- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بخشنامه ۱۱۵۹۵مورخ ۸۹/۷/۱۱(تسليم اظهارنامه دوره دوم(تابستان) سال ۱۳۸۹)

با عنايت به اينکه برابر مفاد مواد«۱۰» [1] و «۲۱» [2] قانون ماليات بر ارزش افزوده تسليم اظهارنامه هاي دوره تابستان سال ۱۳۸۹ اين نظام مالياتي در حال انجام است، ضروري است کليه ادارات کل امور مالياتي و ماليات بر ارزش افزوده مجري اين نظام مالياتي اقدامات زير را به مورد اجراء گذارند:

۱- جهت تسهيل امور مؤديان، کليه واحدهاي خدمات مؤديان که فهرست آنها قبلاً اعلام شده، مي بايستي به طور تمام وقت آماده پاسخگوئي و ارائه خدمات در طول مدت تسليم اظهارنامه باشند.

۲- در صورت کمبود نيروي انساني در بخش خدمات مؤديان ماليات بر ارزش افزوده، کمبود نيروي انساني براي دوره زماني فوق الذکر بايستي به طور موقت از ساير بخش ها (بويژه از بخش حسابرسي ماليات بر ارزش افزوده) تأمين و پس از ايجاد آمادگي هاي لازم در اين بخش بکارگيري گردند.

۳- استفاده پرسنل بخش ماليات بر ارزش افزوده از مرخصي، در روزهاي پاياني مهلت تسليم اظهارنامه صرفاً در موارد ضروري با تشخيص مديران کل امور مالياتي صورت خواهد پذيرفت.ضمناً به دليل حساسيت عمليات و اهميت نظارت صحيح بر اجراي آن، استفاده مسئولين حوزه ماليات بر ارزش افزوده ادارات کل از مرخصي نيز در اين دوره، ضمن رعايت ساير مقررات،پس از هماهنگي با معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان صورت خواهد پذيرفت.

۴- جهت تسهيل امور مؤديان، ساعات حضور کليه کارکنان بخش هاي خدمات مؤديان ماليات بر ارزش افزوده در مراکز استان ها و شهرستان ها در سه روز پاياني مهلت تسليم اظهارنامه(۱۳/۷/۸۹ لغايت ۱۵/۷/۸۹)،از ساعت ۸ صبح لغايت ۲۰ خواهد بود.

بديهي است در ساعات خارج از ساعات اداري معمول و تعداد و ترتيب حضور همکاران با توجه به حجم عمليات و به تشخيص مديران مربوطه تعيين خواهد گرديد.

۵- ضروري است همکاران در حوزه هاي مختلف معاونت ماليات بر ارزش افزوده ستاد سازمان در اين مدت با حضور در اوقات کاري اعلام شده براي ادارات کل و آمادگي کامل، نسبت به پشتيباني کامل عمليات واحدهاي اجرائي اين نظام مالياتي از کليه ابعاد اقدام نمايند.

۶- هر گونه سؤال، ابهام و همچنين مشکلات خاص مؤديان محترم و ادارت کل امور مالياتي و ماليات بر ارزش افزوده در اين ارتباط بايستي بدون فوت وقت با مسئولين ذيربط معاونت ماليات بر ارزش افزوده سازمان مطرح و نسبت به رفع مشکل اقدام گردد.

۷- ادارات کل امور مالياتي بايستي برابر بخشنامه هاي قبلي با راه اندازي بخش خدمات الکترونيک در واحدهاي خدمات مؤديان، نسبت به ارائه خدمات اينترنتي به آن دسته از مؤديان که به هر دليلي دسترسي و يا توان بهره برداري از سامانه اينترنتي عمليات الکترونيک ماليات بر ارزش افزوده را ندارد، عمليات ماليات بر ارزش افزوده ايشان در اين چارچوب را به صورت حضوري و با سرعت و کيفيت مطلوب به انجام برسانند.

۸- ادارات کـل امـور مـاليـاتـي مکلفند صرفاً نسبت به دريافت اظهارنامه هاي الکترونيکي اقدام و از دريافت اظهارنامه هاي دستي خودداري نمايند.البته ۲ ساعت پاياني آخرين روز مهلت تسليم اظهارنامه،اظهارنامه دستي آن دسته از مؤدياني که موفق به ثبت اينترنتي اظهارنامه خود نگرديده اند با اخذ تعهدنامه کتبي ثبت اينترنتي توسط مؤديان محترم(که نمونه آن قبلاً در اختيار ادارات کل قرار گرفته است) و درج اطلاعات مؤدي در فهرست اظهارنامه هاي دستي(که تصوير اين فهرست ها بايستي حداکثر ظرف مدت دو روز پس از پايان مهلت تسليم اظهارنامه ها به اين معاونت ارسال گردد)،پذيرفته و ثبت مي گردد.

مديران کل محترم امور مالياتي و ماليات بر ارزش افزوده بايد از ارائه خدمات در بالاترين سطح به مؤديان محترم و پاسخگويي سريع، دقيق و مسئولانه کليه پرسنل اداره کل تحت مديريت خود حصول اطمينان نمايند.

محمدقاسم پناهي

معاون ماليات بر ارزش افزوده