نرم افزارحسابداری صدگان

کاهش محسوس عملکرد خصوصی‌سازی‌ در بورس

0 724

حسابداراپ

 گروه بورس: آمارها نشان می‌دهد که حجم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس به‌شدت کاهش یافته و سازمان خصوصی‌سازی‌ هم برنامه مشخصی برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس اعلام نکرده است.

از میان صد‌ها شرکت دولتی که باید سهامشان براساس سیاست‌های اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شود، سازمان خصوصی‌سازی‌ تاکنون سهام ۱۷ شرکت دولتی را به ارزش ۵۵.۷ میلیارد دلار در بورس تهران عرضه کرده که بخش اعظمی از این واگذاری‌ها مربوط به سال‌های ۸۶ تا ۸۸ است.

شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، پتروشیمی فن‌آوران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، مخابرات، بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات، حفاری شمال، بیمه البرز، بیمه آسیا، بیمه دانا و پست‌بانک مجموع شرکت‌هایی هستند که سازمان خصوصی‌سازی‌ از سال ۸۴ تاکنون در بورس واگذار کرده است.

تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که روند خصوصی‌سازی‌ و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرده و سازمان خصوصی‌سازی‌ در این زمینه کم کار بوده است؛ به‌طوری که حجم واگذاری‌های سال‌جاری با ۱۲ میلیارد دلار کاهش به۲.۷ میلیارد دلار رسیده است.

پندار سیستم

بیشترین حجم واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ از سال ۸۴ تاکنون مربوط به سال ۸۷ بوده است که طی آن ۵/۱۹میلیارد دلار از سهام شرکت‌های دولتی در بورس فروخته شد. این سازمان از زمان اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تا‌کنون در مجموع ۷۵.۶ میلیارد دلار سهام شرکت‌های دولتی را واگذار کرده است که۵۵.۷ میلیارد دلار از این میزان در بورس به فروش رسیده است.

 

اما روند جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ نشان می‌دهد که حجم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس رو به کاهش بوده و برنامه جدیدی نیز از سوی این سازمان برای عرضه سهام اعلام نشده است.همچنین سازمان خصوصی‌سازی‌ در سال‌جاری مجموعا۵.۶ میلیارد دلار سهام واگذار کرده است که از این میزان۲.۷ میلیارد دلار از طریق بورس و ۳میلیارد دلار آن از طریق روش مزایده به فروش رسیده است.

این موضوع نشان می‌دهد که راهبرد سازمان خصوصی‌سازی‌ تغییر به سمت فروش سهام به روش مزایده بوده است. اطلاعات جدید هم چنین نشان می‌دهد که قطار خصوصی‌سازی‌ در سال ۸۹ متوقف شده و فقط۷.۸ درصد از مجموع کل سهام واگذار شده از سال ۸۴ تاکنون، مربوط به سال‌جاری است.

 منبع : روزنامه همشهری

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.