- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

استانداردارتقاءیافته برای استفاده ازکارحسابرسان داخلی

هیأت استانداردهای حسابرسی و اطمینان‏ بخشی بین‏المللی استاندارد ارتقاء یافته ‏ای را برای استفاده از کار حسابرسان داخلی پیشنهاد کرد.

با تائید پیشرفت‏های محیط حسابرسی داخلی و ارتقای سطح روابط بین حسابرسان داخلی و برون‏سازمانی (مستقل)، هیأت استانداردهای حسابرسی و اطمینان‏بخشی بین‏المللی در ۱۵ جولای ۲۰۱۰ پیش‏نویس استاندارد تجدید نظرشده‏ی پیشنهادی را منتشر کرد که به مسئولیت‏های حسابرس مستقل در ارتباط با استفاده از کار حسابرسان داخلی در حین رسیدگی توجه دارد.

استاندارد بین ‏المللی حسابرسی ۶۱۰ (تجدید نظرشده)، با عنوان استفاده از کار حسابرسان داخلی، با ارائه‏ی چارچوبی قوی‏تر برای سنجش و استفاده از کار و کمک حسابرسان داخلی واحد تجاری به ارتقای عملکرد حسابرسان مستقل کمک می‏کند. هم‏چنین اصلاحات مربوط به ملاحظات الزامی حسابرسان مستقل در ارتباط با کارکرد حسابرسی داخلی در استاندارد بین‏المللی حسابرسی ۳۱۵ (تجدید نظر شده)، با عنوان شناسایی و ارزیابی ریسک‏های کژنمایی با اهمیت از طریق شناخت واحد تجاری و محیط آن پیشنهاد شده است.

آرنولد اسایلدر، رئیس هیأت استانداردهای حسابرسی و اطمینان‏بخشی بین‏المللی اظهار داشت: “نحوه‏ی عمل و استانداردهای حسابرسی داخلی درخصوص روابط بین حسابرسان داخلی و مستقل پیوسته بهبود می‏یابد. مطمئن باشید که روش‏های حسابرسی جهانی به مزایای این تغییرات برای حسابرسان و تهیه‏کنندگان توجه دارند. با تجدید نظرمان در استاندارد حسابرسی ۶۱۰ معتقدیم حسابرسان مستقل برای سنجش فرصت‏های همکاری اثربخش با حسابرسان داخلی مجهزتر خواهند شد.”
علاوه بر ترسیم مسیر پیشنهادهای اصلی هیأت استانداردهای حسابرسی و اطمینان‏بخشی بین‏المللی، یادداشت توضیحی این پیش‏نویس رویکردی را برای تحلیل مزایا و تأثیر پیشنهادهای هیأت استانداردهای حسابرسی و اطمینان‏بخشی بین‏المللی ارائه می‏کند. این رویکرد ابزار شفاف و سازمان یافته‏ای را برای انتقال آثار پیشنهادها به ذی‏نفعان ارائه می‏کند.
جیمز گان، مدیر فنی هیأت استانداردهای حسابرسی و اطمینان‏بخشی بین‏المللی اظهار داشت: “شناسایی آثار و مزایای تغییرات پیشنهادی جز لاینفک تدوین استانداردهای با کیفیت است. این راهنما به آگاهی هیأت استانداردهای حسابرسی و اطمینان‏بخشی بین‏المللی کمک خواهد کرد و هم‏چنین تحلیل مزایا و آثار را در فرایند استانداردگذاری می‏گنجاند.”
مواردی در یادداشت توضیحی این پیش‏نویس آورده شده است که هیأت استانداردهای حسابرسی و اطمینان‏بخشی بین‏المللی به‏عنوان درون‏دادی برای مطالعه‏ی ذی‏نفعان خواهان آورده است.
هیأت استانداردهای حسابرسی و اطمینان‏بخشی بین‏المللی از کلیه‏ی ذی‏نفعان دعوت کرده است تا به اظهار نظر درباره‏ی طرح پیشنهادی‏اش بپردازند. برای دست‏یابی به این پیش‏نویس یا اظهارنظر، از تارنمای هیأت استانداردهای حسابرسی و اطمینان‏بخشی بیـــن‏المللی به نشانی (www.iaasb.org/ExposureDrafts.php) دیدن کنید. برای اظهار نظر درباره‏ی این طرح پیشنهادی تا ۱۵ نوامبر ۲۰۱۰ فرصت دارید.