنامه‌هاي سال اينده شركت بورس است.

اين مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اينكه در سال جاري ۵ شركت پذيرش و عرضه شد، بر اساس برنامه‌هاي سال آينده قرار است ۱۵ شركت پذيرش شوند، همچنين، راه‌ اندازي بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت از جمله اوراق مشاركت و صكوك از ديگر برنامه‌هاي بورس در سال آينده است.

همچنين، بر اساس اين برنامه، اوراق مشاركت آبفاي خوزستان به ارزش ۵۰۰ ميليارد تومان پذيرش شده كه در سال ‌آينده انجام مي شود.

وي با اشاره به اينكه در وزارت اقتصاد كارگروهي با هدف اصلاح تأمين مالي تشكيل شده است، افزود: توسعه ابزار مشتق از طريق قرارداد اختيار سهام، آنلاين شدن خريد و فروش اوراق آتي سهام كه باعث مي‌شود خارج از تالار نيز قابل معامله باشد، پيشنهاد انتشار اوراق آتي بر روي پرتفوي و تصويب آن در سازمان بورس، راه‌اندازي صندوق‌هاي قابل معامله در بورس بر روي شاخص ۳۰ شركت برتر، توسعه فرهنگ سرمايه‌گذاري در بورس و آموزش از طريق تالار‌هاي مناطق در سال ۹۰ انجام مي‌شود.

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه بر اساس برنامه‌هاي بورس پيش‌بيني مي شود ارزش بازار به ۱۴۰ هزار ميليارد تومان برسد، بيان كرد: در سال جاري آمار نشان مي‌دهد كه سود آوري صنايع در سال جديد ۲۰ درصد افزايش يافته است.

وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا با توجه به ركود در اقتصاد، بورس با رشد مواجه بود، تصريح كرد: شركت‌هاي گلچين شده يا پايه‌اي با شرايطي كه در دستور‌العمل پذيرش وجود دارد، فعاليت مي‌كنند و ۲۰ درصد در عملكرد شركت‌هاي نيز نشان دهنده اين مسئله است.

وي درباره بورسي شدن شركت بورس بيان كرد: پيشنهاد اين مسئله به سازمان بورس ارسال شده و ان‌شا‌ءالله در سال آينده اين كار انجام مي‌شود، البته بر اساس ماده ۹۹ برنامه پنجم نيز همه شركت هاي سهامي عام بايد وارد بورس شوند كه شركت بورس نيز شامل اين مسئله است.

قاليباف اصل در پايان با بيان اينكه نبايد بورس و فرابورس را رقيب يكديگر دانست، تأكيد كرد: در سال جاري سهام شناور بازار نسبت به سال گذشته با يك درصد رشد به ۱۹ درصد رسيده است.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.