نرم افزارحسابداری صدگان

دانستني هاي مالياتي(قسمت دوم)موديان حقوق خود را بهتر بشناسند

0 650

حسابداراپ

بدون ترديد با وضع و به اجرا درآمدن قوانين و مقررات در هر جامعه يک سري الزامات و تکاليف براي شهروندان آن ايجاد مي شود به گونه اي که کليه آحاد جامعه ملزم به رعايت اجراي قوانين وضع شده مي باشند در مقابل اشخاص نيز با احترام گذاردن به روح قانون و اجراي صحيح آن از مزايا و حقوق خاصي برخوردار مي گردند.

در اين ميان، قانون ماليات ها نيز از اين قاعده مستثني نبوده و موديان مالياتي مي توانند با انجام صحيح تکاليف خود از يک سري حقوق و امتيازات بهره مند گردند که بمنظور آشنايي هر چه بيشتر موديان محترم در ذيل آنها را تحت عنوان منشور حقوق موديان بيان خواهيم کرد. *

منشور حقوق موديان مالياتي

اصل اول)

احترام و رفتار مناسب با مودي خط مشي سازمان امور مالياتي کشور بر تکريم ارباب رجوع (موديان) و رعايت حقوق اخلاقي و اجتماعي مردم استوار است. بنابراين حسن سلوک کارگزاران مالياتي و رعايت جانب عدالت و انصاف درچارچوب قوانين و مقررات از مواردي است که سازمان تاکيد فراوان بر آن دارد و کليه ماموران مالياتي موظف اند در برخورد با موديان اين اصل مهم را رعايت کنند.

اصل دوم)

پرداخت ماليات طبق موازين قانوني اين حق بموجب اصل ۵۱ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران براي موديان در نظر گرفته شده است که مضمون آن چنين است. ” هيچ مالياتي گرفته نمي شود مگر بموجب قانون “

اصل سوم)

تقاضاي مشاوره مودي مالياتي حق دارد به رايگان از خدمات مشاوراني که سازمان امور مالياتي کشور جهت راهنمايي و پاسخ به سوالات آنها در ادارات امور مالياتي به کار گمارده است استفاده کند.

اصل چهارم)

رعايت عدالت در رسيدگي پرونده با وجود کوششها و تلاشهاي فراوان توسط قانونگذار و در جهت جلوگيري از تضييع حقوق دولت و مردم، گاهي اوقات و در پاره اي از موارد بدليل نارسايي و ضعف قانون حقوق بعضي از موديان ضايع مي شود.

در اين ميان خوشبختانه ماده ۲۵۱ مکرر نقش موثر و سازنده اي در جهت اين نقيصه ايفا نموده است و به منزله يک عدالتخانه در وزارت دارايي و سازمان امور مالياتي محسوب مي شود. بدين ترتيب مودي اين حق را دارد که به صرف غير عادلانه بودن ماليات به استناد مدارک و دلايل کافي شکايت نموده و تقاضاي تجديد رسيدگي را نمايد.

اصل پنجم)

دارا بودن حق وکيل يا نماينده مودي مالياتي حق دارد به جاي خود وکيل يا نماينده قانوني اش را با رعايت مقررات مربوطه به اداره امور مالياتي بفرستد. ذکر اين موضوع نيز ضروري است که بموجب قانون ماليات هاي مستقيم وکيل يا نماينده مودي نبايد از کارکنان شاغل يا آماده به خدمت در وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان امور مالياتي کشور باشند

اصل ششم)

حق تصحيح و اصلاح اسناد و مدارک تسليمي بموجب تبصره ماده ۲۲۶ قانون ماليات هاي مستقيم به موديان مالياتي اجازه داده مي شود در صورتي که به نحوي از انحاء در اظهارنامه يا ترازنامه يا حساب سود و زيان تسليمي از نظر محاسبه اشتباهي شده باشد با ارائه مدارک لازم ظرف يکماه از تاريخ انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه نسبت به رفع اشتباه اقدام و اظهارنامه يا ترازنامه يا حساب سود و زيان اصلاحي حسب مورد تسليم نمايد.

اصل هفتم)

محرمانه بودن اطلاعات مودي در حين رسيدگي اداره امور مالياتي و ساير مراجع مالياتي مي بايست اطلاعات شخصي موديان را که در حين رسيدگي بدست مي آورد محرمانه تلقي نمايند وگرنه طبق قانون مجازات اسلامي با آنها رفتار خواهد شد.

اصل هشتم)

کسب اطلاع معمولاً موديان مالياتي اوراق مالياتي خود را:

۱-      از طريق ماموران و کارکنان سازمان امور مالياتي دريافت مي کنند ،

۲-      سازمان امور مالياتي مي تواند به منظور تحويل اوراق مالياتي به موديان از خدمات پستي استفاده نمايد (ماده ۲۰۳ ق.م.م و تبصره هاي آن) ،

۳-      از طريق روزنامه هاي کثيرالانتشار به اطلاع مودي مي رسد ،

۴-      مودي مي تواند براي اطلاع از نحوه تشخيص يا محاسبه ماليات تصوير گزارش نهايي را از واحد مالياتي دريافت نمايد.

اصل نهم)

اعتراض به ماليات مطالبه شده در صورتي که مودي به برگ تشخيص ماليات ابلاغ شده به وي معترض باشد مي تواند ظرف سي روز از تاريخ ابلاغ شخصاً يا بوسيله وکيل تام الاختيار خود به اداره امور مالياتي مراجعه و با ارائه دلايل و اسناد و مدارک کتباً تقاضاي رسيدگي مجدد نمايد. (ماده ۲۳۸ ق.م.م)

اصل دهم)

برخورداري دادرسي بيطرفانه پيش از الزام به پرداخت ماليات موديان مالياتي مي توانند ظرف سي روز از تاريخ ابلاغ برگ تشخيص و در صورتي که با رييس امور مالياتي به توافق نرسند با دادن اعتراض کتبي به برگ تشخيص، رسيدگي مجدد را از هيات حل اختلاف مالياتي درخواست نمايند.

اصل يازدهم)

انتخاب نماينده از سوي مودي مودي حق دارد يک نفر نماينده از اتاق بازرگاني و صنايع و معادن يا اتاق تعاون يا جامعه حسابداران رسمي يا مجامع حرفه اي يا تشکل هاي صنفي يا شوراي اسلامي شهر به انتخاب خود جهت شرکت در هيات حل اختلاف مالياتي معرفي نمايد. (بند ۳ ماده ۲۴۴ ق.م.م)

اصل دوازدهم)

برخورداري از معافيت ها و تسهيلات قانوني موديان مالياتي در صورت ارائه بموقع اظهارنامه و انجام تکاليف قانوني مي توانند از معافيت ها و تسهيلات قانوني برخوردار شوند

اصل سيزدهم)

تقاضاي تقسيط ماليات وزارت امور اقتصادي و دارايي يا سازمان امور مالياتي کشور مي تواند نسبت به مودياني که قادر به پرداخت بدهي مالياتي خود اعم از اصل و جريمه بطور يکجا نيستند از تاريخ ابلاغ ماليات قطعي بدهي مربوط را حداکثر بمدت ۳ سال تقسيط نمايند. اين حق به صراحت در ماده ۱۶۷ قانون ماليات هاي مستقيم بيان شده است.

اصل چهاردهم)

قائل بودن از برخورداري از حداقل معيشت براي مودي در چارچوب قانون مودي مالياتي بموجب ماده ۲۱۲ قانون ماليات هاي مستقيم اين حق برايش لحاظ شده است که از اداره امور مالياتي بخواهد در هريک از مراحل مختلف وصول و اجرا حق برخورداري از حداقل معيشت در چارچوب قانون و مقررات جاري براي او در نظر گرفته شود.

اصل پانزدهم)

استراداد اضافه پرداخت ماليات مودي مالياتي حق دارد از اداره امور مالياتي بخواهد چنانچه به هر دليل وجوهي اضافه بر ميزان ماليات واقعي اش پرداخته است و نيز مبالغي که تحت عنوان خسارت وارده به اضافه پرداختي مزبور تعلق مي گيرد را در مدت زمان مصرح در قانون به وي مسترد نمايد.

اصل شانزدهم)

تقاضاي مفاصا حساب مالياتي بموجب ماده ۲۳۵ ق.م.م اداره امور مالياتي مکلف است نسبت به مودياني که بدهي مالياتي قطعي خو را پرداخت نموده اند حداکثر ظرف مدت ۵ روز از تاريخ وصول تقاضاي مودي، مفاصا حساب مالياتي تهبه و به مودي تسليم کند.

اصل هفدهم)

نحوه ارائه اظهارنامه مالياتي بطور کلي موديان مالياتي از دو طريق مي توانند اظهارنامه هاي مالياتي خود را به ادارات امور مالياتي ارائه نمايند.

نخست آنکه خود شخصا اظهارنامه مالياتي را به ادارات امور مالياتي ارائه و رسيد دريافت نمايد. (ماده ۱۷۷ ق. م.م)

دوم آنکه مودي حق دارد اظهارنامه و ساير اوراق مالياتي که مکلف به ارائه آن مي باشد را از طريق پست به اداره امور مالياتي ارسال نمايد.

به نقل از سايت سازمان امور مالياتي

۱۳۸۹/۰۹/۲۱

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.