- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بخشنامه ۲۱۰/۵۴۴۱ مورخ۸۹/۳/۱( برخی از احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور)

احکام مالیاتی قانون بودجه سال۱۳۸۹ کل کشور به شرح زیر جهت اطلاع و اقدام لازم ابلاغ می گردد :

جزءز” بند ۴-

کلیه قوانین و مقررات خاص و عام مغایر با این بند از جمله تبصره (۳۸) دائمی قانون بودجه سال ۱۳۵۸ ملغی الاثر است و روابط مالی و حقوقی فی مابین دولت ( وزارتخانه ها و موسسات دولتی) و وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی ربط در مورد دریافت سود سهام ( بر مبنای چهل درصد ۴۰ % ) و انواع مالیاتها و عوارض صرفا طبق احکام قانونی مربوط به سود سهام ، مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحیه های بعدی آن خواهد بود .

جزءو” و بند۷-

سقف مالیاتی موضوع  مواد (۸۴) و(۸۵) قانون مالیاتهای مستقیم بری سال ۱۳۸۹ ، مبلغ پنجاه و دو میلیون و پانصد هزار (۵۲،۵۰۰،۰۰۰) ریال در سال تعیین می شود . جزء “ز” بند ۷- در سال ۱۳۸۹، در ماده (۸۵) قانون مالیاتهای مستقیم عبارت زیر جایگزین عبارت ” قانون نظام هماهنگ پرداخت دولت مصوب ۱۲/۶/۱۳۷۰″ می گردد : وزارتخانه ها و موسسات ، شرکتها و سایر دستگاههای دولتی موضوع مواد (۱)،(۲) ،(۴) و قسمت اخیر ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، قضات ، اعضای هیئت علمی، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی .

جزء”کبند ۷-

فرزندان شهدا ، از کلیه امتیازات مقرر در قوانین مختلف برای جانبازان ۵۰ % به استثناء معافیت از مالیات حقوق، دستمزد، بیمه درمان و بازنشستگی ، تسهیلات خودرو، حق پرستاری و کاهش ساعات اداری برخوردار می باشند . پاراگراف جزء” ح” بند ۸- از زمان تصویب فهرست بنگاهها در هیات واگذاری ، شرکتهای مصوب از پرداخت سود و مالیات علی الحساب  سال جاری معاف بوده و در پرداخت سود و مالیات عملکرد سال گذشته طبق مقررات عمل خواهد شد .

جزء “طبند۸-

به منظور یکسان سازی امتیازات بخش های عمومی و خصوصی در اجرای ماده (۸) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) مالیات حقوق کلیه کارکنان شرکتهای واگذار شده ( سهام کنترلی) از زمان اجرای قانون مذکور بر اساس نرخ مالیاتی قبل از واگذاری محاسبه و پرداخت خواهد شد .

جزءک” بند ۸-

شرکتهای  دولتی که در لیست واگذاری لیست و قسمتی از سهام آنها متعلق به بخش غیر دولتی است . به  تناسب میزان سهام بخش غیر دولتی ، مشمول پرداخت وجوه موضوع این بند نمی باشند و سهم بخش غیر دولتی از چهل درصد (۴۰ %) سود ابراری ( سود ویژه) مذکور بایستی توسط شرکت های دولتی ذی ربط به سهامداران بخش یاد شده  پرداخت شود .وصول مبلغ یاد شده تابع احکام مربوط و مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۶۶ و اصلاحیه های بعدی آن می باشد .

جزءالف” بند ۹-

کلیه مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی مصوب ۱۳۸۰ و تغییرات ( الحاقیه ها و اصلاحیه های آن ) در سال ۱۳۸۹ تنفیذ می گردد . تا تاریخ لازم الاجرا شدن برنامه پنجم ، کلیه احکام قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و آخرین تغییرات صریح و ضمنی آن مشروط  به عدم مغایرت با احکام ( بندها و ردیفهای ) این قانون تنفیذ می گردد .

جزءب” بند ۱۵ و ردیف “۱” آن –

وزرای عضو کمیسیون ماده (۱) قانون مقررات صادرات و واردات موظفند تعرفه حقوق ورودی  اقلام وارداتی به کشور در سال ۱۳۸۹ را به گونه ای تعیین و اعلام نمایند که: ۱- درآمد مالیات بر واردات موضوع ردیف ۱۱۰۴۰۰ جدول شماره (۵) موضوع قانون تحقق یابد .بند ۱۷ – بندهای ۵و۶ ( اجزا، ج ود) ۴۷,۳۸,۲۳( با ملاحظه سابقه پرداخت به صورت متوالی یا منقطع ) و ۵۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ و بندهای ۱۲،۱۸،۱۹،۲۸،۳۰،۳۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۷ در سال ۱۳۸۹ تنفیذ می گردد .

بند ۵ بودجه سال ۱۳۸۸ ( تنفیذی ) –

کلیه اشخاص حقوقی که تمام و یا قسمتی از اعتبارات آنها از محل منابع بودجه عمومی موضوع این لایحه تامین می شود و شکل حقوقی آنها منطبق با تعاریف مذکور در مواد (۲) ، (۳)، (۴) و(۵) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱/۶/۱۳۶۶ نیست ، در مصرف اعتبارات مذکور از لحاظ اجرای قانون یاد شده در حکم موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی به شمار می آیند .

بند ۳۸ بودجه سال ۱۳۸۸ ( تنفیذی)

هزینه های انجام شده از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی در احداث یا تکمیل طرحهای عمرانی ، فرهنگی ، بهداشتی ، درمانی و امور خیریه در روستاها و شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت مورد تایید سازمان های دولتی ذی ربط به عنوان هزینه قابل قبول اشخاص مذکور، در احتساب مالیات متعلقه به آنان محسوب می گردد .

بند ۱۲ بودجه سال ۱۳۸۷ ( تنفیذی )

کلیه شرکتهای دولتی و بانکها و شرکتهای بیمه دولتی به استثنای سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند در سال ۱۳۸۷ علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد عملکرد سال ۱۳۸۶ حداقل چهل درصد (۴۰ %) سود ابراری ( سود ویژه) سال ۱۳۸۶ خود را به حساب درآمد عمومی واریز نمایند .ردیف ۵ جدول شماره ۲۵ ( جداول پیوست بودجه مرتبط با ارزش افزوده ) درآمدهای موضوع بند الحاقی ۱ در مورد جزء “و” تعرفه برخی عوارض شهرداری ها در سال ۱۳۸۹ ۲- عوارض سالیانه انواع ۵/۱ در هزار قیمت فروش کارخانه های داخلی و ۵/۱ در هزار ارزش خودروهای وارداتی ضمائم تغییرات متفرقه در بودجه سال ۸۹ مرتبط با ارزش افزوده :

افزایش عوارض خروج از کشور به دلیل افزایش عوارض خروج هوایی از ۲۵۰ هزار ریال به ۵۰۰ هزار ریال و عوارض خروج زمینی و دریایی از ۵۰ هزار به صد هزار ریال می باشد به استثنای زائرین حج تمتع و عمره و عتبات عالیات و مشمولین تبصره ذیل ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده .

جزءالف” بند ۲-

به دولت اجازه داده می شود درآمدها  و سایر منابع عمومی موضوع این قانون , به شرح عناوین و ارقام مندرج در جدول شماره (۵) و پیوست شماره (۲) در سال ۱۳۸۹ وصول و هزینه ها و تملک دارائیهای سرمایه ای و مالی وزارتخانه ها و موسسات دولتی و همچنین کمکها و سایر اعتبارات و ردیف ها  به شرح عناوین و ارقام مندرج در جداول و پیوست شماره (۱) این قانون در حدود وصولی درآمدها و سایر منابع در سال ۱۳۸۹ و بر اساس مفاد موافقت نامه های مبادله با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و تخصیص اعتبار , تعهد و پرداخت نماید .

۱- به موجب شماره طبقه بندی ۱۱۰۱۰۲ مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی- وصول ماهانه یک دوازدهم رقم

۲- به موجب شماره طبقه بندی ۱۱۰۵۰۱ مالیات بر فروش فرآورده های نفتی – مالیات بر بنزین به میزان ۲۰ درصد قیمت مصوب فروش

۳- به موجب شماره طبقه بندی ۱۱۰۵۰۵ مالیات موضوع تبصره ۳- ماده ۶ قانون تجمع عوارض و درآمد موضوع تبصره ۱ ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده

۴- به موجب شماره طبقه بندی ۱۱۰۵۰۶ مالیات بر فروش سیگار – بر اساس لازم الاجرا نبودن قانون ممنوعیت ورود برخی از کالاهای غیر ضروری مصوب ۲۲/۶/۷۴ و مجاز بودن تامین کسری سیگار از طریق واردات

۵-به موجب شماره طبقه بندی ۱۳۰۱۰۱ سود سهام ابزازی (۴۰ درصد سود ویژه و سود سهام دولت) کلیه شرکتهای دولتی

۶- به موجب شماره طبقه بندی ۱۳۰۴۰۵ نیم درصد درآمد مشمول مالیات بانکهای کشور ( موضوع قانون تهیه مسکن برای افراد کم درامد )