نرم افزارحسابداری صدگان

رأي شماره۹۲ديوان عدالت اداري(دريافت حق بيمه توسط سازمان تأمين اجتماعي منوط به احرازرابه مزدبگيري بيمه‌شده باكارفرما توسط هيأت حل‌اختلاف اداره كار مي‌باشد)

4 2,298

حسابداراپ

تاريخ: ۱۰/۳/۱۳۸۹               شماره دادنامه: ۹۲                      کلاسه پرونده: ۸۹/۱۱۹         مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري.

شاكي: خانم معصومه دريجاني.                      موضوع شکايت و خواسته: اعلام تعارض آراء صادره از شعب ۱۲ و ۲ تشخيص ديوان عدالت اداري.

گردشکار:

الف ـ شعبه دوازدهم ديوان در رسيدگي به پرونده‎هاي کلاسه ۸۴/۱۳۷۱ و ۸۴/۱۳۷۲ موضوع شکايت خانمها۱ـ شايسته دريجاني ۲ـ زهرا دريجاني به طرفيت اداره کل تأمين اجتماعي استان کرمان به خواسته محاسبه و احتساب سنوات ۲۳ سال شکات به عنوان سوابق بيمه‎اي، طي دادنامه‎هاي شماره ۸۱۹ و ۸۲۰ مورخ ۳۰/۵/۱۳۸۶ به شرح آتي مبادرت به صدور رأي نموده است.

پندار سیستم

نظر به اينکه وفق مقررات مواد ۳۶ و ۳۹ و ۴۰ قانون تأمين اجتماعي کارفرما مسئول پرداخت حق بيمه سهم خود و بيمه‎شدگان مي‎باشد و مکلف است در موقع پرداخت مزد يا حقوق و مزايا سهم بيمه‌شدگان را کسر نموده و سهم خود را بر آن افزوده به سازمان تأديه نمايد. در صورتي که کارفرما از کسر حق بيمه سهم بيمه‌شدگان خودداري کند، شخصاً مسئول پرداخت آن خواهد بود. تاخير کارفرما در پرداخت حق بيمه يا عدم‌پرداخت آن رافع مسئوليت و تعهدات سازمان در مقابل بيمه‌شده نخواهد بود. همچنين کارفرما مکلف است حق بيمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرين روز ماه بعد به سازمان بپردازد و در صورت خودداري، سازمان مي‎تواند حق بيمه را رأساً تعيين و از کارفرما مطالبه و وصول نمايد. لهذا شعبه با توجه به مراتب فوق و همچنين ملاحظه مفاد رأي صادره از هيأت حل اختلاف اداره کار استان کرمان به تاريخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۳ که طي آن شرکت فرش کرمان به عنوان کارفرما به استناد ماده ۱۴۸ قانون کار مکلف است نسبت به پرداخت حق بيمه شاکي اقدام نمايد، شعبه شکايت شکات را موجه تشخيص و مستنداً به ماده ۱۳ قانون ديوان عدالت اداري حکم به ورود شکايت شکات صـادر و اعلام مي‎گردد.

ب۱ـ شعبه دوازدهم در رسيدگي به پرونده کلاسه ۸۴ /۱۳۷۰ موضوع شکايت خانم معصومه صديقي دريجاني به طرفيت اداره کل تأمين اجتماعي استان کرمان به خواسته الزام طرف شکايت به احتساب و اعمال سنوات خدمت ۲۳ سال به عنوان سابقه بيمه طي دادنامه شماره ۸۹۹ مورخ ۵/۶/۱۳۸۶ شکايت شاکيه را موجه تشخيص و حکم به ورود شکايت و الزام اداره کل تأمين اجتماعي استان کرمان به قبول احتساب و اعمال سنوات خدمت ۲۳ ساله شاکيه به عنوان سابقه بيمه نامبرده صادر و اعلام نموده است.

ب۲ـ شعبه دوم تشخيص ديوان در رسيدگي به پرونده کلاسه ۲تش/۸۸/۱۲۳ موضوع تقاضاي اعمال ماده ۱۸ قانون ديوان عدالت اداري نسبت به دادنامه شماره ۸۹۹ مورخ ۵/۶/۱۳۸۶ شعبه دوازدهم ديوان طي دادنامه شماره ۲۶۴ مورخ ۴/۶/۱۳۸۸ به شرح آتي مبادرت به صدور رأي نموده است، نظر به اينکه وجود و اعلام سابقه پرداخت حق بيمه که لازمه آن کارکرد کارگر در محل کارگاه مي‎باشد، مستلزم تطبيق وضعيت و عملکرد شاکيه با مقررات مندرج در قانون تأمين اجتماعي مواد ۲ و ۴۰ و ۴۷ و ۱۰۲ و بعضي مواد ديگر از قانون مذکور است که درباره شاکيه ميزان ۲۳ سال سابقه را اعلام و بدون احراز همه اين ۲۳ سال از سوي هيأتهاي پيش‎بيني شده در قانون کار يعني هيأت تشخيص و حل اختلاف اداره کار محل و نيز تصديق و اعلام دلائل و مستندات از سوي شاکيه و سازمان تأمين‌اجتماعي دعوا نزد قضات شعبه دوازدهم ديوان عدالت اداري مطرح و صرفاً با توجه به وجود رأي مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۳ هيأت حل اختلاف اداره کار که در آن سابقه را ۲۳ سال اعلام نکرده و بنحو کلي مزد کارگر شاکيه تعيين شده رأي بر ورود شکايت شاکيه صادر گرديده است که مبتني بر اشتباه مي‎باشد، لذا بنابه مراتب و اينکه چون در صدور دادنامه شماره ۸۹۹ مورخ ۵/۶/۱۳۸۶ شعبه دوازدهم ديوان به آن توجه کافي نشده است، با اعلام پذيرش درخواست رياست محترم ديوان عدالت اداري و احراز و تطبيق آن با ضوابط مقرر در ماده ۱۸ قانون ديوان، حکم به نقض رأي پيش گفته شعبه دوازدهم صادر و اعلام مي‎نمايد و در ثاني با توجه به فقد دلائل کافي نسبت به مدت کارکرد شاکيه قرار رد شکايت را صادر و اعلام مي‎نمايد تا در صورت وجود سوابق و مدارک و مستندات، شاکيه به اداره کار مراجعه و با ارائه مستندات و دلائل براي غير از تاريخهاي ۱۷/۶/۱۳۷۰ لغايت ۲۹/۱۲/۱۳۸۴ مبادرت به طرح شکايت و ادعا نمايد. هيأت عمومي ديوان در تـاريخ فوق بـا حضور رؤسـا و مستشاران و دادرسان علي‎البدل شعب ديوان تشکيل و پس از بحث و بررسي و انجام مشـاوره بـا اکثريت آراء به شرح آتي مبادرت به صدور رأي مي‎نمايد.
رأي هيأت عمومي
حکم مقرر در مواد ۳۰، ۳۶ و ۳۹ قانون تأمين اجتماعي ناظر به تکليف کارفرما در پرداخت حق بيمه و وصول آن توسط سازمان تأمين اجتماعي و ارائه خدمت به بيمه شده مي‎باشد. بديهي است تکليف سازمان جهت دريافت حق بيمه با احراز اشتغال و رابطه مزدبگيري بيمه شده با کارفرما توسط مرجع صلاحيت دار از جمله هيأت‌هاي تشخيص و حل اختلاف اداره کار مي‎باشد و در صورت عدم احراز مواجه با تکليفي نمي‎باشد. بنابراين دادنامه شماره ۲۶۴ مورخ ۴/۶/۱۳۸۸ شعبه دوم تشخيص داير بر صدور قرار رد شکايت به لحاظ عدم احراز اشتغال توسط هيأت حل اختلاف اداره کار در حدي که متضمن اين معني است، موافق قانون و صحيح تشخيص داده مي‎شود. اين رأي به استناد بند ۲ ماده ۱۹ و ماده ۴۳ قانون ديوان عدالت اداري براي شعب ديوان و ساير مراجع اداري ذي‎ربط در موارد مشابه لازم‎الاتباع است.
رئيس هيأت عمومي ديوان عدالت اداري ـ محمدجعفر منتظري

محل تبلیغ شما

4 نظرات
  1. عادل می گوید

    باسلام اینجانب دارای یک نانوای هستم که لیست بیمه را از روش پرداخت اینترنتی انجام میدهم وسپس با مراجعه به شعبه فیش پرداخت دریافت می کردم امروز که برای دریافت فیش خرداد وتیر رفتم میگن مبلغ ۹۰۰۰۰۰۰ نه میلیون ریال بابت اینکه مبلغ انگیزای۱۱۰۰۰۰۰درفروردین و اردیبهشت طبق دستور جدید باید پرداخت کنم لطفا راهنمای کنید چون هیچ کس در شعبه ۵ اهواز جواب گو نیست با تشکر

  2. منتظر المهدی می گوید

    سلام من از بیمه تامین اجتماعی مستمری ماهانه و ۱۴ سالی که برایم بیمه مستمری پرداخت نشده بود را دریافت کردم (با دادن دادخواست به دیوان عدالت اجتماعی و گذراندن روال اداری ) آیا حالا می توانم از بیمه تامین اجتماعی خسارت هزینه تاخیر در تادیه از بابت ۱۴ سال را دریافت نمایم؟ با تشکر

  3. منتظر المهدی می گوید

    سلام من از بیمه تامین اجتماعی مستمری ماهانه و ۱۴ سالی که برایم بیمه مستمری پرداخت نشده بود را دریافت کردم (با دادن دادخواست به دیوان عدالت اجتماعی و گذراندن روال اداری ) آیا حالا می توانم از بیمه تامین اجتماعی خسارت هزینه تاخیر در تادیه از بابت ۱۴ سال را دریافت نمایم؟ با تشکر اگر گفته بودم می خواهم جواب نهایی را دریافت نمایم

  4. افشین جودکی می گوید

    سلام ۶ ماه از کارکرد اینجانب توسط کارفرما حق بیمه پرداخت نگردیده پس از پیگیری ومستندات اعلامیه ای توسط تامین اجتماعی به کارفرما ارسال گردید چون کارفرما بخش دولتی بود دوماه تاکنون پرداخت نکرده خودم شخصا فیش گرفتم وان را پرداخت کردم حالا بایستی به دیوان عدالت اداری شکایت کارفرما رو بکنم یا بگذارم بعد از۱۸ ماه که کارفرما پرداخت کنند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.