نرم افزارحسابداری صدگان

دانستني هاي مالياتي (قسمت پنجم) نکات اساسي در خصوص ماليات بر درآمد حقوق

42 4,767

حسابداراپ

توضیح سایت: دانستنی های مالیاتی جدید براساس اصلاحیه قانون مالیاتهارا اینجا مطالعه کنید.

به گزارش رسانه مالياتي ايران، موديان مالياتي جهت بهره مندي از تسهيلات و مزاياي در نظر گرفته شده در قانون، موظف به انجام تکاليف قانوني خود مي باشند. شايان ذکر است که عدم انجام تکاليف قانوني موجب تعلق جرايم و محروميت از معافيت هاي مالياتي مي گردد. لذا در ذيل به اهم وظايف موديان مشمول ماليات بر درآمد حقوق با ذکر مواد قانوني و بندهاي مهم آن خواهيم پرداخت.

اول:

اشخاص مشمول ماليات بر درآمد حقوق درآمدي که شخص حقيقي در خدمت شخص ديگر (اعم از حقيقي يا حقوقي) در قبال تسليم نيروي کار خود بابت اشتغال در ايران بر حسب مدت يا کار انجام يافته بطور نقد يا غير نقد تحصيل مي کند، مشمول ماليات بر درآمد حقوق است. (ماده ۸۲ ق.م.م)

دوم:

درآمد مشمول ماليات حقوق درآمد مشمول ماليات حقوق عبارت است از حقوق (مقرري يا مزد، يا حقوق اصلي) و مزاياي مربوط به شغل اعم از مستمر يا غير مستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافيت هاي مقرر در اين قانون. (ماده ۸۳ق.م.م)

سوم:

ميزان معافيت بر اساس ماده ۸۴ تا ميزان يکصد و پنجاه برابر حداقل حقوق مبناي جدول حقوق موضوع ماده(۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰- درآمد سالانه مشمول ماليات حقوق کليه حقوق بگيران از جمله کارگران مشمول قانون کار، از يک يا چند منبع، از پرداخت ماليات معاف مي شود.

چهارم:

نرخ ماليات بر درآمد حقوق نرخ ماليات بر درآمد حقوق در مورد کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳/۶/۱۳۷۰ پس از کسر معافيت هاي مقرر در اين قانون به نرخ مقطوع ده درصد و در ساير حقوق بگيران نيز پس از کسر معافيت هاي مقرر در اين قانون تا مبلغ چهل و دو ميليون ريال به نرخ ده درصد و نسبت به مازاد آن به نرخ هاي مقرر در ماده ۱۳۱ اين قانون خواهد بود. (ماده ۸۵ ق.م.م)

پنجم:

تکليف پرداخت کنندگان حقوق پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت يا تخصيص آن مکلف اند، ماليات را طبق مقررات ماده (۸۵) اين قانون محاسبه و کسر و ظرف سي روز ضمن تسليم فهرستي متضمن نام و نشاني دريافت کنندگان حقوق و ميزان آن به اداره امور مالياتي محل پرداخت و در ماههاي بعد فقط تغييرات را صورت دهند. (ماده ۸۶ ق.م.م)

ششم:

استرداد اضافه پرداختي بابت ماليات بر درآمد حقوق اضافه پرداختي بابت ماليات بر درآمد حقوق طبق مقررات مستر خواهد شد مشروط به اين که بعد از انقضاي تير ماه سال بعد تا آخر آن سال با درخواست کتبي حقوق بگير از اداره امور مالياتي محل سکونت مورد مطالبه قرار گيرد. (ماده ۸۶ ق.م.م)

هفتم:

درآمدهاي معاف از پرداخت ماليات حقوق:

– حقوق بازنشستگي و وظيفه و مستمري پايان خدمت و خسارات اخراج و بازخريد خدمت و وظيفه يا مستمري پرداختي به وراث و حق سنوات و حقوق ايام مرخصي استفاده نشده که در موقع بازنشستگي يا از کارافتادگي به حقوق بگير پرداخت مي شود. (بند ۵ ماده ۹۱ ق.م.م)

پندار سیستم

– هزينه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل (بند ۶ ماده ۹۱ ق.م.م)

– وجوه حاصل از بيمه بابت جبران خسارت بدني و معالجه و امثال آن (بند ۹ماده ۹۱ ق.م.م)

– مسکن واگذاري در محل کارگاه يا کارخانه جهت استفاده کارگران و خانه هاي ارزان قيمت سازماني در خارج از محل کارگاه يا کارخانه که مورد استفاده کارگران قرار مي گيرد. (بند ۸ ماده ۹۱ق.م.م)

– عيدي سالانه يا پاداش آخر سال جمعا معادل يک دوازدهم ميزان معافيت مالياتي موضوع ماده (۸۴) اين قانون (بند ۱۰ ماده ۹۱ ق.م.م)

– خانه هاي سازماني که با اجازه قانوني يا به موجب آيين نامه هاي خاص در اختيار ماموران کشوري گذارده مي شود. (بند ۱۱ ماده ۹۱ ق.م.م)

– وجوهي که کارفرما بابت هزينه معالجه کارکنان خود يا افراد تحت تکفل آنها مستقيما يا به وسيله حقوق بگير به پزشک يا بيمارستان به استناد اسناد و مدارک مثبت پرداخت کند (بند ۱۲ ماده ۹۱ ق.م.م)

– مزاياي غيرنقدي پرداختي به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافيت موضوع ماده (۸۴) اين قانون (بند ۱۳ ماده ۹۱ ق.م.م)

– درآمد حقوق پرسنل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اعم از نظامي و انتظامي، مشمولان قانون استخدامي وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و آزادگان (بند۱۴ ماده ۹۱ ق.م.م)

– پنجاه درصد ماليات حقوق کارکنان مشاغل در مناطق کمتر توسعه يافته طبق فهرست سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور بخشوده مي شود. (ماده ۹۲ ق.م.م)

هشتم:

مدارک مورد نياز جهت تشکيل پرونده ماليات بر درآمد حقوق

– تصوير: سند مالکيت يا اجاره محل فعاليت

– تصوير: پروانه کسب يا پروانه توليد و …

– تصوير: شناسنامه و کارت ملي

– تصوير: ليست حقوق متضمن نام و نشاني دريافت کنندگان حقوق و اعلام تغييرات در ماههاي بعد

نهم:

جرايم مالياتي پيش بيني شده در فصل ماليات بر حقوق

۱- عدم ارايه ليست حقوق توسط پرداخت کنندگان حقوق در موعد مقرر و يا تسليم بر خلاف واقع، موجب تعلق جريمه معادل دو درصد حقوق پرداختي خواهد شد. (ماده ۱۹۷ ق.م.م)

۲- عدم کسر و ايصال بموقع ماليات حقوق توسط پرداخت کنندگان حقوق، مشمول جريمه معادل ۲۰ درصد ماليات پرداخت نشده، خواهد شد. (ماده ۱۹۹ ق.م.م)

به نقل از سايت سازمان امورمالياتي

محل تبلیغ شما

42 نظرات
  1. محمود می گوید

    با سلام. لطفاً پاسخ این سئوال را به من ایمیل فرمائید: آیا سقف معافیت مالیات حقوق برای کارکنانی که بازنشسته نیروی های مسلح هستند لحاظ می شود و یا۱۰% از کل پرداختی به آنان مشمول مالیات می گردد؟

  2. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام و احترام
    امكان ارسال به ايميل ميسر نيست ولي در صورت تمايل بفرمائيدبه اين بازنشسته در چه قالبي پرداخت انجام شده است؟
    باتشكر

  3. مریم اصغریان می گوید

    با سلام
    می خواهم بدانم اگر با حقوق ماهی دو میلیون و پانصد صد هزار تومان در ماه بازنشسته شوم چقدر مالیات به آن تعلق می گیرد؟
    آیا ۱۰% به مازاد معافیت مالیاتی ثابت است و یا تصاعدی افزایش می یابد؟
    بیمه تامین اجتماعی هستم و شغلم کار در اداره جات خصوصی بوده است

  4. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام وادب
    ماده ۹۱ قانون مالياتهاي مستقيم: درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف است :
    .
    .
    ۵- حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده که در موقع بازنشستگی یا از کارافتادگی به حقوق بگیر پرداخت می شود .
    .
    .
    موفق باشيد.

  5. سید علیرضا محبوبی شریعت پناهی می گوید

    با سلام
    می خواهم بدانم اگر بازنشسته ای در شرکتی خصوصی یا تعاونی مشغول بکار باشد و حقوق دریافتی وی از سقف معافیت مالیاتی ماهانه بالاتر باشد آیا مشمول مالیات خواهد شد یا خیر؟؟؟؟؟؟؟

  6. مدیر سایت می گوید

    با سلام و احترام
    غالبامزايايي كه در هنگام بازنشستگي به ايشان تعلق مي گيردمعافيت دارد ولي اگر درحال حاضر حقوقي بالاتر از سقف مي گيرند مشمول ماليات است.
    موفق باشيد.

  7. علی حاجی می گوید

    باسلام وخسته نباشی و تشکر از پاسخگوئی شما
    من میخواهم بدانم آیا برای بازنشستگانی که درآمدی غیر از حقوق دارند وصاحب مشاغل موضوع بند ب ماده ۹۵ هستند مشمول معافیت مالیاتی میشوند و آگر جواب مثبت است به چه میزان ؟ باتشکر منتظر جواب هستم .

  8. مجید آژ می گوید

    آِیا به پرسنل بازنشسته که در قسمت گزینش دانشگاهها بصورت حق الزحمه کار میکنند مالیات تعلق میگیرد یا خیر

  9. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    بله

  10. مهرنوش می گوید

    با سلام وخسته نباشيد اگر كارمندي طبق ماده ۶۵ برنامه پنجساله پنجم دوباره به استخدام شركت در بيايد ضمنا اين شخص جانباز بود ه است آيا در حال حاضر نيز از پرداخت ماليات معاف خواهد بود يا به دليل اينكه قبلا از اين معافيت استفاده كرده مشمول ماليات ميشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با تشكر

  11. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    قطع رابطه و سپس ادامه به كار مانع استفاده از معافيتهاي قانوني نخواهد بود.
    موفق باشيد.

  12. سيد حميد می گوید

    باعرض سلام و درود
    خواستم بپرسم چنانچه بازنشسته جانباز بصورت تمام وقت در شركتي مشغول به كار باشد بازهم معافيت ماده ۹۱ مشمول ايشان ميشود يا خير؟
    لطفا مواد قابل استناد را نيز اعلام فرمائيد
    باتشكر

  13. وحید می گوید

    سلام علیکم

    احتراما با توجه به اینکه در ماده ۱۳۱ قانون مالیاتها ی مستقیم از لحاظ نرخ مالیات بر اجاره اشاره ای به کاربری املاک نشده (تنها بر معافیت املاک مسکونی تا ۲۰۰ متر مربع تاکید شده)در صورت مساوی بودن مبلغ اجاره دریافتی یک ملک “تجاری” با اجاره دریافتی یک ملک “صنعتی” ایا مالیات انها هم مساوی خواهد بود؟
    و در صورت متفاوت بودن نرخ مالیات بر اجاره املاک” تجاری” با املاک “صنعتی ” نحوه محاسبه ان چگونه می باشد؟
    با ارزوی توفیق روز افزون برای شما

  14. علي می گوید

    سلام
    می دانیم نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی ( غیر از مواردی که دارای نرخ جداگانه است ) بشرح ماده ۱۳۱ قانون مالیاتها احصاء گردیده است و
    جهت اعمال این نرخ برای واحدهای اجاری به مالکیت اشخاص حقیقی فرقی بین املاک ” تجاری ” و ” صنعتی ” نخواهد بود .
    آیا خواسته دیگری مدنظرتان می باشد ؟ و یا اینکه بیشتر توضیح می دهید ؟

  15. عطار می گوید

    سلام.آقا حقوق من حدوددومیلیون و ۵۰هزار بدون کسورات وبا کسورات یک میلیون و نهصد هزار تومن بوده که الان دو قلم اضافه شده یعنی عیدی و پاداش.با عیدی +پاداش شده ۳ میلیون و ۵۰هزار تومن که پس از کسورات شده ۲و۸۰۰.حالا سوالم اینه مالیات من از ۴۸هزار تومن شده ۱۱۴هزار تومن.چطوری؟آیا به پاداش و عیدی مالیات تعلق میگرد؟فرمول محاسبه شو بی زحمت برام بنویسید.

  16. بهروز نوروزی می گوید

    با سلام:
    آیا بازنشستگان چنانچه بصورت حق التدریس در دانشگاه دارای ساعت کاری باشند یعنی چند ساعت در هفته (مثلاً ۱۲ ساعت) مشغول به تدریس باشند آیا مشمول پرداخت مالیات می‌شوند؟ به استناد چه قانونی؟
    با تشکر

  17. سیدعلی ملیح می گوید

    با سلام و احترام
    من کارمند یکی از‌سازمان‌های وزارت دفاع هستم و پنجشنبه‌های هر هفته، به یکی از زیرمجموعه‌های ستاد کل ن.م، خدمات کارشناسی ارائه می‌دهم.
    مصدع شدم بپرسم آیا به این حق‌الزحمه که ماهیانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می‌شود، مالیات تعلق می‌گیرد؟ ضمنا کارشناسی ارائه شده در زمینه امور فرهنگی و زبان فارسی است.
    پیشاپیش از عنایتی که مبذول خواهید فرمود، سپاسگزارم.

  18. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    درحال حاضر بابت خدمت رسمی خود مالیات می پردازید؟
    طرف قرارداد شما هم مجموعه ای نظامی است؟

  19. سیدعلی ملیح می گوید

    با عرض سلام و احترام
    بنده چون کارمند وزارت دفاع هستم، مالیات حقوق پرداخت نمی‌کنم و در پاسخ به پرسش دوم جناب‌عالی هم باید عرض کنم، بله، جایی که به آن خدمات کارشناسی ارائه می‌کنم، از زیرمجموعه‌های ستاد کل نیروهای مسلح و نظامی است.

  20. مدیر سایت می گوید

    ضمن عرض سلام مجدد
    به نظر بنده چون طرف قراردادفعلی شما هم مانند شرایط محل اصلی را دارد تکلیفی برای کسر مالیات نداردچراکه چنانچه مشمول هم باشید این تکلیف بعهده ی طرف قرارداد شماست.

  21. سیدعلی ملیح می گوید

    از راهنمایی‌های حضرت‌تان صمیمانه سپاسگزارم

  22. اصغریعقوبی می گوید

    باسلام بفرمائیدایا به حق حضوردرجلسه وپاداشی که به هیات مدیره پرداخت میشودمالیات تعلق میگیردیاخیروبا چه ضریبی متشکرم

  23. محمود می گوید

    با سلام لطفا بفرمایید به پاداش پایان خدمت بازنشستگان مالیات تعلق می گیرد یا خیر میزان مالیات متعلقه چقدر می باشد.اگر شرکتی مازاد بر یکماه به ازای سنوات خدمت پاداش (تشویقی) پرداخت کند چطور؟

  24. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    خیر مشمول نیست حتی با مبلغ مازاد آن

  25. علی می گوید

    با سلام من پیمانکار فضای سبز هستم . لطفا توضیح دهید که ایا به مزایای پایان سال کارگران یعنی سه حقوقی که باید پرداخت شود مالیات تعلق میگیرد و ایا این مالیات باید از مبلغ کسر گردد و بعد به حساب کارگر واریز شود. با تشکر از شما

  26. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    سنوات خدمت نه مشمول مالیات نیست ولی عیدی و پاداش بعد از کسر معافیت ماهانه مشمول است.

  27. حمید می گوید

    من کارمند یک شرکت خصوصی هستم و چهار سال است که در این شرکت کار میکنم و هنوز هم در این شرکت شاغلم. بدلیل مشکلات مالی درخواست دریافت سنوات کردم و گفتند اگر قبل از سال ۹۵ بگیری مالیات به آن تعلق میگیرد ولی اگر در سال ۹۵ دریافت کنی مالیات به آن تعلق نمیگیرد. آیا چنین حرفی صحت دارد؟

  28. امیری می گوید

    با سلام و احترام
    من حق سنوات و پاداش رو به صورت ماهیانه دریافت می کنم و در ماه حدود ۸۰ هزار تومان مالیات به من تعلق می گیرد. میخواستم از حضورتون بپرسم آیا دریافت سنوات و عیدی به صورت ماهیانه تاثیری در میزان مالیات دارد؟ یعنی اگر عیدی و حق سنوات رو پایان سال بهم پرداخت کنند، مالیات کمتری تعلق خواهد گرفت یا تاثیری ندارد؟ چون با این شرایط در سال بیش از ۹۰۰ هزار تومان دارم مالیات می پردازم ، یعنی همون عیدی رو دو دستی باید تقدیم کنیم به اداره دارایی!
    خیلی ممنون و سپاسگزار

  29. محسن می گوید

    حقوق به بازنشسته بصورت ماهانه و در لیست حقوق ماهانه شرکت پرداخت شده است و مازاد بر سقف معافیت ماهانه ۱۱۵۰هزار تومان ۱۰%مالیات پرداخت شده.
    ممنونم اگر جواب بدید

  30. محسن می گوید

    ولی ممیز دارایی میگوید که شما باید ۱۰% کل دریافتی بازنشسته را بعنوان مالیات بدهید و معافیت ندارد.
    آیا درست میگوید؟

  31. محسن می گوید

    البته این چند نفر کارمند بازنشسته حدود ۸ سال است که از ما حقوق ماهیانه میگیرند و مازاد بر معافیت ۱۰% مالیات پرداخت شده و ایرادی نبوده است ولی این اولین سال است که ممیزی این عدم معافیت را مطرح کرده است.
    ممنون از توضیح مستند شما

  32. نصراله می گوید

    باسلام.یک سوال داشتم.آیا برای نیروهای حق الزحمه ای شاغل در مناطق آزاد باید۱۰% مالیات تکلیفی حقوق رو واریز کرد یانه؟ لطفا جواب به ایمیلم بفرستین باتشکر

  33. رضا گلی می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    اگر ممکن است جواب سوال اینجانب را بدهید
    آیا مالیات حقوق و تکلیفی در مناطق آزاد از ابتدا است یا معافیت سالانه دارد

  34. محمد می گوید

    با سلام
    ایا پاداش ماهیانه و اضافه کار مشمول درامد فرد درماه جهت پرداخت مالیات میشود ؟

  35. عبداله قندهاری می گوید

    با سلام
    می خواهم بدانم اگر بازنشسته ای در شرکتی خصوصی مشغول بکار باشد و حقوق دریافتی معادل ۱۶۷۷۰۰۰۰ریال مقدار مالیات آن چقدر وچند در صد می شود

  36. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    لطفا تبصره ماده ۸۶ اصلاحی جدید قانون مالیاتهارا مرورکنید.

  37. امیر می گوید

    با سلام
    اگر در شرکتی که ۱۰ نفر پرسنل تمام وقت دارد و ۴ نفر آنهاکمتر از میزان معافیت حقوق )۱۳۰۰۰۰۰(میگیرند میتوان اسم ۶ نفر را به دارایی اعلام کرد .

  38. مدیر سایت می گوید

    باسلام واحترام
    لیست را کامل اعلام کنیدو برای افرادی که مشمول نیستند مالیاتی حساب نکنید.

  39. هوشنگ می گوید

    با سلام وعرض خسته نباشید
    ایا حقوق مدیر عامل به آن مالیات حقوق تعلق میگیرد یانه

  40. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    بله تفاوتی در سمت نیست.

  41. افتخار السادات سادات لاریجانی می گوید

    با سلام . افرادی هستند که در طی سال بازنشسته می‌شوند . مثلاً من در شهریور ماه بازنشسته شده ام . پنج ماه از من مالیات اخذ شده است . با توجه به اینکه مالیات سالیانه باید پرداخت شود ، نباید این پنج ماه مالیات کسر شده هنگام بازنشستگی به من عودت گردد. با تشکر

  42. رستمی می گوید

    با سلام و درود. من پایان مهر ماه۱۴۰۰ بازنشسته شدم. آیا مالیات حقوق هفت ماه سال۱۴۰۰منتهی به بازنشستگی شامل بخشودگی می‌شود؟با سپاس فراوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.