نرم افزارحسابداری صدگان

دستور العمل۲۶۳۸۰/ن مورخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۶مربوط به ضوابط انتخاب و وظايف کميته هاي دائمي طبقه بندي مشاغل کارگاهها

53 4,027

حسابداراپ

دستورالعمل مربوط به ضوابط انتخاب و وظايف کميته هاي دائمي طبقه بندي مشاغل کارگاهها ((شماره ۲۶۳۸۰/ن مورخ ۱۶/۱۰/۱۳۷۰ اداره کل طبقه بندي مشاغل وزارت کار))


در اجراي تبصره بند ۳ مصوبه ۱۷/۴/۶۹ شوراي عالي کار، ضوابط انتخاب و وظايف کميته هاي دائمي طبقه بندي مشاغل کارگاههاي مشمول قانون کار که در اين دستورالعمل اختصاراً کميته ناميده مي شود به شرح زير مي باشد:
۱- ترکيب اعضاء :
کميته متشکل از افراد زير است:
الف– دو نفر نماينده کارکنان از بين يا به انتخاب شوراي اسلامي کارگاه يا ساير تشکيلات قانوني کارگاه.
ب– دو نفر نماينده مديريت (کارفرما) که بايد حداقل يکي از آنان از مسؤولين امور اداري يا کارگزيني کارگاه باشد.
ج– يک نفر نماينده سرپرستان کارگاه به انتخاب سرپرستان. منظور از سرپرستان، افرادي هستند (غيراز مديران) که براساس شغل سازماني عهده دار مسؤوليت يک قسمت يا واحد سازماني بوده و داراي عناويني از قبيل سرپرست، رئيس و نظاير آن مي باشد.
تبصره– در کارگاههايي که فاقد شوراي اسلامي کار يا تشکيلات قانوني مي باشند نمايندگان کارکنان با راي اکثريت کارکنان انتخاب مي شوند.
۲- مدت عضويت :
عضويت درکميته تابع محدوديت زماني نيست. در صورت عزل، استعفاء، قطع رابطه خدمتي و يا فوت هريک از اعضاي کميته، انتخاب جانشين به ترتيب مقرر در بند يک و ساير موارد آتي صورت مي گيرد.
۳- شرايط عضويت در کميته:
الف– اشتغال در يکي از مشاغل سازماني کارگاه
ب– دارا بودن حداقل دو سال سابقه خدمت در کارگاه درمورد نمايندگان کارکنان و سرپرستان .
ج– دارا بودن حداقل مدرک تحصيلي پايان دوره اول متوسطه (سوم متوسطه يا پايان دوره راهنمايي تحصيلي).

د– طي دوره آموزشي طبقه بندي مشاغل و موفقيت در‌آزمون مربوطه.
تبصره ۱– در کارگاههايي که به لحاظ شرايط استثنايي، امکان انتخاب برخي از اعضاي کميته با شرايط تحصيلي مقرر در بند ج وجود نداشته باشد انتخاب کنندگان مي توانند با نظر اداره کار وامور اجتماعي محل، فرد يا افراد ديگري را که داراي حداقل مدرک تحصيلي پايان دوره ابتدايي باشند انتخاب و معرفي نمايند.
تبصره ۲– اعضاي کميته هايي که قبل از صدور اين دستورالعمل انتخاب و شروع به فعاليت نموده اند مادامي که عضويت آنان معتبر است از محدوديت بند ج مستثني خواهند بود.
۴- آموزش اعضاي کميته:
هريک از اعضاي کميته بايد پس از انتخاب شدن، دوره آموزشي لازم را براساس ضوابط اداره کل طبقه بندي مشاغل، مزد و بهره وري طي نموده و در آزمون مقرر موفقيت حاصل نمايند. در صورت دو بار عدم قبولي در‌آزمون مقرر، با اعلام اداره کل مذکور، انتخاب کنندگان بايد بارعايت اين دستورالعمل، فرد ديگري را انتخاب و معرفي نمايند.
تبصره- اعضاي کميته هايي که قبل از صدور اين دستورالعمل شروع به فعاليت نموده اند طبق برنامه هايي که از طريق اداره کل طبقه بندي مشاغل، مزد و بهره وري اعلام مي شود بايد در دوره هاي آموزشي شرکت و در آزمون مقرر موفقيت حاصل نمايند.
۵- پايان فعاليت اعضاء در کميته:
پايان دادن به فعاليت هريک اعضا در کميته با تصميم انتخاب کنندگان آنها امکان پذير است در اين صورت بايد بلافاصله نسبت به انتخاب و معرفي جانشين اقدام شود.
تبصره- در کارگاههايي که شوراي اسلامي کار يا ساير تشکيلات کارگري جديد بخواهند افراد ديگري را به عنوان نمايندگان کارکنان انتخاب کنند مادام که افراد جديد دوره آموزشي لازم را طي ننموده و در آزمون مربوطه موفقيت حاصل نکرده باشند افراد قبلي به فعاليت خود در کميته ادامه مي دهند و افراد جديد بدون داشتن حق راي در جلسات کميته شرکت خواهند نمود.

يادآوري: در هريک از حالات فوق و نيز در صورت استعفاء يا قطع رابطه خدمتي يا فوت هر يک از اعضاء بايد موضوع ضمن معرفي عضو يا اعضاي جديد جهت طي دوره آموزشي به اداره کل امور اجتماعي محل و نيز به اداره کل طبقه بندي مشاغل، مزد و بهره وري کتباٌ اعلام شود.
۶- وظايف کميته:
الف– قبل از تصويب طرح طبقه بندي مشاغل: مشارکت و همکاري با مديريت و دفتر مشاوره فني ذيربط در مراحل تهيه و اجراي طرح طبقه بندي مشاغل کارگاه در زمينه هاي: – جمع آوري اطلاعات لازم – تنظيم شناسنامه هاي شغلي – تنظيم ليست تطبيق وضع – تنظيم جدول مزد – تنظيم و تدوين مجلدات طرح
ب– بعداز تصويب طرح طبقه بندي مشاغل: انجام وظايفي که طبق دستورالعمل اجرائي طرح طبقه بندي مشاغل منوط به اظهار نظر يا تأييد کميته طبقه بندي مشاغل مي باشد.
۷- اعتبار تصميمات کميته:
تصميمات کميته در چهارچوب وظايف آن،‌ با رأي حداقل ۳ نفر از اعضاء که حداقل يک نفر آنان بايستي از نمايندگان کارکنان باشد معتبر است. تصميمات کميته از طريق مديريت جهت اقدامات بعدي به واحدهاي ذيربط اعلام مي شود.
۸- موارد مختلف:
الف– در مواردي که انجام آنها مستلزم طرح در کميته و اخذ نظر آن مي باشد هرگاه مديريت بدون رعايت نظر کميته اقدام نمايد کميته يا هريک از اعضاي آن در اجراي تبصره ۳ ماده ۴۹ قانون کار مراتب را به محض اطلاع به اداره کار و امور اجتماعي محل کتباً گزارش و درخواست رسيدگي مي نمايند.
ب– مديريت امکانات مناسب از قبيل محل کار و ابزار و وسايل لازم را براي تشکيل جلسات کميته و نيز اطلاعات و سوابق مورد لزوم را در زمينه موارد ارجاعي در اختيار کميته قرار مي دهد.

پندار سیستم

ج– مديريت، کليه مقررات، ضوابط، بخشنامه ها و نظاير آنها که از سوي مراجع ذيربط در زمينه طبقه بندي مشاغل و يا وظايف مرتبط با کميته ابلاغ مي شود را به کميته اعلام مي نمايد مگر آن که درموارد ابلاغ شده ترتيب ديگري مشخص شده باشد. اين دستورالعمل از تاريخ صدور، جايگزين کليه ضوابط قبلي در اين زمينه مي گردد.

———————————————————————————————————————————————-

لينك مرتبط:

ضوابط اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان مشمول قانون کار

محل تبلیغ شما

53 نظرات
  1. حمید رضا عمادی می گوید

    با سلام موسسه ما طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا نموده است و من در هنگام احراز پست جدید که سه سال در آن مشغول به کار بودم حکم مسئولیت گرفتم و مزایای حقوق پست را لیکن در طبقه بندی به جای انکه شرایط احراز پست را در نظر بگیرند مثلا با گروه ده حکم را به ثبت رساندند لیکن طبق طبقه بندی بایستی چهارده ثبت می شد البته شرایط این پست لیسانس بود که من فوق دیپلم داشتم وضعیت این گروه داده نشده در شرایط فعلی چیست . لطفا در صورت امکان برایم ایمیل نمایید

  2. مدیر سایت می گوید

    ضمن عرض سلام

    به نظر بنده موضوع را با كميته طرح طبقه بندي موسسه محل كارتان مطرح بفرمائيد.

    موفق باشيد.

  3. کامران می گوید

    با سلام من ۱۳ سال است که در پست مسئول شبکه و سخت افزار یک شرکت کار میکنم و مدرک تحصیلی دیپلم دارم الان باید مزایای معادل چه مدرکی را به من بدهند
    با تشکر

  4. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام وادب حضورجنابعالي
    اين موضوع بسته به طراحي طرح طبقه بندي شركت شما دارد.
    موفق باشيد.

  5. وحید می گوید

    سلام خسته نباشید شرکتی که من توش کارمیکنم نزدیک ۲ساله که افتتاح شده منم ۱.۵ ساله اونجاکارمیکنم درامږر مالی معنی سابقه همه ۲ تا۱.۵ ساله من ګروهم ۱۲ وطبقه شغلیم ۲ هستش لیسانس مدیریت صنعتی از دانشګاه دولتی تمامی مدیران بصورت مامور هستند (دولتی هستیم) ۶۵نفریم کلا مدیرمالیمون شرح وظایف وعنوان شغلی کارشناس پرداخت وقیمت تمام شده توانیر رو عوض کرده وعنوان شغلی که اصلادرتوانیروجودخارجی ندارد بنام حسابداری اموات وانبار که همان جمعداری است روبوجودآورده دقیقاباهمان شرح وظایف وکارها وبزور منووادار به قبول اون میخوادبکنه ایا میتونه ۲-۳تا کمک کارشناسم داریم ولی زورش به اونا نمیرسه خواهش میکنم منوراهنمایی بکنید

  6. مدیر سایت می گوید

    سلام و عرض ادب
    طرح طبقه بندي براساس چارت سازماني و مشاغلي كه از قبل ايجاد و ضرورت آنها احساس ميشود تعريف و ابلاغ ميشود و اتفاقا يكي از اهداف آن همين جلوگيري از اعمال نظرات شخصي است.
    در وهله اول كميته طرح طبقه بندي مشاغل محل كارتان ، محل مراجعه و رفع مشكل شماست و در صورت عدم كسب نتيجه ميتوانيد به اداره كار مراجعه كنيد.
    موفق باشيد.

  7. کامران می گوید

    با سلام
    بنده یک سوال در مورد ارتقای شغلی داشتم خواهشمندم که به ان پاسخ دهید
    بنده در حال حاضر ۳۴ سال بیمه به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کردم و در سال اینده با ۳۵ سال پرداخت بیمه بازنشسته میشوم
    با توجه به قانون جدید محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی در صورت افزایش حقوق در دو سال اخر حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال اخر پرداخت حق بیمه محاسبه می شود به شرطی که این افزایش حقوق به خاطر ارتقای شغلی نباشد
    حال بنده تا دو سال پیش به صورت خود اختیاری بیمه پرداخت میکردم و تقریبا یک سال است به عنوان مدیر فروش در یک موسسه تولیدی استخدام شده و حقوق بنده در این دو سال افزایش یافت ایا این استخدام بنده ارتقای شغلی محسوب میشود و حقوق مرا بر اساس دو سال اخر محاسبه میکنند

  8. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام و احترام
    به نظر بنده شما مشمول موضوعي كه فرموديد نخواهيد شد چون براساس استخدام در دوسال آخر فعاليت حقوق خود را دريافت ميكنيد و نه ارتقاي شغلي
    لطفا اين لينك را هم مرور فرمائيد:

    دستمزد ایام بیمه‌پردازی مبنای محاسبه مستمری بازنشستگان است.

  9. مهری می گوید

    جمع حقوق من (۵۰۰ هزار تومان پایه + ۱۰۰ هزار تومان مزایای شغل ) است که مبنای اضافه کار من محسوب می گردد و در سال جدید میبایستی درصد قانونی + مبلغ اعلامی از سوی دولت به ۶۰۰ هزار تومان اضافه شود . ولی در طرح طبقه بندی گفتند حقوقت ۱۰۰ هزار تومان فریز شده و پایه من ۵۰۰ هزار تومان شده و قرار است فقط به اضافه درصد قانونی سال جدید و بدون مبلغ دیگری شود . در این صورت پایه حقوقی که فرضا قرار بود با فرض افزایش ۱۰ درصدی + ۱۵۰۰۰ تومان اعلامی از سوی دولت به رقم ۶۷۵ هزار برسد اکنون ۵۵۰ هزار تومان می شود و رقم قابل توجهی از پایه من کسر می شود . آیا شرکت مجاز است مبنای اضافه کاری من که جمع پایه + مزایای شغل بود را از ۶۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان کاهش دهد؟

  10. عباس ضامنی می گوید

    با سلام
    احتراما” اینجانب عباس ضامنی در شرکت خصوص دارای طرح طبقه بندی مشاغل مشغول به کار می باشم که بعد از اجرای طرح از طرف مدیرعامل مبلغی به عنوان فوق العاده شغل به اینجانب پرداخت شده که مبلغ مذکور در کلیه محاسبات پرداختی از قبیل اضاف کار، عیدی ، افزایشات سالانه به اینجانب تعلق گرفته وحتی با تغییر شغل وعنوان شغلی این مبلغ که حدود ۱۰ سال است پرداخت گردیده است . لطفا” بفرمائید مبلغ مذکور با توجه به اینکه طرح طبقه بندی ای شرکت از نوع پست وشغل نبوده وکسی به غیر از اینجانب فوق العداه شغل در یافت نمی کند آیا این مبلغ جزئی از مزد اینجانب محسوب خواهد شد وآیا کارفرما می تواند این مبلغ را از حقوق من کسر نماید یاخیر؟

    با احترام
    عباس ضامنی

  11. مدیر سایت می گوید

    ضمن عرض سلام و آرزوي موفقيت
    آيتمهاي حقوق پايه در طرحهاي طبقه بندي معمولا شامل اين موارد است:
    مزد شغل
    مزد سنوات
    حق پست
    و مزد رتبه
    لذا به نظر بنده فوق العاده شغل مذكور از جمله اختيارات مديريت است كه به عنوان حقوق پايه طبقه بندي نمي شود و توسط مديريت هم قابل حذف است.
    بااحترام

  12. مدیر سایت می گوید

    ضمن عرض سلام
    عنوان دقيق مزاياي شغل مذكور چيست؟
    اگر اين مزايا موثر در محاسبه ي نرخ اضافه كاري شماست ، قاعدتا جزء حقوق پايه است.
    بااحترام

  13. عباس ضامنی می گوید

    با سلام وتشکر از حضرتعالی درارائه پاسخ با این سرعت به استحضار می رساند مبلغ فوق العاده شغل به عنوان مزدتلقی شده که درر محاسبه اضافه کار ، ماموریت وافزایشات قانونی سالانه که از طرف وزارت طی ۱۰ سال اعلام گردیده مورد محاسبه قرارگرفته وبا توجه به ماده ۳۵ در مقابل انجام کار پرداخت شده است در این خصوص نظر حضرتعالی چیست؟
    با احترام

  14. عباس می گوید

    با سلام
    اینجانب به میزان ۴۰ساعت اضافه کاری در ماه بدون انجام کار و به مدت ۵ سال دریافت داشته ام و در فیش حقوق مبلغ آن جدای از اضافه کاری انجام شده پرداخت میگرددآیا کارفرما می تواندمبلغ مذکور را قطع نماید؟

    با احترام

  15. مدیر سایت می گوید

    ضمن تشكر از لطف شما ؛ چنانچه به كتابچه طرح طبقه بندي شركت دسترسي داريد اين موضوع قابل رويت است وگرنه كميته طرح طبقه بندي دراين خصوص راهنماي شماست.
    باتجديد احترام

  16. مهری می گوید

    با تشکر از شما منظور از مزایای شغل همان مزد شغل است و در اضافه کار و عیدی و ماموریت من موثر است با این اوصاف آیا شرکت حق کم کردن آن را در سرح طبقه بندی دارد یا خیر

  17. مدیر سایت می گوید

    باسلام مجدد
    قانونا” در طرح طبقه بندي مشاغل حقوق افراد كم نمي شود ودر صورتي كه در تطبيق طرح ، حقوق كسي كمتر از حقوق وي قبل از طرح باشد ، در قالب آيتمي به نام تفاوت تطبيق به وي پرداخت ميشود كه البته جزو حقوق پايه نيست.
    اين تفاوت تطبيق تا ۴ سال و با افزايشهاي سالانه مستهلك ميشود ودر غير اينصورت با قيمانده ي آن به عنوان آيتمي ثابت در حقوق ايشان محاسبه ميشود.
    باتوجه به سوال قبلي شما و با فرض اينكه طرح طبقه بندي در محل كارتان از قبل اجرا شده ، به نظر بنده اين مبلغ قابل كسر نيست.
    بااحترام

  18. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام واحترام
    تاجايي كه بنده اطلاع دارم مواردي كه بصورت كلي در كارگاهي بصورت عرف درآمده باشد و براي همه اعمال ميشود ، قابل حذف نيست .
    بانشكر

  19. مهدی می گوید

    سلام،
    قوانین و مصوبات و کلیات طرح طبقه بندی مشاغل همه جا هست و قابل دسترس، یکی از منابع مهم و قابل اعتماد هم کتاب مجموعه قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی است. اما متاسفانه هیچ کدوم از این منابع با ذکر یک مثال ساده نحوه محاسبه حقوق روزانه در این طرح را توضیح نداده اند.
    لطفا مثالی بزنید که همه حالات را شامل بشود، چه مفاهیمی از این طرح در حال حاضر جاری و قابل استفاده هست و کدام مفاهیم قدیمی و غیر قابل استفاده هستند؟
    مثلا گروه و پایه و رتبه و مزد مبنا و مزد سنوات کدامیک هم اکنون استفاده می شوند و در صورت استفاده با چه فرمولی حقوق روزانه یک شخص از این آیتمها بدست می آیند؟
    ممنون…

  20. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام و ادب حضور جنابعالي
    موافق فرمايش شما هستم ولي اگر بخواهم بنا به فرمايش شما توضيح دهم به همان پيچيدگي و بلااستفاده بودن طرح برخواهيم خورد. مضافا” اينكه زبان قاصر و علم ناچيز بنده هم قادر به توضيحات كامل نيست.
    در خصوص سوال شما عرض ميكنم كه همه عناويني كه فرموديد مورد استفاده هستند وبسته به نوع طراحي مشاور در طرحهاي طبقه بندي مشاهده ميشود.
    مثلا در طرحهاي پست و شغل ، ممكن است همه ي پرسنل اداري به عنوان كارشناس اداري(بصورت كلي) و شغل مدير اداري (بصورت جزئي) طبقه بندي شوند.
    گروه و پايه تقريبا يك مفهوم را دارند و در اين طرح افراد در۲۰ گروه طبقه بندي ميشوند كه هر شغل يكي از گروه ها را بسته به نوع كار آن شركت اخذميكند.
    رتبه در شرايطي است كه بخواهند فرد در آن شغل درجا نزند و معمولاهر ۴سال يكبار به وي يك رتبه ميدهند(درصورت پيش بيني درطرح) كه باعث افزايش انگيزه و حقوق شخص شود.
    مزد مبنا مجموع چند آيتم از قبيل مزد شغل، مزد سنوات، حق پست و مزد رتبه در طرحهاي طبقه بندي مشاغل است.
    مزد سنوات آيتمي است كه پس از تطبيق فرد با طرح ، به مازاد سابقه كاري وي نسبت به شغلي كه احراز كرده پرداخت ميشود كه جدول آن همه ساله توسط اداره كار منتشر ميشود.
    ببخشيد كه داشته هاي بنده همين بود.
    بااحترام

  21. مريم.ف می گوید

    ما داراي يك شركت مهندسين مشاور هستيم و ميخواهيم طرح طبقه بندي مشاغل را اجرا كنيم. اولين قدم در اين مسير چيست؟

  22. مدیر سایت می گوید

    باسلام
    طراحي طرح را به يك شركت يا شخص متخصص كه مورد تاييد اداره كار هم هستند بسپاريد.
    موفق باشيد.

  23. gooyabadi می گوید

    با سلام
    لطفا در موارد ذيل راهنمايي فرمائيد:
    ۱- آيا كارخانجات ملزم به تشكيل كميته طبقه بندي و ارتقاي شغلي هستند؟
    ۲- اگر بله، تشكيل اين كميته حتما بايد مطابق اين دستورالعمل باشد؟
    ۳- طرح طبقه بندي كاركنان داراي شرايط يكساني است يا كارخانجات مي توانند مطابق نياز خود طرح طبقه بندي خود را داشته باشند؟ آيا بايد به تائيد جايي رسانده شود؟
    با سپاس

  24. مدیر سایت می گوید

    باسلام
    ۱- درصورتي كه تعداد نفر ليست بيمه به ۵۰ نفر برسد؛ بله بايد طرح طبقه بندي را اجراكنند.
    ۲- بله
    ۳- طرح طبقه بندي بسته به شرايط همان محل و شغلها و مسئوليتهاي آن طراحي و اجراميشودو پس از تهيه طرح توسط مشاور به تاييد اداره كار مي رسد.
    موفق باشيد.

  25. هدا می گوید

    با عرض سلام
    سازمان ما در حال پیاده سازی ارزشیابی مشاغل می باشد. سوالی که برای من مطرح است وقتی شغلی به عنوان مثال در گروه ۴ می باشد به ازای مقداری سال رتبه او اضافه می گردد و اگر در هر گروه ۴ رتبه وجود داشته باشد و این فرد بر اساس آیتم هایی که به رتبه مربوط است بتواند تمام رتبه آن گروه را بگیرد. بدون تغییر شغل جهت ارتقا امکان دارد گروه این فرد تغییر کند؟ و ارتقا به چه صورت برای فردی که در گروه ۴ و رتبه ۴ است دیده می شود؟ ممنون

  26. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    تغير گروه منوط به تغير شغل است لذا درقالب همان رتبه ارتقاء شغلي را مي بينند.
    درصورتي كه تغير گروه مدنظر باشد ، بازنگري طرح لازم است.
    موفق باشيد.

  27. امید مشهدی می گوید

    سلام من تو کارخانه ای کار می کنم که اولا فقط با دیپلم استخدام می کنه دوما کارش سخت وزیان اوره ولی نه شرایط محیط به کارگراش میده و نه افزایش تولید با اینکه به اداره کار نامه میده که من به همه کارگرام افزایش تولید میدم . در صورتی که حتی حق و حقوق کامل مارو هم نمیده . اضافه کاراش به اجباره و اگه نیای اخراج و خیلی چیزای دیگه . ما نمی تونیم حق وحقوق خودمونو بگیریم چون هر حرفی در این باره مساوی با اخراج . واقعا شرایط بدیه لطفا کمک کنید و راه حل به ما اراه دهید . متشکر

  28. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    به نظر بنده مي توانيد موضوع را بااداره كار محل مطرح كنيد.
    موفق باشيد.

  29. محمد می گوید

    سلام من اپراتور قسمت بالینگ در کارخانه فولاد هستم ورییس قسمت بهم گفته می خوای جابجا بشی و به قسمت استکر ۸۱۰ بری من هم گفتم اره ولی زمانی که جابجای انجام شده من رو به قسمت دیگه به نام لودینگ کارش بدتر از کا رقبلی هست ودوشیفت هم هست فرستاده و من اعتزاض به جابجای کردم گفتند باید بروید و هرچه ما میگویم من قرارداد تاپایان سال در اون قسمت بیشتر ندارم ایا می تونم به کاری که گفتن نروم و وبعد از اتمام قرار داد ایا میتوانند قرار داد را تمدید نکنند ممنون میشم زودتر جوابم را بدهید باتشکر

  30. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    برای این جابجایی از شما مرقومه یا موافقتی دارند وبعد از جابجایی سندی را امضا کرده اید؟

  31. سعید می گوید

    سلام بنده ۸ سال است که در راه آهن در شرکت پیمانکاری با شغل مانورچی(جابه جایی واگن)مشغول به کارم از نظر سختی کار و آب و هوا بسیار مشکل بوده ولی شرکت حداقل دستمزد (دستمزد کارگر ساده)پرداخت میکند در ضمن شیفتی نیز میباشیم ۱۲ به ۲۴.در فانون کار شغل ما تعریف نشده و نمیشناسند و سختی کار آن را نمیدانند که به آن بدهند و نیز جزو طرح طبقه بندی مشاغل نیز در قانون کار نیستیم.خواهشمندم راهنمایی بفرمایید.متشکرم

  32. حيدر می گوید

    با سلام و خسته نباشيد
    موسسه اي كه من در آن كار مي كنم حدود ۳۰۰ نيرو دارد كهاز آن تعداد حدود ۵۲ نفر از كاركنان مشمول قانون كار مي باشند كه حدود ۳۰ نفر آنها از جمله بنده ليسانس هستيم و در بخش هاي مختلف تخصصي كار مي كنيم كه سابقه كار اين افراد از ۸ سال تا ۲۹ سال مي باشد ولي اين موسسه قانون طبقه بندي مشاغل را اجرا نكرده و فقط وعده ميدهد به نظر شما ما بايد چه كار كنيم؟

  33. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    درمتن قانون پيش بيني شده درصورت عدم اجرا و درخواست كاركنان اين موضوع از طرف اداره كارپيگيري و اجرا شود.

  34. نرگس می گوید

    با سلام
    در شزکت ما از شهریور ۱۳۹۰ شروع به تدوین طرح طبقه بندی مشاغل شد و پس ار یکسال تقریباً نهایی شده در رمان تدوین طرح من در شغل کارمندی در ستاد اجرایی شرکت بوده و با توجه به ۱۰سال سابقه بیمه ای و دارا بودن مدرک تحصیلی لیسانس و دانشجوی کارشناسی ارشد بوده در حین اجرای طرح با توجه به تحصیلات کارشناسی ارشد و سوابق کاری در گروه ۹ قرار گرفتم زیرا در ردیف شغلی شرکت جرء طیف کارمند بوده که مدرک تحصیلی دیپلم از شرایط احراز شغل مورد تصدی اینجانب بود و بیس گروه این طیف ار ۷تا ۹ می بود. دوماه پس از اجرای طرح اینجانب به دفتر مرکزی شرکت منتقل شده و در واحد مرتبط با رشته تحصیلی مشغول به فعالیت شدم ولی به من گفته شد چون شما در زمان اجرای طرح گروه ۹ دریافت کرده اید با توجه به اینکه شرایط احرازگروه ۱۳ را دارا می باشد سالی یک گروه به شما تعلق می گیرد تا به گروه ۱۳ برسید . لطفاً راهنمایی بفرمائید من چگونه می توانم گروههی که شایستگی اش را دارم در حداقل زمان دریافت کنم ؟

  35. علي می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشيد سوالي داشتم
    آيا كارفرما ميتواند براي ايجاد انگيزه به يكي از پرسنل خود يك يا دو گروه تشويقي در كميته طبقه بندي مشاغل اعطا نمايد

  36. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    معمولا براي هر پستي سقف و كف گروه مشخص ميشود كه كارفرما مي تواند بنا به طرح و تصويب دركميته طبقه بندي ، اعطاي آنرا به پرسنل تصويب كند.

  37. محقق می گوید

    با سلام و وقت بخیر
    ایاحقوق و مزایا بر اساس قانون کار شامل پرستار کودکان و سالمندان در منزل هم میشود؟
    اگر مدرک تحصیلی نداشته باشند؟
    اگر زمان قرارداد کمتر از یک سال باشد؟

  38. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    بله استثنايي دراين خصوص نيست.

  39. سعدی گلستانی می گوید

    باسلام .
    شرکتی جدید با آمدنش بدون طرح طبقه بندی مشاغل است وشرکت پالایش نفت بندرعباس با استفاده از طرحی که خودش طراحی نموده وبا برداشتن از سایر مزایای کاری ما که مبالغ از ۱۰۰هزار تومان تا ۲۰۰هزار تومان بداشته وبه پایه حقوق ثابت ما اضافه کرده است که مثال اگر پایه حقوق قبلا من ۷۰۰۰۰۰هزار تومان بوده است الان شده ۸۰۰۰۰۰هزار تومان بدون در نظر نگرفتن بقیه آیتم های طرح آیا شکایت ما به اداره کار موثر خواهد بود.

  40. عباس می گوید

    با سلام
    بنده شاغل در مخابرات استان تهران هستم.
    آخرین سمت من در دوران دولتی و قبل از خصوصی سازی رییس اداره بود وبعد از خصوصی سازی سال ۸۷ نیز ترفیع گرفتم و مدیر کل شدم اما در سال ۹۰ طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شد و بنده با دو پله تنزل حکم کارشناس ارشدی گرفتم .البته این حکم چند ماه قبل از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برایم ثبت شد.
    آیا این تنزل پست قانونی است؟
    با احترام و تشکر

  41. كوروش می گوید

    باسلام واحترام وضعيت شهرداريهاونحوه كميته طبقه بندي مشاغل كارگري به چه نحوميباشد؟

  42. مدیر سایت می گوید

    عرض سلام و ادب
    اگر تحت پوشش قانون كار باشيد فرقي بين نوع طبقه بندي نيست.

  43. شیرین می گوید

    با سلام
    اینجانب ۱۰ سال سابقه کار با بیمه دارم و در حال حاضر در شرکتی به عنوان کارشناس فروش استخدام شده ام و با توجه به داشتن مدرک کارشناسی شرکت عنوان بنده را بعنوان کارمند فروش در قرارداد درج نموده
    آیا بین کارمند و کارشناس در قانون کار تفاوتی می باشد یا خیر ؟

  44. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    خير به نظر نمي رسد تفكيكي قائل شده باشند.
    قانون كار حداقل ها را مشخص كرده است.

  45. عباس می گوید

    ا سلام
    بنده شاغل در مخابرات استان تهران هستم.
    آخرین سمت من در دوران دولتی و قبل از خصوصی سازی رییس اداره بود وبعد از خصوصی سازی سال ۸۷ نیز ترفیع گرفتم و مدیر کل شدم اما در سال ۹۰ طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شد و بنده با دو پله تنزل حکم کارشناس ارشدی گرفتم .البته این حکم چند ماه قبل از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برایم ثبت شد.
    آیا این تنزل پست قانونی است؟
    با احترام و تشکر

  46. منتظری می گوید

    با سلام
    پس از اجرای طرح کارفرما از چه زمانی باید بک پی را محاسبه و پرداخت نماید

  47. سارا می گوید

    باسلام
    احتراما”، بنده در شركتي با بيش از ۳۰۰ نفر مسئول سيستم حضورو وغياب هستم بطوري هر روز ۹ ساعت بر روي اين نرم افزار مشغول كار ميباشم و مدتي است كه به علت استفاده طولاني از كامپيوتر دچار ضعف بينايي گرديده ام . آيا شركت بايستي به بنده جهت مشكل ايجاد شده غرامت پرداخت نمايد ؟ چگونه اين ضرر به بنده بايد جبران شود؟

  48. جهانگیر تعصب می گوید

    با سلام و تشکر بابت راهنمای های ارزنده شما ، بنده بیش از پانزده سال سابقه کار در زمینه کنترل کیفیت و بازرسی فنی ساخت تاسیسات نفت و گاز و پتروشیمی دارم که بیش از شش سال در بخش پیمانکاری و حدود هفت سال اخیر بصورت نفرات ارکان ثالث در یکی از شرکتهای نفت مشغول به کار بودم و دوسال پیش از طرف شرکت طرف قرارداد ارتباط کاری پایان یافت و دو سال اخیر سرپرست کارگاه یک شرکت پیمانکاری بودم ، به تازگی از طرف کارفرمای اصلی( شرکت نفتی که قبلا با آن همکاری داشتم) از نفرات با تجربه با سابقه جهت همکاری دعوت شد. پس از مصاحبه فنی اعلام شد علیرغم تمایل به همکاری در قرارداد جدید نداشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و دیپلمه بودن مانع جذب میشود ، با راهنمایی دوستان از مفاد طرح طبق بندی مشاغل مطلع شدم . حال خواهشمندم راهنمایی بفرمایید آیا با استفاده از این طرح آیا تجربه و سوابق من به مدرک تحصیلی قابل تبدیل هستند ؟ آیا امکان عدم اجرای این طرح در شرکتهای نفت وجود دارد؟ بنده فرزند شهید هستم و در سال ۸۹ با مصوبه دولت و مجلس امکان تبدیل وضعیت به رسمی در شرکت نفت برام فراهم شد و حتی پست سازمانی و شماره پرسنلی هم برام تعیین شد که بر اساس دیپلم تعیین شده بود اما متاسفانه به دلیل کوتاهی کارشناس جذب و مفقودی پرونده تشکیل شده زمان شروع کار من که قرار بود همراه با جذب نفرات قبول شده آزمون اون سال باشه به من اعلام نشد پس از چند ماه با پیگیری برای نتیجه مفقودی پرونده آشکار شد و پس از جمع آوری مجدد مدارک جذب و شروع کار با همکاران آزمون دهنده سال بعد به وعده گذاشته شد، نکته جالبش اینه به من گفته شد شما که سرکار هستید خلاصه نتیجه انتظار تدوین آیین نامه استخدامی جدید بود که بازم موضوعش عدم استخدام دیپلمه ها بود بگذریم سال پنجمه که اون پرونده معلقه و در حال حاضر برا برگشت به شرایط دو سال پیش امیدم به طرح طبقه بندی هست لطفا در مورد دوم هم اظهار نظر بفرمایید . با تشکر

  49. جوادیزداندوست می گوید

    باعرض سلام واحترام خواستم بدانم ایااداره کاردرتعیین گروه بندی ومیزان حقوقهامیتواندمداخله کند یانه؟

  50. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    طرح شما باید به تصویب اداره کار برسد لذا در مرحله تصویب این امکان هست که اشکالات ماهوی طرح مورد ایراد واقع شود.

  51. م می گوید

    بنده الان ۴.۵ساله دریک شرکت اسکلت فلزی مشغول بکارم سمت شغلیم کارشناس کنترل کیفیته ودارای مدرک تحصیلی مهندسی مکانیک هستم رتبه بنده چیه باتشکر

  52. علی می گوید

    با سلام و احترام
    بنده مدت ۳ سال در شرکت خصوصی بدون قرداد مشغول به کار بودم که در مدت ۳ سال تنها ۱۵۰ تومان به حقوقم اضافه شد و بعد اینکه به علت موردی که مقصر هم بنده نبودم اخراجم کردند و الان حدود ۸ روزه که بیکارم و دانشجو هم هستم و مورد دیگه هم وقتی رفتم به سایت سوابق بیمه حقوقی که برای بنده رد می شده با چیزی که می گرفتم تفاوت داشته یعنی تو سایت تقریبا ۲۰۰ تومان بیشتر از حقوقم رد می شده
    سوالهایی که دارم این است که :
    اول اینکه شرکتم حق داشته بنده را اخراج کنه وقتی که هیچ علت قانونی و موجهی نداشته
    دوم اینکه این حقوقی که برام رد می شده در تامین اجتماعی و تفاوت داشته با حقوق چی ، این خلاف هست یا نه
    سوم اینکه اگر بخواهم شکایت کنم چه واردی را در شکواییم باید ذکر کنم
    با تشکر

  53. قاسمی می گوید

    با سلام
    الان ۵ ماه هست که مشغول به کار شدم دارای مدرک لیسانس حسابداری و ۱۰ سال سابقه کاری که در کادر اداری مشغول به کار می باشم که در حال حاضر به صورت موقت یا شاید هم به صورت دائمی به عنوان رئیس دفتر مدیر عامل کار می کنم اما در حکم من کارمند اداری عمومی زده شده سمت این زده شده . سئوال من این است که لیسانس را نباید به عنوان کارشناس در نظر بگیرند و مزایای این پست را حاظ نمایند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.