نرم افزارحسابداری صدگان

بخشنامه۷۴۸۶ مورخ۸۹/۴/۲۹(استرداد اضافه پرداختي مؤديان + بخشنامه هاي قبلي)

0 1,174

حسابداراپ

توضیح سایت:این بخشنامه ابطال شد.

احتراماً، پيرو بخشنامه هاي شماره ۹۴۸۵ مورخ ۲۱/۱۰/۱۳۸۷و ۱۴۸۱۳ مورخ ۱۱/۱۲/۱۳۸۷ و اصلاحيه بعدي به شماره ۸۷۱۵ مورخ ۰۹/۰۴/۱۳۸۸ موضوع ابلاغ دفترچه راهنما و ضوابط اجرايي استرداد ماليات و عوارض ارزش افزوده، با توجه به اهميت موضوع استرداد به موقع ماليات و عوارض اضافه پرداختي در نظام ماليات بر ارزش افزوده،ضمن تأکيد مجدد بر در اختيار قرار دادن راهنما و فرمهاي استرداد به مؤديان متقاضي استرداد، مقتضي است نسبت به انجام استردادهاي درخواستي مؤديان بابت کليه دوره ها با رعايت قانون و مقررات و ضوابط اجرائي مذکور اقدام نمايند.

محمد قاسم پناهي

معاون ماليات بر ارزش افزوده

———————————————————————————————————————————————

شماره:۹۴۸۵

تاريخ:۲۱/۱۰/۱۳۸۷

پيوست:

مديران کل محترم امور ماليات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران

مدير کل محترم امور مالياتي مؤديان بزرگ مالياتي

مديران کل محترم امور مالياتي استانها

 

در اجـراي تـبصـره يـک مـاده ۱۷ قـانون ماليات بر ارزش افزوده بدينوسيله دفترچه راهنماي استرداد اضافه پرداختي مـؤديـان بابـت مـاليات و عوارض مخصوص اولين دوره تسليم اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده (مهر لغايت آذر ۱۳۸۷) جهت اطلاع ابلاغ مي گردد، مقتضي است ادارات کل امور مالياتي ترتيبي اتخاذ نمايند تا دفترچه مذکور به نحو شايسته در اختيار کليه مؤديان محترم مالياتي متقاضي استرداد قرار گيرد تا در طي مهلت مقرر در دفترچه راهنما(۱۵ روز) نسبت به ارائه اسناد و مدارک مربوط به استرداد اقدام نمايند.

لازم به ذکر است که دستورالعمل اجرائي استرداد ماليات و عوارض توسط ادارات کل امور مالياتي در اجراي قانون موصوف متعاقباً اعلام خواهد شد.

با تقديم احترام

نادر آريا

——————————————————————————————————————————————-

 

شماره:۱۴۸۱۳

تاريخ:۱۱/۱۲/۱۳۸۷

رؤساي محترم امور مالياتي شهر و استان تهران

مديران کل محترم امور ماليات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران

مدير کل محترم امور مالياتي مؤديان بزرگ مالياتي

مديران کل محترم امور مالياتي استانها

با سلام

احتراماً، پيرو نامه شماره ۹۴۸۵ مورخ ۲۱/۱۰/۱۳۸۷ در خصوص ابلاغ دفترچه راهنماي استرداد اضافه پرداختي مؤديان بابت ماليات و عوارض مخصوص اولين دوره تسليم اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده و در اجراي تبصره يک ماده «۱۷» قانون ماليات بر ارزش افزوده بدينوسيله دستورالعمل ضوابط اجرائي استرداد ماليات و عوارض قانون مذکور جهت اجرا ابلاغ مي گردد.

رعايت نکات زير براي اجراي دستورالعمل مذکور ضروري مي باشد:

۱- دسـتورالعـمل فـوق الـذکر بـراي انجـام امـور استـرداد ماليات بر ارزش افزوده و عوارض مربوط براي دوره اول و دوم ماليات بر ارزش افزوده (از تاريخ ۱/۷/۱۳۸۷ لغايت ۳۰/۹/۱۳۸۷ و ۱/۱۰/۱۳۸۷ لغايت ۳۰/۱۲/۱۳۸۷) جاري خواهد بود.

۲- لازم اسـت ادارات کـل امـور مـالـياتي تمـهيـداتي را فراهم نمايند تا استردادهاي ماليات و عوارض دوره اول (۱/۷/۱۳۸۷ لغايت ۳۰/۹/۱۳۸۷) تا پـايـان وقـت اداري ۲۸/۱۲/۱۳۸۷ بـه پـايـان رسـيده بـاشد. و هـمچنين استرداد ماليات و عوارض دوره دوم (۱/۱۰/۱۳۸۷ لغايت ۳۰/۱۲/۱۳۸۷) در مهلت مقرر قانوني انجام شود.

۳- ادارات کل امور مالياتي مکلف به ارائه خلاصه گزارش استرداد ماليات و عوارض به صورت ماهانه به معاونت ماليات بر ارزش افزوده مي باشند.

بديهي است حسن اجراي دستورالعمل موصوف با مديران کل محترم امور مالياتي خواهد بود.

پندار سیستم

با تقديم احترام

نادر آريا

————————————————————————————————————————————————

 

شماره:۸۷۱۵

تاريخ:۰۹/۰۴/۱۳۸۸

رؤساي محترم امور مالياتي شهر و استان تهران

مديران کل محترم امور مالياتي استانها

مديران کل محترم امور ماليات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران

مدير کل محترم امور مالياتي مؤديان بزرگ مالياتي

با سلام

احتراماً، پيرو بخشنامه شماره ۱۴۸۱۳ مورخ ۱۱/۱۲/۸۷ در خصوص ابلاغ ضوابط اجرائي استرداد ماليات و عوارض ارزش افزوده مربوط به دوره هاي پـايـيز و زمـسـتان سـال ۱۳۸۷، دسـتورالعـمل مـذکور با لـحاظ اصلاحاتي به شرح ذيل جهت اجرا در دوره بهار و تابستان سال ۱۳۸۸(۱/۱/۱۳۸۸ لغايت ۳۱/۶/۱۳۸۸) ابلاغ مي گردد.

۱- متن ذيل به عنوان تبصره به قسمت اخير بند ۲- ۱ ماده يک اضافه مي شود.

تبصره: در صورت عدم تسليم اظهارنامه مطابق مفاد ماده «۲۱» قانون ماليات بر ارزش افزوده اضافه پرداختي مؤدي قابل استرداد در اين دوره نبوده و صرفاً با رعايت ساير مقررات مربوطه(از جمله اختيار سازمان به رسيدگي و حسابرسي) قابل انتقال به حساب ماليات و عوارض دوره بعد خواهد بود.

۲- متن ذيل جايگزين تبصره بند «۳- ۱» ماده يک مي گردد:

تبصره: در صورت درخواست استرداد،مؤدي مي بايست علاوه بر درج درخواست استرداد در فرم اظهارنامه، فرم درخواست استرداد(پيوست شماره يک) را تکميل و حداکثر ظرف سي روز از انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه به اداره امور مالياتي مربوطه تسليم نمايد. در صورت عدم درج درخواست استرداد در فرم اظهارنامه و عدم ارائه فرم درخواست استرداد در مهلت مقرر (سي روز)، درخواست استرداد کان لم يکن تلقي و اضافه پرداختي مؤدي، با رعايت ساير مقررات مربوطه(از جمله اختيار سازمان به رسيدگي و حسابرسي) به حساب ماليات و عوارض دوره بعدي منظور خواهد گرديد.

۳- متن ذيل جايگزين بند «۵- ۱» ماده يک مي گردد:

۵-۱- مؤديان نظام ماليات بر ارزش افزوده که متقاضي استرداد مي باشند، مکلفند همراه فرم تکميل شده درخواست استرداد و يا حداکثر ظرف سي روز از انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه، اسناد و مدارک مثبته مذکور در ماده ۲ اين دستورالعمل را به اداره امور مالياتي ذيربط ارائه نمايند.

۴- متن هاي ذيل جايگزين تبصره هاي ۶ و ۷ ماده دو لغو مي گردد:

تبصره ۶- مؤدي مي بايست آخرين وضعيت کالاهاي خريداري شده و کالاهاي وارداتي در پايان دوره را که به فروش نرسيده اند، به همراه مدارک مورد نياز استرداد به اداره امور مالياتي اعلام نمايد.

تبصره۷- کليه صورت حساب هاي خريد و فروش مؤديان( به استثناي موارد خاصي که از سوي سازمان امور مالياتي اعلام مي شود)بايستي در چارچوب مفاد ماده ۱۹ قانون ماليات بر ارزش افزوده صادر شود.بديهي است آن قسمت از مدارک خريد کالا( صورتحساب خريد) که مطابق با نمونه سازمان امور مالياتي کشور و با رعايت ساير مقررات و ضوابط مربوطه نباشد به عنوان اعتبار مالياتي قابل قبول نبوده و وجه مربوطه مسترد نخواهد شد.

۵- بند و تبصره ذيل به بندهاي ذيل،قسمت الف ماده چهار اضافه مي گردد:

الف ۸- اظهارنظر در مورد ماشين آلات و تجهيزات خطوط توليد، به لحاظ اينکه کالاهاي توليدي توسط ماشين آلات مذکور کالاهاي معاف موضوع ماده ۱۲ قانون نباشد.

تبصره: در صورتي که ماشين آلات مذکور به منظور توليد کالاهاي معاف وارد گرديده باشد با توجه به مفاد تبصره هاي ۲ و۳ ماده( ۱۷) قانون، ماليات و عوارض قابل استرداد نبوده و لازم است وجه چک هاي دريافتي وصول گردد.

۶- متن ذيل جايگزين ماده پنج مي گردد:

ماده۵- مؤديان متقاضي استرداد در نظام ماليات بر ارزش افزوده بايستي حداکثر ظرف مدت سي روز از تاريخ انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه موضوع ماده (۲۱) نسبت به تهيه و تسليم فرم تکميل شده درخواست استرداد به همراه اسناد و مدارک درخواستي (موضوع ماده ۲) به اداره امور مالياتي اقدام نمايند.

۷- متن ذيل جايگزين ماده شش مي گردد:

ماده۶- در صورت عدم امکان ارائه تمام يا بخشي از اسناد و مدارک در مهلت مقرر موضوع بند ۱- ۵ ماده يک و ماده پنج اين دستورالعمل(سي روز)، مؤديان مالياتي مي توانند با ارائه درخواست کتبي قبل از پايان مهلت سي روز اوليه طبق فرم نمونه پيوست شماره (۳) به اداره امور مالياتي ذيربط، تقاضاي تمديد مهلت حداکثر تا پانزده روز ديگر از تاريخ انقضاي مهلت ماده پنج جهت ارائه اسناد و مدارک را نمايند. در صورت ارائه اسناد و مدارک درخواستي موضوع استرداد در مهلت تمديد شده،مؤدي در خصوص موضوع تبصره «۶» ماده «۱۷» نسبت به مدت تمديد شده ادعايي نخواهد داشت. در صورت عدم تکميل و ارائه اسناد و مدارک ظرف مهلت هاي مذکور، درخواست استرداد کان لم يکن تلقي شده و اضافه پرداختي اظهار شده مؤدي با رعايت ساير مقررات و ضوابط مربوطه(از جمله اختيار سازمان به رسيدگي و حسابرسي) به حساب ماليات و عوارض دوره بعد منظور خواهد شد.

ضـروري اسـت ادارات کـل امـور مـالياتي تـمهيداتي را فراهم نمايند تا استرداد هاي ماليات و عوارض دوره هاي اول و دوم سال ۱۳۸۸ در موعد مقرر قـانونـي انجـام پـذيرد.همـچـنين در پايـان هـر مـاه خـلاصه اي از گـزارشـات استرداد را به شرح ماده «۱۲» ضوابط اجرائي استرداد و پيوست شماره ۸ به دفتر نظارت بر امور اجرائي اين معاونت ارسال نمايند.

بديهي است مسئوليت حسن اجراي دستورالعمل موصوف با مديران کل محترم امور مالياتي و ماليات بر ارزش افزوده خواهد بود.

 

با تجديد احترام

نادر آريا

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.