نرم افزارحسابداری صدگان

نظام راهبري شركتي به زودي در بازار سرمايه استقرار مي‌يابد.

0 768

حسابداراپ

رييس اداره حسابرسي و گزارشگري سازمان بورس:نظام راهبري شركتي به زودي در بازار سرمايه استقرار مي‌يابد.


متن گفت‌وگوي مندرج در روزنامه دنياي اقتصاد ۲۵/۷/۸۹

فارس – رييس اداره حسابرسي و گزارشگري سازمان بورس از پايان يافتن بررسي دستورالعمل نظام راهبري شركتي و ارائه آن به هيات‌مديره سازمان و شروع استانداردسازي صورت‌هاي مالي همه صنايع بورسي خبر داد.

آزاده مداحي در رابطه با آخرين وضعيت دستورالعمل نظام راهبري شركتي كه سال گذشته در ۴۰ ماده توسط شركت بورس تهيه و به سازمان بورس ارسال شده، اظهار داشت: اين دستورالعمل با اهميت توسط كميته استانداردها و آموزش سازمان بورس در چندين جلسه مورد بررسي قرار گرفت و براي تصويب به هيات‌مديره سازمان ارائه شده تا در صورتي كه به تصويب شوراي عالي بورس نيازي نداشته باشد، تصويب و ابلاغ شود.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه يكي از اهداف سال‌جاري سازمان بورس و اوراق بهادار اجراي نظام راهبري شركتي است، احتمال دارد با تصويب و ابلاغ اين دستورالعمل، زمينه اجرايي شدن آن در سال‌جاري فراهم شود.

پندار سیستم

مداحي در ادامه به برنامه استانداردسازي مقررات براي ارتقاي شفافيت شركت‌ها اشاره كرد و گفت: پيش از اين صورت‌هاي مالي نمونه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و عملكرد هيات‌مديره شركت‌ها استانداردسازي و اجرايي شده و يكي از برنامه‌هاي در دست پيگيري اداره حسابرسي و گزارشگري سازمان بورس، تهيه صورت‌هاي مالي نمونه و اطلاعات ميان دوره‌اي براي همه صنايع حاضر در بورس است.

اين مقام مسوول افزود: براين اساس، طي سال‌جاري صورت‌هاي مالي صنعت سرمايه‌گذاري و احتمالا صنعت بيمه نهايي و اجرايي خواهد شد. استاندارد‌سازي صورت‌هاي مالي و اطلاعات مياندوره‌اي ساير صنايع هم از سال آينده انجام خواهد شد تا همه صنايع بورسي با پرهيز از ارائه گزارش‌هاي متفاوت و سليقه‌اي، گزارش‌هاي مربوطه را طبق رويه مشخصي ارائه دهند.

به گفته مداحي در پي توسعه استفاده از سايت «كدال» براي موسسات حسابرسي، آموزش‌هاي لازم به حسابرسان معتمد بورس داده شد.

طبق ماده ۳۵ دستورالعمل پذيرش، شركت‌هاي عضو بورس بايد اصول با اهميت راهبري شركتي را رعايت كنند؛ اما به دليل فقدان دستورالعمل‌هاي مورد نياز چنين امكاني تا به امروز وجود نداشته است. براين اساس شركت بورس و اوراق بهادار دستورالعمل پيشنهادي را با حدود ۴۰ ماده به كميته استاندارد و آموزش سازمان بورس اوراق بهادار ارائه كرده كه در صورت تصويب توسط هيات‌مديره سازمان بورس، براي نخستين بار در تاريخ بازار سرمايه نظام راهبري شركتي به اجرا در خواهد آمد.

طبق آخرين نسخه سازمان همكاري اقتصادي و توسعه جهاني(OECD)چهار اصل تحقق انصاف، شفافيت، پاسخگويي و مسووليت پذيرش در رابطه با اجراي نظام راهبري شركتي وجود دارد. مهم‌ترين سازوكار براي تحقق اين ۴ اصل حضور مديران مستقل در هيات‌مديره شركت‌ها بوده كه بسيارحائز اهميت است، چرا كه هم‌اكنون در شركت‌هاي حاضر در بورس ايران همه اعضاي هيات‌مديره وابسته به سهامداران عمده بوده و سرمايه‌گذاران جزء نماينده‌اي ندارند.

علاوه بر اين موارد وجود حسابرس داخلي شركت‌ها ايجاد نظام روابط سرمايه‌گذاري و به كارگيري دبير هيات‌مديره نيز از ديگر موارد با اهميت در اجراي نظام راهبري شركتي است.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.