نرم افزارحسابداری صدگان

نخستین شرکت پردازشگر اطلاعات مالی بازار سرمایه متولد شد

0 1,555

حسابداراپ

 

نخستین شرکت پردازشگر اطلاعات مالی بازار سرمایه متولد شد 

نخستین شرکت پردازشگر اطلاعات مالی بازار سرمایه با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار رسما آغاز به کار کرد

به گزارش همشهری، بازار سرمایه ایران به‌ویژه بورس تهران با وجود توسعه کمی و کیفی در طول سال‌های گذشته با کمبود اطلاعات پردازش شده مواجه بود، بر این اساس مسئولان بازار سرمایه تلاش کردند برای توسعه اطلاعات و شفافیت بازار سرمایه شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی را در بازار سرمایه گسترش دهند. بر همین اساس نخستین شرکت پردازشگر اطلاعات مالی، تحت عنوان نوآوران امین متعلق به شرکت تامین سرمایه امین رسما آغاز به کار کرد

  این گزارش حاکی است: در اجرای بند ۶ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار و برای جبران بخشی از کمبودهای تحلیلی و اطلاعاتی بازار مالی کشور، سازمان بورس در ۱۱ آذر سال گذشته نخستین مجوز پردازشگر اطلاعات مالی و اقتصادی به‌عنوان نهاد مالی را صادر کرد که طی چند روز آینده سایت رسمی این نرم‌افزار هم به بهره‌برداری می‌رسد تا عموم فعالان بازار سرمایه قادر به استفاده از این امکان جدید باشند.

انتظار می‌رود تا پایان سال ۹۰ تعداد این قبیل شرکت‌ها به ۱۰ شرکت‌ پردازشگر اطلاعات مالی برسد که وظیفه دارند اطلاعات خام موجود در بازار سرمایه را به منابع اطلاعاتی قابل استفاده تبدیل کنند. در واقع اطلاعات موجود در این بازار که به‌صورت خام و در قالب عدد و رقم تولید می‌شود در اختیار شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی قرار داده می‌شود تا این شرکت‌ها با پردازش این اطلاعات به ارائه تحلیل‌های کمی و کیفی در ابعاد مختلف بپردازند.

پندار سیستم

بر همین اساس روز گذشته، قاسم محسنی معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شکل‌گیری و رشد نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه از جمله شرکت‌های مشاور و پردازشگر اطلاعات مالی در جمع خبرنگاران، گفت: شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی وظیفه پردازش اطلاعات مربوط به اوراق بهادار، ناشران و سفارش‌های خرید و فروش و معاملات را به‌عهده دارند و محصول این شرکت‌ها باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران تصمیم‌های صحیح‌تری بگیرند.

وی ادامه داد: ارائه اطلاعات به پژوهشگران و دانشجویان، صحیح و قابل اتکا بودن اطلاعات، استخراج اطلاعات از منابع موثق و استفاده از رویه مصوب، شناخته بودن فرمول‌های پردازش و افشای آنها در سایت، استفاده از اینترنت و برخورداری از نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مالی و اقتصادی و رایانه‌ای از جمله انتظارات سازمان بورس از شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی است.

تأسیس مؤسسه رتبه بندی بازار سرمایه 

در ادامه محمد آرام، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین گفت: نرم‌افزاری که برای پردازش اطلاعات مالی درنظر گرفته شده، نرم‌افزار کاملی است که ضمن بررسی مقایسه‌ای اطلاعات شرکت‌ها قادر به ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها براساس فرمول‌های مختلف است.

وی افزود: این نرم افزار همچنین قادر است شرکت‌های بورس را با معیار‌های مختلف رتبه‌بندی و فاکتور‌های متفاوتی را در این رتبه‌بندی لحاظ کند. به‌طور مثال می‌توان با استفاده از این نرم افزار شرکت‌های بورس با فاکتور سودآوری و بسیاری از معیار‌های دیگر را ارزیابی و رتبه‌بندی کرد.

آرام تاکید کرد: با توجه به قابلیت رتبه‌بندی شرکت‌ها ما متقاضی تاسیس نخستین مؤسسه رتبه‌بندی شرکت‌های بازار سرمایه هستیم و برای این کار درخواست خود را برای دریافت مجوز به سازمان بورس ارسال خواهیم کرد.وی تصریح کرد: پردازش اطلاعات مالی و به‌کار‌گیری نرم افزار مربوط به آن کمک می‌کند تا بتوانیم دانش مالی را در حوزه بازار سرمایه تخصصی‌تر کنیم تا مبنای تصممیم‌گیری‌ها منطقی‌تر شود.

منبع روزنامه همشهری

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.