نرم افزارحسابداری صدگان

اشنایی با فرا بورس و مزایای آن

0 1,586

حسابداراپ

آشنایی با فرابورس  

همانطور که مي دانیم در کشور ما برای نقل و انتقال سهام شرکت ها و گردش این سرمايه ها در قالب سهام، تنها در یک بازار رسمي یعنی «بورس اوراق بهادار تهران» صورت مي گیرد . بنابراین فقط سهام شرکت هايی که در آن عضو هستند در آن قابل معامله بوده و حجم وسیعی از این بازار گردش مناسبی نخواهد داشت . البته راه برای ورود سهام سایر شرکت ها به بازار بورس اوراق بهادار تهران بسته نیست ، اما به دلیل شرایط خاص و ویژه ورود به بازار بورس اوراق بهادار تهران ، همه شرکت ها توان یا علاقه ورود به این بازار را ندارند و ورود به آن زمان بر است.

لذا در راستای ساماندهی این حوزه مهم ،قانون جدید اوراق بهادار در سال ۱۳۸۴ به تصویب مجلس شورای اسلامي رسید و متعاقبا در اجراي ماده ۲۸ این قانون ،تاسيس بورس ها، بازارهاي خارج از بورس و نهادهاي مالي موضوع آن قانون منوط به ثبت نزد سازمان است و فعاليت آنها تحت نظارت سازمان انجام مي شود  و در راستاي توسعه فعاليت بازار سرمايه در تاريخ ۲۲/۰۸/۱۳۸۷ با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار اولین شرکت برای این منظور به نام شرکت فرابورس ايران به ثبت رسيد. طبق مجوز فعالیت این شرکت، شرکت فرابورس ايران متولي راه اندازي و اداره بازارهاي خارج از بورس است.در حال حاضر تمامي شرکت های سهامي عام به راحتی مي توانند عضو فرابورس ایران شوند و مزایای فراوانی را برای خود و سهامدارانشان به وجود آورند .

    مزایای بازار فرابورس

    بازار فرابورس ايران، بازاري منعطف و در عين حال تحت نظارت دقيق سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. حضور در اين بازارها به معناي معرفي و شناخت شرکت ها در سطح ملي بوده و مزاياي متعددي براي شرکت پذيرفته شده و سهامدارانش قابل ترسيم است:

۱-       تامين مالي آسان و ارزان شرکت ها در راستاي توسعه فعاليت

۲-        بهره مندي از معافيت مالياتي شرکت هاي پذيرفته شده در فرابورس

۳-       کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال از ۴ درصد ارزش اسمي به نیم درصد ارزش معامله

پندار سیستم

۴-       نقل و انتقال سهام به صورت آسان – سريع و کم هزينه

۵-       شفافيت و اعتبار قيمت سهام بواسطه مبادله در فرابورس.

۶-       اطلاع رساني هماهنگ و عادلانه به سرمايه گذاران بالفعل و بالقوه  

۷-       بهره گيري از امکان وثيقه گذاري سهام در شبکه بانکي و اخذ ساده تر تسهيلات بانکي

۸-        معرفي شرکت و محصولات به طيف وسيعي از اقشار جامعه و افزايش اعتبار شرکت 

۹-         پيش بيني فرآيند ساده خروج از فرابورس

۱۰-      معاملات خاص: در این بازار تنها نباید شرکتی عضو فرابورس باشد تا سهام آن معامله شود. طبق دستورالعمل پذیرش هر نقل و انتقال سهام در مورد شرکت های سهامي عام و خاص که به صورت عمده توسط سهامداران مي تواند به صورت عرضه در بازار سوم صورت گیرد .

خلاصه ای از مقاله یاسر کارگری منتشره در روزنامه دنیای اقتصاد

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.