- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

آزمون جامعه و تصحیح ورقه‌ها

در این مورد مطلب چندانی برای نوشتن ندارم جزء اشاره به دو مطلب مهم.

یکی از مهم‌ترین موارد در جلسه آزمون، جلوگیری از هر گونه تقلب است. در امتحانات انجمن‌های حرفه‌ای انگلستان، کوچک‌ترین تقلب در جلسه آزمون باعث اخراج شخص متقلب از جلسه امتحان و از کل آن انجمن حرفه‌ای است. بله، چنین نیست که شخص متقلب را فقط در آزمون مردود اعلام یا از کلیه موارد آن مرحله از آزمون رد کنند. شخص متقلب برای همیشه از آن انجمن حرفه‌ای اخراج می‌شود و شاید هم نتواند عضو سایر انجمن‌های حرفه‌ای معتبر انگلستان شود. چیزی که در اینجا حائز اهمیت است این است که شخص متقلب حتی اگر در مرحله آخر آزمون یک انجمن حرفه‌ای معتبر در انگلستان باشد، برای یک تقلب بسیار ساده در جلسه آزمون باید برای همیشه عضویت در آن انجمن حرفه‌ای معتبر را فراموش کند.

در یک جلسه آزمون شاهد بودم که دو نفر آرام به یک شخص انگلیسی نزدیک شدند و مطلبی را در گوش او گفتند و از او دور شدند. آن شخص بلافاصله و بدون اینکه حرفی یا اعتراضی بكند، وسایل شخصی خود را جمع کرد و سالن امتحانات را ترک کرد. البته برای ابد. در موردی هم در مجله انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان می‌خواندم که شخصی کلیه مراحل امتحانی انجمن را قبول شده بود و فقط براي عضویت بايد مدارک سه سال سابقه کاری مفید که به تايید کارفرمای وی و دو نفر عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان رسیده باشد، ارائه می‌كرد.

این شخص در سابقه کاری خود گویا تقلب کرده بود و مدارک جعلی ساخته بود که سه سال سابقه کاری او را تکمیل کند. این شخص نیز برای همیشه از عضویت در انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان حذف شد. کسی نبود که به او بگوید که تو سخت ترین مرحله کار که آزمون انجمن است را گذرانده ای، کافی بود که سه سال در محل معتبری کار می‌کردی و عضویت در یکی از معتبرترین انجمن‌های حرفه‌ای حسابداری را به‌دست می‌آوردی.

علت این همه سخت‌گیری چیست. به نظرم علت آن بسیار واضح است. کسی که در مرحله اول حسابدار خبره شدن تقلب می‌کند، این شخص نمی‌تواند در آینده در حرفه خود شخص سالم و متقلبی نباشد. پس چه بهتر که در همان مرحله اولیه، چنین شخصی را برای همیشه از حسابدار خبره شدن محروم كرد.

مورد دیگر در رابطه با تصحیح ورقه‌های آزمون است. البته من در این مورد که این عمل به چه صورت در رابطه با آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران صورت می‌گیرد، به هیچ وجه اطلاعی ندارم. حال که در این مورد اطلاعی در دست ندارم، نمی‌توانم اظهار نظری نیز ارائه دهم. ولی دلیل نوشتن این چند سطر آن است که جای پایی برای مقاله بعدی، یعنی «اعلام نتایج آزمون جامعه و اعتراض به نتایج» را که می‌خواهم به طور مفصل در مورد آن بحث کنم، باز کرده باشم.

استادی داشتیم که خود قبلا از تصحیح‌کنندگان ورقه‌های امتحانی انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان بود. او نحوه تصحیح ورقه‌ها را چنین تعریف می‌کرد: «به هر تصحیح‌کننده ورقه یک دسته ورقه امتحانی داده می‌شود و او ورقه‌ها را تصحیح کرده و به ترتیب نمره از بالا به پايین می‌چیند. شخصی که کنترل‌کننده و سرپرست تصحیح‌کنندگان است، از یک دسته ورقه تصحیح شده نزد هر تصحیح‌کننده، چند ورقه از بالای دسته، چند ورقه از پايین دسته و چند ورقه هم از جاهای مختلف دسته ورقه‌ها به صورت نمونه بر می‌دارد و نحوه تصحیح کردن و نمره دادن هر تصحیح‌کننده را کنترل می‌کند و بدین ترتیب مطمئن می‌شود که آیا یک تصحیح‌کننده ورقه به صورت معقول و درست ورقه‌ها را تصحیح و نمره می‌دهد یا خیر. هرگاه او مطمئن شد که نحوه تصحیح ورقه‌های هر تصحیح‌کننده‌ای درست است، کل دسته ورقه‌ها را از تصحیح‌کننده گرفته و به منظور ثبت در کامپیوتر و گذراندن سایر مراحل، به مسوولان مربوطه تحویل می‌دهد. بدین ترتیب، ورقه‌های آزمون به‌صورت نهایی تصحیح می‌شود و دیگر جایی برای اعتراض برای هیچ کس باقی نمی‌ماند. توجه داشته باشید موضوعی که در اینجا مطرح است، اعتبار انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان است. یعنی در تصحیح ورقه‌ها هیچ اشتباهی صورت نمی‌گیرد. این یک اصل پذیرفته شده برای آن انجمن و افرادی است که برای آزمون آن شرکت می‌کنند و هیچ گونه استثنایی برای هیچ کس قائل نمی‌شود.

*گارو هوانسیان فر

* حسابدار رسمی – عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان